Gå til innhold
Arkivverket

[#63133] For å holde http://www.wangensteen.net dynamisk, trenger jeg flere innspill/tips


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

I Hedmark og Oppland, som er arealmessig store, og har 370 000 innbyggere så finnes det 2 eksemplarer til låns. Et i Stange bibliotek, og et i Gjøvik. Så jeg er imponert.Og ingen antikvariater i Norge har bøkene, så da blir spørsmålet: Kan jeg få kjøpt et komplett sett fra NSF? Jeg regner jo med at de har dette til salgs da de tydeligvis viser til rettighetene sine.Hvis ikke så blir det for dumt, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Lars Ove (73): du tillegger meg flere ganger i dette innlegget å ha henvist til det store miljøet eller de store miljøene. Men så vidt jeg kan se av innleggene mine, har jeg aldri brukt slike uttrykk. Det er derimot du selv som har funnet dem opp. Skal du altså argumentere mot dette uttrykket, snakker du kun med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreEt utdrag fra ditt innlegg (71):' At du får mange tillitserklæringer her i tråden, må ikke tolkes dithen at store miljøer støtter deg '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du (76) har vel til dels rett i at nevnte publikasjon ikke er så tilgjengelig for publikum som mitt innlegg (75) kunne gi inntrykk av. Jeg ser bl a at flere eksemplarer, f eks ved UiO, ikke er for utlån.Spørsmålet er vel da om NSF, som jeg forstår har rettighetene til dette skriftet, evt kan trykke et nytt opplag....Er det korrekt, slik det står, at det kun er trykket i 16 eks. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Lars Ove, (78) med store miljøer i innlegg 71 (ikke de store eller det store) menes uspesifisert de som, enkeltvis, har støttet dine prosjekter ved å skrive støtteinnlegg i en av de mange debattråder der du har lagt frem din(e) hovedhensikt(er). Altså summen av de mange enkeltpersonene som har kommet med innlegg her i forumet. Men jeg har ikke siktet til 'det' miljøet eller 'de' miljøene som noe definert organisasjon eller annen sammenslutning.Arnfrid, opplaget var i sin tid minst et par tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Lars Ove, hvorfor sender du ikke skanningene dine av tildels 'utilgjengelige' bøker inn til Digitalarkivet / Digitalpensjonatet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreOK. Da tolker jeg det dithen at 'store miljøer' faktisk støtter meg, ikke bare ved enkletinnlegg her på forumet, men også ved direkte kontakt med meg.De som ikke støtter meg er uansett, hvis vi skal bruke innleggene her som målestokk, i fåtall. Er du uenig i det?Og så et direkte spørsmål:Hvis jeg ønsker å kjøpe Ovenstad bind 1 og 2. Hvor skal jeg henvende meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (81)Hvis du har fulgt med så hadde du sett at Digitalarkivet faktisk har skannet og sendt meg materiale for publisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreNei jeg har ikke det. DA skanner med et spesielt program som jeg ikke har eller vil få tilgang til. Det er DAs eiendom, så derfor må feks bøker eller artikler skannes der.Men Wangensteen-kartet vil komme i Digitalpensjonatet på nyåret. Jeg er i dialog om det.Men du unngår å svare på mitt spørsmål om hvor man kan få kjøpt Ovenstads militærbiografier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det er bare antikvariater som nå selger komplette serier av Ovenstads ofisersbiografier (NSF har kun restsalg av en del av de opprinnelig 16 heftene). Derfor burde NSF enten publisere skannede bilder av verket, publisere et nytrykk, publisere en revidert utgave eller publisere en digital utgave av verket.Når det gjelder bidrag til DA/Digitalpensjonatet, så forstår jeg ikke helt hva du mener: Kan ikke DA ta i mot bilder ? - fordi de bruker en spesiell programvare ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Gleder meg til du får skannet og lagt ut disse biografiene.(til jul forhåpentligvis).Har vist noen aner som er omtalt der. Håper ingen klarer å ødelegge for deg og for oss.Koser meg med det stoffet du har lagt ut ikke minst fordi det er skrevet på norsk. Jeg slipper da å sitte å oversette fremmedord. God Jul til deg. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (86):DA har valgt en bestemt standard for digitalisering av bøker/artikler. Den standarden kan ikke jeg bruke da jeg ikke har/får tak i programvaren. Den er utviklet av DA. De kan selvfølgelig ta i mot enkeltbilder, men det er få enkeltbilder jeg har.Og det er ingen antikvariater (på nettet) som har Ovenstad i dag. Derfor er det da komplett umulig for noen å få kjøpt verket.NSF kan heller ikke skaffe meg eller noen annen det, så derfor vil jeg skanne det. Det er helt uakseptabelt at de sitter på rettighetene og nekter meg å gjøre det tilgjengelig så lenge de ikke har tenkt å gjøre noe med det selv.Den dagen NSF enten digitaliserer verket, eller trykker opp nye eksemplarer slik at det blir tilgjengelig, så skal jeg love å fjerne verket fra min hjemmeside, men ikke før!På meg vil verken trusler eller forsøk på å kriminalisere meg hjelpe i denne saken. Jeg har bestemt meg, og det håper jeg dere nå forstår.anita (87):Jeg starter skanningen rett over nyttår. Rakk det dessverre ikke før jul. God Jul til deg og !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er ikke altfor lenge siden jeg så Ovenstads to bind ute for salg. De dukker opp på markedet nå og da. Men prisen er høy (noen tusenlapper), noe lavere pris vil det sikkert ikke bli om de trykkes opp i faksimileutgaver. Men de er jo tilgjengelige på de aller fleste bybiblioteker!Disse bøkene bør ligge innskannet på DA på en skikkelig måte. At de skal ende opp som noe gigastore greier på en privat hjemmeside er bare tull.Til Finn (69): Om en vil tilpasse seg den nye tida som du skriver, så følg med på alle nettauksjoner. Der ligger det stadig eldre NST for salg. Da fra 30-50 kroner i utrop, få blir solgt. Jeg har faktisk skaffet meg en mengde av disse heftene på denne måten. De med Gløersentillegg har jeg kjøpt i antikvariater de siste åra, rimelig og greit. Lett tilgjengelig. Hefter fra sist 1920 og tidlig 1930 har også blitt kjøpt på nettauksjoner.Hvorfor alt dette bråket med NSF? Foreningen har gjort et enormt arbeid for oss alle i lang tid. Foreningen bør roses, ikke kritiseres.Jeg synes denne hetsinga av en forening er trist. Hva er meninga? Jeg skjønner ingenting.Tore og Are kjemper omtrent alene her for at alt skal går riktig for seg, men tro meg, de har mange bak seg når det gjelder denne skanninga. Ikke mange tør og henge seg med i debatter av denne sorten.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

