Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ole P. Gamme

[#63128] Storaker, Breim, Gloppen, Peder Steffensen, 1822-1884.

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Min kone stammer fra Peder Steffensen Byrkjelo/Bjørkelo, gift med Rakel Jakobsdtr Myklebust, 1830-1926 gjennom deres sønn Jacob P. Sæthre, f. 1854. Senere eier av garden Storaker var Lars Jakobsen Sæthre, 1841-1930. Mitt spørsmål er: var Lars Jakobsen i slekt med Peder Steffensen eller Rakel Jakobsdtr.? Mvh. Ole.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Hukkelberg

Hei! Lars Jacobsen har disse foreldra: Jacob Nilsen Sæthre og Elisabeth Pedersdtr. Rakel sine foreldre: Jacob Christensen Sande og Malene Monsdtr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg klarer ikke helt å følge deg her når det gjeldre gårdsnavn. Først er det snakk om Sætre og så Storaker i Breim. Jeg finner ingen gård i Breim som heter Storaker i folketellingene. Jeg finner Lars Jakobsen på Sæter i 1900.Så vidt jeg har funnet ut så er foreldrene til: Lars Jakobsen = Jakob Nilsen og Elisabeth Pedersdatter. Rakel Jakobsdt. = Jakob Jakobsen og Ragnilde Andersdt. og til Peder Steffensen = Steffen Thorsen og Marthe Pedersdt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Ser at Bjørg og jeg er uenige om foreldrene til Rakel.Vielsen til Peder Steffen og Rakel Jakobsdt. 12/4 1852, nr.19 Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aase R Sæther

Storåker er bruksnamnet på nr 4 Sætre. Brukar etter Peder og Rakel var sonen, Steffen Pederson, som selde garden i 1892 til Lars Jakobson Sætre. Der er ikkje nær slektskap frå han til Peder/Rakel, så vidt som eg kan sjå i farten.Foreldra til Rakel er dei Berit oppgjev.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole P. Gamme

Takk for opplysningene. Det finnes også etterkommer av Lars Jakobsen Sætre her i Gran,trodde kanskje han var i slekt med min kone. De har ihvertfall begge forfedre som har eid bruket Storaker/Storåker under garden Sætre i Breim. Mvh. Ole.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.