Gå til innhold
Arkivverket

[#63133] For å holde http://www.wangensteen.net dynamisk, trenger jeg flere innspill/tips


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

AreNå har ikke jeg tenkt å diskutere denne problematikken med deg her på forumet. Din manglende kompetanse når det gjelder rettigheter har du ved flere anledninger vist i andre debatter her på forumet, så ditt syn betyr ingenting. Vi kan gjerne diskutere, men da må du ta kontakt med meg privat.Jo RuneDu har helt rett i avsnitt 1 (om 70-års regelen), men du har også glemt at det er en mulighet at jeg kanskje allerede har sikret meg de nødvendige tillatelser.Og du har veldig rett i at Ovenstad har en stor nytteverdi og bør gjøres tilgjengelig. Det er nettopp det jeg skal gjøre.Så uansett vil Ovenstad bli å finne på min hjemmeside i januar. Og jeg synes det er fair at motstandere til det gjør de nødvendige grep for å stanse meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars Ove Wanegsteen:Det er i grunnen underordnet hva du måtte mene om mitt kompetansenivå. Jeg vil uansett til enhver tid anerkjenne din rett til å inneha egne meninger om dette og hint. Det er heller ikke interessant å diskutere noe privat, da diskusjonene rundt rettighetsspørsmål er allment interessante. Parallelle private diskusjoner vil i så fall undergrave den allmenne diskusjonen.Hva som er mer problematisk er din tilsynelatende manglende redelighet rundt din fremgangsmåte knyttet til rettighetsspørsmålene. Om du allerede har skaffet deg tillatelse fra Ovenstads arvinger, så bør du opplyse om dette. I motsatt fall, vil man oppfatte at du driver et polemisk dobbeltspill. Derfor: Har du allerede innhentet tillatelse fra Ovenstads arvinger?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den retten Ovenstads arvinger kan gi, er retten til å f eks skanne og videre tekstbearbeide (eller billedbehandle) Ovenstads rullebladkort for alle offiserene. Den tekstversjonen som er utgitt, er NSFs bearbeidelse av Ovenstads rullebladskort. Wangensteen får sikkert anledning til å lage sin egen versjon. Det hadde blitt et meget verdigullt bidrag til norsk slektsforskning, hvis Ovenstads rullebladskort, som ligger i hans privatarkiv i Riksarkivet, ble skannet og publisert på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

AreDu har siden mai 2008 stilt spørsmål, truet, og til tider vært veldig usaklig, når det gjelder hva jeg har rett til å publisere.Nå viser det seg at alltid har hatt rett. Det er ingenting på min nettside som er ulovlig. og jeg har alltid gjort som jeg vil, jeg har aldri hørt på deg.Så derfor har dine innlegg ingen påvirkning på meg. Du har gang på gang vist og bevist at du ikke kan loven, og din tolkning av den er feil.Men det du skal vite, og burde vite, er at jeg alltid følger gjeldene lovgivning, også i dette tilfelle. (husk dine utrolige usaklige innlegg i forhold til Spangen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreTakk for den. Jeg har ikke fått noen offisiell tilbakemelding fra NSF ennå, bortsett fra et par mailer fra noen i styret som er og blir av privat karakter.Og som du sikkert nå har forstått vil jeg skanne Ovenstads verk, uansett hva noen av mine motstandere vil mene. I hvilken form skal jeg her ikke røpe.Og det har igjen vært morsomt og litt skremmende å se at noen fortsatt har vanskelig for å innse at www.wangensteen.net er en trussel, ikke en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