LivHetser jeg foreningen i denne tråden? I så fall vær mer konkret. Og hva mener du med ' går riktig for seg'? Mener du det er riktig at utilgjengelig verdifullt materiale skal ligge i NSF å støve ned fordi foreningen påberoper seg rettighetene men er uvillige til republisering?Og ta en ting i betraktning; Jeg har ingen vinning ved å skanne. Det er faktisk gratisarbeid det jeg også gjør. Jeg gjentar at den dagen NSF republiserer så fjerner jeg materiale fra min hjemmeside.Og at du også er en av de som er i mot at mest mulig blir tilgjengelig er herved registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

LivLes innlegg 76, og tenk på de menneskene som ikke er så mobile.Og nå er jeg drit lei av denne diskusjonen. Jeg vil, uansett hva noen av dere sier eller mener, publisere Ovenstas Militærbiografier. Ingen kan hindre meg, og det er helt frivillig å være gjest på min hjemmeside.For meg er denne diskusjonen slutt. De som ønsker det kan kontakte meg privat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Vi er flere som lei denne stadig tilbakevendende diskusjonen og de hyppige utfallene mot NSF fra Wangensteen. Det er derfor sikkert flere enn jeg som er glad for at det endelig blir slutt på utbruddene fra Hamar i og med at Wangensteen nå tydeligvis har avsluttet diskusjonen en gang for alle. Så kan han fortsette sitt scanningsarbeide, forhåpentlig først og fremst av primærkilder fra Statsarkivet på Hamar, uten at det skal behøve å bli så mye støy av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

(93) Er enig i at Ovenstads Militærbiografier er lette låne på biblioteket. Men når man driver med slektsforskning er det jo sånn at man i tide og utide trenger å gjøre et oppslag. Da kan det være lenge og vente på å få fjernlåne bøkene. Mener generelt at det er bra at bøker og dokumenter gjøres mer tilgjengelig for alle. At Lars Ove har tatt initiativ til dette er flott, men jeg ser konflikten i forhold til rettigheter og lovverk.NSF gjør en god jobb, men de bør absolutt digitalisere mer av det materialet de har tilgang og rettigheter til.PS: Bor i Oppland og det settet med Ovenstads Militærbiografier jeg for tiden har er fjernlånt fra Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Kanskje NSF kan skanne til medlemmer da. For meg er det likegyldig hvem som legger det ut (jeg er medlem av foreningen. Men verden går framover. Bærer meg skakk av tunge bygdebøker. Noen gamle er vanskelig å få tak i og jeg må vente i lang tid for å få låne. Ser frem til at flere bygdebøker blir digitalisert. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har jeg forstått det riktig at NSF har rettighetene tilknyttet Ovenstads militærbiografier?Hvis ja, har jeg vanskelig for å se hvorfor foreningen (som jeg selv er medlem av) finner det problematisk at Lars Ove Wangensteen scanner bøkene og gjør dem tilgjengelige for alle, i det minste inntil NSF selv er i stand til å få dette opp på egen side.Og dersom kvalitetssikring er ankepunktet, så er det andre biografier man kunne kvalitetssikre først på NSF-sidene, f.eks. norske tollere. For leseren tror jeg det er likegyldig om feil eller mangler er teknisk forårsaket eller skyldes forfatteren.PS. Jeg har Ovenstad selv og har 'alt' av sekundærkilder av betydning for mitt interesseområde - jeg gråter ikke for min syke mor.NSF utgir to viktige tidsskrift, for eget vedkommende har jeg knapt merket annen aktivitet av betydning de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Geir, vi (jeg) kommer til å forbedre teksten i 'Tollere', men det bør gjøres ved supplement (i egen fil), ikke som forandring i den eksisterende teksten. NSF har de siste årene publisert noen skrifter ferdig digitalisert på www.genealogi.no (ved OCR-skanning), herunder 'Tollere', og det må jo sies å være en aktivitet som supplerer tidsskriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.