Gå til innhold
Arkivverket

[#63134] Hvem var Zacharias Olsen i Egersd. f. ca. 1800 i 'Stavanger amt landdistrikt'?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f61101&gardpostnr=136&personpostnr=1172&merk=1172#ovre>LenkeSacharias Olsen er oppgitt 55 år i 1865, men jeg tror det skal være 65 år. Han blir gift 03.07.1823 i Egersund med Helene Eriksdatter af Lædre, begge oppgitt 23 år gamle.Minibok Egersund, ekteskap nr. 7 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkeklokkerbok egersund, ekt. nr. 7 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEn kilde mener at han er fra Lyngdal.Jeg klarer ikke å tolke hva som står ved ekteskapet, og jeg vet heller ikke hva som i tellingen for 1865 menes med 'Stavanger amt landdistrikt', hvor langt dette rakk.Her døpes i jan. 1801 i Herad/ Vanse en Zacharias Olsen som kan være aktuell. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHans foreldre Ole Olsen og Sara Tønnesdatter gifter seg i06.12.1788 i Herad, begge fra Loundahl (Lyngdal?).Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeSer ut som han skal være født i Lyngdals pr.gj., i 1801, og død som enkemann i Egersund i 1889.Barna til Zacharias Olsen het Ole 1825, Edvard 1829, Georg 1832, Sara 1834 og Helene 1841. Ole og Sara kan jo tyde pa at Ole lsen og Sara Tønnesdatter er hans foreldre. Men er det 100% sikkert?Skulle gjerne hatt stadfestet denne Zacharias Olsen f. 1801 i Lyngdal sine foreldre og besteforeldre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Sara Tønnesdatter og Ole Olsen i innlegg nr. 2 kom fra gården Laundal i Herad. I bygdeboka for Herad av Kåre Rudjord og Arnfinn Høyland står følgende på s. 542:'Tønnes Nilsen overtok garden. Han døde i 1808. G.m. Marta Torkelsdtr., d. 1802, 80 år gml. Hennes bror var Bjørn Torkelsen Vinneim. Barn: Anna 1752, Åselene, Sara 1757 (g.m. Ole Olsen Rossevatn).'Rossevatn er en gård i Eiken sogn i nåværende Hægebostad kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ole Olsen og Sara Tønnesdatter giftet seg 6 des 1788: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500224424593&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9VAgd&juris2=VAgd&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Vest-Agder&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeFra kirkeboken. Ole Olsen og Sara Tønnesdatt. Viet 6 des 1788: Lenke En sønn,Zacharias,ble døpt 18 jan 1801. Ole Olsen Bøen og Sara Tønnesdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei.Jeg ser i dag at scannede bøker for Eiken/ Hægebostad ikke dekker tidsrommet for Ole Olsen Rossevatn sin dåp evt. konfirmasjon, han skal visst være født rundt 1768 pluss/minus, og ble altså gift 1788 med Sara Tønnesdatter, se innlegg 3.Her er den etterspurte Ole Olsen med familien på Kiellingsbøe i Vanse i 1801: LenkeNoen med ekspertise på Eiken/ Hægebostad som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Døpte for det nevnte tidsrommet finnes i kronologisk liste i kirkeboken: Øvre Kvinesdal / Hægebostad: 1760-1820, Ministerialbok - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16907>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16907Ved å søk på Familysearch finner jeg følgende Ole Olsen døpt i Eiken i tidsrommet 1765-1770: 1) Ole Olsen, døpt 18.02 1766. 2) Ole Olsen, døpt 22.04 1766. 3) Ole Olsen, døpt 04.01 1767. 4) Ole Olsen, døpt 08.06 1767. 5) Ole Olsen, døpt 13.12 1767.Barn nr. 1 finnes her i kirkeboken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

det vil si; Jeg har lett etter Ole Olsen Rossevand konfirmert i den samme kronologiske listen. Jeg finner Kiddel Olsen Rossevant konf. 1780, 17 år gammel, samt Torkel Olsen Rossevatn 21 år gammel konf. i 1784. Noen som finner konf. til Ole Olsen Rossevatn for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer fant jeg konfirmasjonen til Zacharias Olsen Tofte, døpt 18.januar 1801 i Herad (stemmer med min Zacharias), sønn til Ole Olsen (stemmer) og Helene Ja.....? (en ny kone?) samt det står at han er vaksinert 1810 i Egersund? Hvem kan tyde alt?Skal se om jeg finner Ole Olsens event. 2. ekteskap med Helene ........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.