«Og det har igjen vært morsomt og litt skremmende å se at noen fortsatt har vanskelig for å innse at www.wangensteen.net er en trussel, ikke en mulighet.»Hehe. Jeg regner med poenget ditt var at noen fortsatt har vanskeligheter med å se at siden er en mulighet, ikke en trussel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei siden er nok en trussel for de 'godt etablerte og de som tror de er uunnværlige i miljøet'Så setningen var riktig formulert Kenneth. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eit par presiseringar i høve til (126):Eg har ikkje gløymt noko som helst i høve til 70-årsregelen. At du har eit mogleg løyve frå rettigheitshavarane endrar ikkje på det, ut over at du har ei merkelegare debattform enn eg i utgangspunktet trudde. Men det er skilnad på å publisera heilt fritt, og å publisera med løyve.Ovenstad _er_ alt tilgjengeleg, og har vore det sidan 1948/49. Ei eventuell nettpublisering er bra, fordi det vil gjera Ovenstad _lettare_ tilgjengeleg. Men du tek munnen litt for full når du til stadigheit utbasunerer at du gjer saker og ting tilgjengeleg. Ein diskusjon er best når den er presis med omsyn til kva som vert diskutert.Kven som har prøvd å stansa deg mht Ovenstad? Så langt eg kan sjå er det ingen? Du har fått mange oppmodingar om å ta omsyn til rettigheitshavarar, og om å opptre ryddig og sakleg i høve til desse. Men ingen har då prøvd å stansa deg?Til 129/130: www.wangensteen.net har aldri vore, og kjem heller aldri til å verta ein trussel mot noko som helst:-) Det største aberet med www.wangensteen.net (og liknande sider, inkl. NSFs nettsider, og sikkert eit utal andre), er at URL'en neppe vil vera av varig karakter, i og med at det er tale om ei privat nettside. Dei er i sin natur ustadige, sjølv om dette med faste URL'ar er noko som er på veg inn i mange samanhengar, og vel også etter kvart på private nettsider også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Men disse har vel ikke vanskelig for å innse at siden er en trussel, det er jo nettopp det de gjør? Uten at det er meningen å dra diskusjonen over i semantikk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jo RuneHvis du leser innleggene her vil du lese at noen er i mot publiseringen. At argumentene selvsagt er uholdbare skjønner alle som har satt seg inn i gjeldene lovgivning.www.wangensteen.net vil dø sammen med meg hvis jeg ikke gjør noe med det, men det har jeg tenkt på.Hvis nettsiden blir en ressurs, og jeg får tilbakemeldinger om det, så vil jeg sørge for at den blir tilgjengelig mange år framover. Jeg har økonomi til det, og jeg har mennesker bak meg som sørger for det.Kenneth (135)Nei de har ikke vanskelig for å se at at jeg er en trussel. Det som er synd er at de ikke ser muligheten. Men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Alle (eller mange) brukere av Ovenstads trykte verk lurer på hva som er kildegrunnlaget for opplysningene. Svaret er rullebladskortene hans i Riksarkivet: på dem står kildereferanse (som ikke er med i publikasjonen). Mange av referansene er til Ovenstads egne avskriftsprotokoller, så man må slå opp i disse for å finne ut hvilken arkivpakke eller bind har har opplysningen fra. Og i en del tilfeller er arkivpakkene ordnet og omnummerert etter at Ovenstad gjennomgikk dem (som var i 1918-1920). Men man *kan* finne frem til de originale kildene, hvis man vil og hvis man legger litt arbeide i det.Ovenstads kartotekskort inneholder altså mere informasjon enn den trykte versjonen som NSF utgav. Og derfor er det verdifullt om n oen vil skanne Ovenstads rullebladskort og publisere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ovenstad skal tydeligvis ikke på nettet, basta. Det er neppe noen økonomiske interesser som ligger til hinder for dette, men noe tydeligvis langt viktigere ! (Noe som jeg ikke har klart å sette fingeren på - jeg 'kjøper ikke' avklaringen overfor Ovenstads arvinger).