Gå til innhold
Arkivverket

[#63129] Hattfjelldal; hvem var mor til Lovise Olsdtr. Forshaug f. 1891?


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Lovise Olsdtr. Forshaug f. 10.07.1891 giftet seg i Hattfjelldal den 04.08.1918 med Edvind Petter Edvardsen Ørjevatn f. 1893: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3132&idx_id=3132&uid=ny&idx_side=-143>LenkeHennes fødested står oppført som Forshaug, Vefsn. Far: Grubearbeider Ole Mathias Olsen.Jeg finner Lovise konfirmert i Hattfjelldal i 1907: LenkeDer står hennes fødested oppført som Forshaug, Fiplingdalen, Vefsn, attestert 9/3-07. Foreldre: grubearbeider Ole Mathias Olsen og hustru Gurine Bergithe Andreasdtr. Forshaug.Lovise var fosterdatter på Sørgården i Hattfjelldal i 1900: LenkeVed søk etter søsken til Lovise har jeg funnet en søster og en bror:- Søsteren Anna f. 18.06.1884 ifølge konfirmasjonen i Hattfjelldal 1900: Lenke Merk at Anna ble født før foreldrene giftet seg. I 1900 var Anna budeie på Vefsenmo: Lenke- Broren Georg f. 22.07.1894 ifølge konfirmasjonen i Hattfjelldal 1909: Lenke Georg finnes i 1900 ”til opfostring” på gården Fiplingdal Store: LenkeFaren Ole Mathias Olsen finnes her i 1900: Lenke Her går det fram at Ole var enkemann. Han var født 02.10.1869, sønn av Ole Saksesen og kona Ingeborg Anna Olsdatter, gardbrukere på Forshaug i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for innspill Torodd.Jeg har også sett på denne Gurine, men all den tid jeg ikke finner vielsen, og heller ikke gravferden hennes, så vet jeg heller intet om alderen. Merkelig dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

I FT1875 finn vi den same Gurine Bergitte Andreasdtr. i Alstahaug, no tenestekvinne: LenkeHo er den einaste aktuelle kandidaten i Nordland i 1875, så eg trur ho må vere den rette. Men eg kan heller ikkje finne ekteskapet mellom henne og Ole Matias, korkje i Hattfjelldal, Alstahaug, Nesna, Brønnøy eller Mo, i åra 1884-86.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk igjen for nytt innspill, Torodd.Denne Gurine er absolutt en interessant kandidat, og jeg heller til at det mest sannsynlig er riktig Gurine.MEN; Mor til Lovise kan også ha vært såvidt gammel nok til å bli mor til Anna i 1884 hvis hun selv ble født 1866, og trenger dermed ikke være å finne i ft-1865.I ft-1875 finner jeg ikke Hattfjelldal, og lurer derfor på om denne tellinga er komplett for Nordland? Da kan det hende at den riktige Gurine Bergithe faktisk kan være i Hattfjelldal under denne tellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Du har rett! Hattfjelldal 1875 er ikkje digitalisert. Eg trudde heile Nord-Noreg var digitalisert for 1875, men det var visst feil.Men det er jo merkverdig at denne Gurine skal vere så vanskeleg å finne i kyrkjebøkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

1875-tellingen for Hattfjelldal har gått tapt (visstnok i en brann).Kirkeboka for Grane (fra 1880 og videre) er ikke innlevert til Statsarkivet, men Vefsn Slektshistorielag har foretatt en avfotografering.Lovise, f. 10.07.1891, døpt 30/8, av foreldre Sølv-grube-arbeider Ole Matias Olsen og hustru Gurine Bergitte Andreasd., bosted: Forshaug.Ole og Gurine ble gift i Grane kirke 28.12.1884.Ole Mathias ble født 1859 på Forhaugen i Grane, foreldre: Ole Saksesen (fra Meråker, Nord-Trøndelag)og Ingeborg Anna Olsdatter (fra Hattfjelldal).Gurine ble født 1856 på Sandnes i Alstahaug i 1856. Faren het Andreas Bendiktsen, i følge vielsen.Ole og Gurine hadde 7 barn.Om familien (foreldre og søsken) til Ole Mathias er det mer å hente i Gardhistorie for Grane. Om Ole Mathias står det bare at han ble enkemann i 1894 og etterpå flyttet fra bygda og jobbet på div. gruve- og anleggsplasser; Sulitjelma, Folldal og Meråker.Gurine døde 22.07.1894 på barselseng.Sender deg en mail med vedlegg, Aud.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette er bare helt glimrende, Geir, tusen hjertelig takk for svar på det jeg lurte på og mere til!Jeg har allerede mottatt mail fra deg med supplerende dokumentasjon, og takker hjerteligst for dette også!Torodd; du var på rett spor med Gurine i Alstahaug, og nå vet vi hvorfor hun var så vanskelig å finne - nyttige opplysninger fra Geir omkring dette også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.