Gå til innhold
Arkivverket

[#63128] Storaker, Breim, Gloppen, Peder Steffensen, 1822-1884.


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Min kone stammer fra Peder Steffensen Byrkjelo/Bjørkelo, gift med Rakel Jakobsdtr Myklebust, 1830-1926 gjennom deres sønn Jacob P. Sæthre, f. 1854. Senere eier av garden Storaker var Lars Jakobsen Sæthre, 1841-1930. Mitt spørsmål er: var Lars Jakobsen i slekt med Peder Steffensen eller Rakel Jakobsdtr.? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hei! Lars Jacobsen har disse foreldra: Jacob Nilsen Sæthre og Elisabeth Pedersdtr. Rakel sine foreldre: Jacob Christensen Sande og Malene Monsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg klarer ikke helt å følge deg her når det gjeldre gårdsnavn. Først er det snakk om Sætre og så Storaker i Breim. Jeg finner ingen gård i Breim som heter Storaker i folketellingene. Jeg finner Lars Jakobsen på Sæter i 1900.Så vidt jeg har funnet ut så er foreldrene til: Lars Jakobsen = Jakob Nilsen og Elisabeth Pedersdatter. Rakel Jakobsdt. = Jakob Jakobsen og Ragnilde Andersdt. og til Peder Steffensen = Steffen Thorsen og Marthe Pedersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Storåker er bruksnamnet på nr 4 Sætre. Brukar etter Peder og Rakel var sonen, Steffen Pederson, som selde garden i 1892 til Lars Jakobson Sætre. Der er ikkje nær slektskap frå han til Peder/Rakel, så vidt som eg kan sjå i farten.Foreldra til Rakel er dei Berit oppgjev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Takk for opplysningene. Det finnes også etterkommer av Lars Jakobsen Sætre her i Gran,trodde kanskje han var i slekt med min kone. De har ihvertfall begge forfedre som har eid bruket Storaker/Storåker under garden Sætre i Breim. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.