(Kan noen svare på hvilke rettigheter NSF har i tilknytning til foreningens bearbeidete utgivelse for 60 år siden ? Det ser ut til å være vanskelig ! )Ja, Tore i (137), men dette befinner seg i Oslo og såvidt jeg vet sitter Lars Ove Wangensteen og arbeider i Hamar. Hva med om NSF fulgte din oppfordring, det hadde jo virkelig vært noe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er ikke jeg som sier at Ovenstads trykte verk ikke skal på nettet. Jeg forteller bare at skal man virkelig gjøre noe viktig for slektsforskningen - og for Ovenstad - burde man skanne hans rullebladskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det siste er jeg helt enig i og oppfordret NSF til å virkeliggjøre ditt forslag - det hadde hatt betydning. Det er hva som står over siste avsnitt i (138) jeg undrer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis Wangensteen vil skanne Ovenstads rullebladskort, og dermed gi et viktig bidrag til norsk slektsforskning, kan han bare bestille innlån av kortene i RA til Statsarkivet i Hamar, der hans skanner er plassert. Vanskeligere er det ikke.Geir, jeg skjønner ikke hva du mener med påstanden om at Ovenstad ikke skal på nettet. Hvem har påstått slikt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Selvsagt er det ingen som vil vedkjenne seg det standpunktet her i forumet, Tore. Det er lettere å ta person og distansere seg fra f.eks. spørsmålet om NSFs reelle rettigheter til den bearbeidete Ovenstad og hvordan NSF vil forholde seg til en (midlertidig) utleggelse på wangensteen.net - dette var mitt spørsmål, andre spørsmål finner du også over.De to bindene er en oversiktlig 'kortutgave' som jeg forstår kunne komme på nett ganske raskt (i motstning til kortarkivet) (for egen del ville jeg bare dratt nytte av ditt forslag, men det er en helt annen sak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og for å følge opp forslaget ditt Tore som jeg støtter - dette burde være en oppgave for NSF da det også i Ovenstad (nesten) nødvendigvis er feil og mangler - så en tilsvarende mulighet som kommer for tollerne ville være ønsket, og er absolutt av en annen karakter enn å scanne 'kortversjonen' - de to bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Faren er vel at dette blir et for stort prosjekt og det dør som mange andre....Hva skjer med prestebiografiene til NSF.... og skulle ikke tollerne sine biografier bli mer utfyllende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arne (144) - jeg har påtatt meg en medvirkningsrolle til å ajourføre tollerne - etterhvert som folk sender inn rettinger til NSF (så håper jeg at opplysningene videresendes meg). Dette må gjøres ved å opprette tilleggsfiler, som det kan lenges til fra hovedteksten. Prestehistorien får andre svare for. Hvorvidt skanningen av Ocenstads rullebladskort - som er velegnet for en skanner på Hamar - vil forløpe, må også andre ta stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har ikke jeg sett disse rulleblad-kortene, og jeg vet ikke hvordan de er sortert. Hvis de kan skannes uten alt for mye bearbeidelse så er det selvfølgelig ikke noe i veien for at jeg tar den oppgaven.Det vil i så fall komme som et tillegg til de to bindene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

kortene er ordnet alfabetisk; oftest tekst både på for- og baksiden, i enkelte tilfeller ligger det brev og notater sammen med kortet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ovenstad-bindene er som et såpestykke, pussig hvordan de glipper vekk hver gang man prøver å få et grep på dem.Men jeg forsøker igjen, kan rette vedkommende fortelle hvilke rettigheter NSF har tilknyttet den bearbeidete 2-bindsutgaven og hvordan foreningen (om slike rettigheter finnes) stiller seg til en midlertidig utlegging på wangensteen.net (altså ikke et spørsmål om forholdet til eventuelle andre rettighetsgavere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette var en form for ironi fra min side tilknyttet de mange rettighetsspørsmål som er fremsatt tidligere i 'debatten' rundt Lars Ove Wangensteens ønske om å legge Ovenstad på nettet, men aldri om NSFs stilling som rettighetshaver - det blir bare hengende løst i luften(altså ingenting med ditt forslag å gjøre som står på egne ben). Selv har jeg påpekt at jeg har ingen egeninteresse i om Ovenstad ligger på nett eller ikke, jeg har hatt bøkene i årevis.Ironien kan godt å ha vært dårlig formulert - nå er det imidlertid tydeliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.