Gå til innhold
Arkivverket

[#63127] Bugge Familien


Gjest Bente Elisabeth Lier
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

ok, da misforsto jeg, hvilket igjen reaktiverer mitt spørsmål i innlegg 12, hvordan kan man vite at Herman Bugge er ledd nr. 13 ?Jeg forstår da at det ikke er kirkebøker som er kildegrunnlaget, men hva er kildegrunnlaget i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg venter fremdeles på hvilke opplysninger Bente kan presentere for oss med utg pkt i (1); 'Jeg har en del informasjon om familien Bugge fra Danmark. Etterkommere av Ridder Niels Bugge fra Danmark.'Finner vi dette på et nettsted eller hvor kan vi finne det?Er det dine aner eller er det Niels Bugges etterkommere du har? (Hvis det er din anetavle er det kanskje ikke så interessant for oss andre, med mindre tavlen går langt tilbake og er kildebelagt.)Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Elisabeth Lier

Som jeg har nevnt tidligere er det nok stamtavlen etter ridder Niels Bugge jeg har, linken som Gunn har lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(27/Vigerust:) Det er IKKE Bente (hun med kirkebøkene) som er opphav til de 13 (faktisk 14) Bugge-leddene på web-siden det henvises til i innlegg #8. Hun har heller ikke angitt hvor mange ledd det er mellom Herman og hennes bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Per (28). Jeg har sett noen tavler hvor Tollef nevnes som etterkommer, men ALLDRI funnet Willatz nevnt. Derfor syntes jeg det var best å få dette med i Bugge debatten. Det er vel og nevnt en bror til: Jens Larsen Bugge,Visepastor til Inderøen. Når det gjelder Willatz Bugges barn så er de med i 1701 tellingen for Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(37) Øen (Øn) var et sokn i Askvoll prg frem til 1861, og ble da utskilt til Hyllestad prg. Kirken ligger i Sørbøvågen, altså samme sted som Willatz bodde. 'Sv.' vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Willatz Bugge's sønn Peder skal være født (1679) i 'Salbu' der moren Anna Olsdatter kom fra. Er 'Salbu' et kjent stedsnavn i dette strøket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Salbu er nabogård til Sørbø i Hyllestad, altså Øn (Øen) Sokn, som i tidlige tider var et sokn i Askvoll prg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Terje og Per; Fant dette på en nettside: Laurits Mikalson Bugge(/Sørbø) -1649 Margrete Nilsdotter Buck/Bugge(/Sørbø)Willatz Larsson Bugge(/Sørbø) 1633-1713 Anne Olsdotter Salbu/Bugge(/Sørbø) Hans Villatson Bugge(/Sørbø)/Hovland(Ø) 1690-1749 g 2-1743 Anna Kristiansdotter Hauge/Hovland(Ø) - g 1-1743 Kristian Hansson Hovland(Ø)/Elde 1744-1805 g 1780 Siri Hansdotter Nautsund/Elde 1751-1828 g 2-1780 Hans Kristianson Elde/Hauge 1792-1847 g 2-1844 Oline Olsdotter Eikenes/Hauge 1815-1862 g 1844 Hans Hansson Hauge/Tysse(Årevollen) 1847-1926 g 1873 Katrina Torsteinsdotter Årevoll/(Tysse) 1853-1896 g 1873 Ragna Hansdotter Tysse/(Årevoll)/Kaarstad 1894-1959 Eivind Ingvald Andersson Kirkebø 1896-198? Ragnvald Eivindson Kyrkjebø 1914- g 1940 Elisabeth Petersdotter Igelkjøn/Kyrkjebø 1916- g 1940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(43) Jo, men jeg la bare lenke til starten på skifteregisteret. Der er flere Illatzen, så jeg vet ikke helt hvem som er aktuelle å evt be om skifter fra. Dette er det mulig det er Terje som har oversikt over.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg klarer ikke søke fram noen Willatz-sønner. Kan du hjelpe til ved angi hvordan man skal søke seg fram til dem, fra et gitt startpunkt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Anders 1749-1752 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=skifsfjo&gardpostnr=1846&merk=1846#ovre>LenkeJens 1752-1756 LenkeAnne 1828-1836 LenkeAnne 1763-1772 LenkeVelmecke 1772-1779 LenkeJon 1807-1814 LenkeMari 1807-1814 LenkeAnne 1814-1821 LenkeBrite 1836-1845 LenkeOle 1836-1845 LenkeHans 1746-1749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Her er vel sistemann Hans (c1690-1749) på Hovland Ø. sønn av 'vår' Willatz Larsen Bugge (1633-1713), og den første Anne, død 1828-1836, bor på Øen, så hun er kanskje også en etterkommer. De andre navnene kjenner jeg ikke. De bor på Ramsgrø, Loftheim, Folkestad nordre og søndre, Gjerde og Fismen, alle Askvoll. Ikke egodt si hvem av disse som ev. er av Bugge-slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men det kan jo være at de som døde på 1700-tallet kan være barn av Willatz, og hvis de ikke har egne etterkommere kan skiftene gi flere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Tar opp denne tråden igjen. Har sett litt på skiftene og fant ett skifte som var meeget interesant. Anders Willatzen var ungkar og derfor listes alle hans søsken opp i dette skiftet. Side 430 nederst begynder det: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24190/181>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24190/181Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.