Gå til innhold
Arkivverket

[#63133] For å holde http://www.wangensteen.net dynamisk, trenger jeg flere innspill/tips


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ellers har jeg snakket med statsarkivar Sandberg på SAH i dag vedr publisering av kirkeregnskaper, lensregnskaper, sjeleregistre osv, og han kunne opplyse at disse er under arbeid, dvs at de skal digitaliseres av Riksarkivet. Noe av dette blir tilgjengelig i løpet av 2009. Katalogene som de er i dag, skal omarbeides, og da er det ingen vits i at jeg skanner de.Når det gjelder sikt-og sakefalls-listene fra Spangen skal jeg starte skanningen til uken.Ellers hadde det vært fint hvis noen kunne respondere på innlegg 25 (noen har gjort det, men det hadde vært fint med flere)Det er litt slitsomt (unødvendig) å måtte gjette seg fram til hva jeg skal publisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei.Siden du etterlyser forslag til publisering - har du lagt ut skiftene etter Mentz Olufssøn Schelderup (1663-1711) på Løten? Kan ikke finne dem på nettsiden din - eller er det bare jeg som ikke finner frem? Takker så mye for alle de gamle kildene som du har lagt ut - fantastisk flott gjort.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

IngerJeg har ikke lagt ut noen skifter i det hele tatt jeg. Det med et konkret skifte kan være et veldig personlig ønske (ikke til glede/nytte for de fleste), så derfor foretrekker jeg heller å gjøre et oppslag på SAH og sende det til den som ønsker det, hvis det ikke er av allmen interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

OK - da har jeg vel misforstått. Jeg fikk skiftet etter Schelderup av deg pr e-post, men det er så vanskelig å lese at jeg nesten har gitt opp, bildekvaliteten er for uklar.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

IngerNå kan jeg desverre ikke huske denne saken med Schelderup, jeg har hjulpet så mange. Men hvis det jeg sendte deg var av dårlig kvalitet, så kan jeg gjerne forsøke å bedre det. Send meg en mail om ønske, så skal jeg forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arne (35)Finne-Grønn døde i 1953, derfor er desverre ikke hans verk 'frigjort' for publisering ennå. (opphavsretten). Det kan først gjøres i 2023, hvis jeg ikke får tillatelse fra hans etterkommere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Lars Ove - du nevner i 27 at Statsarkivet har fortalt deg at katalogene skal omarbeides. Jeg stusser litt, - betyr det at ALLE kataloger skal omarbeides?F. eks. skal Statsarkivet ha utarbeidet et åstedsregister for lagtingsprotokollene for Hedmark og Oppland som burde interessere alle som arbeider i det området. Jeg ser ikke helt hva som der skal omarbeides, eller hva som skal omarbeides i oversikt over prestearkivene. Skal arbeidet gjøres på nytt? Eller - kan det være et påskudd fordi man ikke er begeistret for å få sine egne oversikter skannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arild (37)Nei om alle katalogene skal omarbeides tror/vet jeg ikke. Jeg spurte om prestearkivet og kirkeregnskapet, og da fortalte Sandberg at de i prinsippet ikke har noe i mot at jeg skanner, men at dette etterhvert skal digitaliseres, og dermed vil de også gjøre forandringer med katalogene. Hva dette innbefatter vet jeg egentlig ikke. Det er kanskje mulig at sakene får en annen 'adresse/plass' i arkivet?Åstedsregistret har jeg sett kartotekkortene til, de ligger sirlig ordnet, så jeg skal spørre Sandberg om dette. Det samme gjelder kallsbøkene.Så mitt inntrykk er at SAH ikke har noe i mot at jeg publiserer det som er interessant, og som ikke i nær fremtid allikevel skal digitaliseres.Men jeg kommer nok til å gjøre en 'prøve-skanning' av et utvalg av Hedmarkens Diplomatarium, eller Spangens Hedmarksregister. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HEDMREG&metanr=1708>Lenke, og debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreJa Spangens 'sikt og sakefallslister' er det vel du mener, og de skal jeg se på omfanget av.Ellers kommer det bilder av gamle segl som Spangen hadde i en konvolutt i arkivet. Regner med at de fleste er lokale (fra Hedmarken)'Navneskikk på Hedmarken' kunne vel kanskje også være interessant?Men å skanne 3030 arkivkort fra Hedmarksregisteret venter jeg med. Men å ta et lite utvalg, en tidsperiode, geografisk distrikt e.l., vil jeg gjerne forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har vært så utrolig heldig at jeg har 'arvet' mange historiske bøker/verk fra en debattant her på forumet. Jeg hentet over 100 bøker i dag, og blant de var det 16 hefter fra 'Bygd og Bonde' fra 1919 til 1928.Her kan nok det meste skannes (åndsverkloven), men er det noen som er interessert i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I prinsippet kunne det være interessant, da jeg ikke tror at f.eks. Riksarkivet har Bygd og Bonde (undersøkte for noen år siden). På den annen side kan det være uheldig at en del feilaktig informasjon kan bli spredd igjen ved slik skanning av gamle sekundærkilder, f.eks. 'Bispe-tradisjonen' i Gaarder-ætten i Land, som ble grundig avlivet i Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift for noen år siden. Mener å huske at det hadde stått om dette i Bygd og Bonde i 1924(?)Dersom resten av det som står i Bygd og bonde er av samme kaliber, kan det kanskje være lurt om det får synke hen i glemsel, men jeg må understreke at jeg aldri har sett noen av heftene, så den generelle kvaliteten får andre bedømme som har lest dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Svein Arnolf (44)Når det gjelder skanning av 'gamle' artikler er det selvfølgelig at feil forekommer, og jeg kan ikke kvalitetssikre på en annen måte enn at jeg skanner i Jpeg, det vil si at det blir et sant bilde av orginalen.Men med dagen muligheter til å sjekke primærkildene ser jeg ikke noe problem med dette. Alle bør vite at artikler i tidskrifter som Bygd og Bonde er sekundærkilder.Jeg har veldig raskt gått igjennom innholdet, og f.eks Thomle har bidratt med artikler. Noe er allerede publisert av meg ('Lensmenn i Lesja' som også Arnstein Rønning har lenket til på sin hjemmeside)Men jeg kommer kanskje til å publisere innholdsfortegnelsen før jeg skanner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Med jevne mellomrom kommer det spørsmål om gamle kirkedatoer. Det henvises da som oftest til programmet Dage. Det beklagelige er at dette programmet har et par feil når det gjelder Norge.Men Olav Heskestads - Kalender for historie og ættegransking - er rett. Den kom ut på Universitetsforlaget i 1965. Jeg har tatt opp med Dis-Norge om det kunne være en tanke å undersøke om man får lov til å skanne og legge ut denne. Det er en trykksak på bare 18 sider. Dis var merkelig nok (etter mi meining)ikke interessert i å gjøre noe med det.Hva sier du Lars? Tar du denne og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ArildDen tar jeg på strak arm. Men har du den skannet? Hvis ja, kan du bare sende den til meg, og jeg legger den inn i dagMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.