Gå til innhold
Arkivverket

[#63142] slå gryn


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Uttrykket 'slå mynt' har vel en forklarlig opprinnelse. Det finnes også et tvillinguttrykk som heter 'slå gryn'. Jeg lurer på om dette uttrykket også kan ha forbindelse til møllebruk der de kunne fremstille bygg-gryn. Et gammelt uttrykk sier at mølleren kunne 'slå gryn'. Med dette menes at han fremstilte bygg-gryn av byggkornet. Er det noen her i forumet som kjenner til om bygg-gryn ble laget i de vanlige bygdemøllene, og om uttrykket 'slå gryn' har noe med fremstillingsmetoden å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ola Ljødal

Jeg har nå fått vite at bygg-gryn ofte ble fremstilt ved vanlige bygdemøller. Men jeg har enda ikke fått forklaring på hvorfor det het 'slå gryn'. Er det fortsatt ingen som vet her i forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg vet ikke, men bygget ble jo tidligere tresket ved at det ble slått med det vi i Trøndelag kalte 'sluggu' - to stokker som hang sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det heiter vel (vanlegvis) å 'male gryn'. Det kjem naturlegvis at ein brukte ei kvern til framstillinga. Handkverner frå mellomalderen, bekkekverner seinare. Det er vanskeleg å tenkje seg ein framstillingsprosess der ein 'slår' grynet. (I motsetnad til å 'slå mynt'- som er bokstaveleg.)Har du nokon kjennskap til utbreiinga av uttrykket 'slå gryn'?Bygdemylnene (fram til tidleg 1900-t) laga gryn - iallfall ein del av dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

No er ikkje eg bonde, men såpass veit eg at mel ein kornet på mylna, får ein mjøl. Skal ein ha gryn, må kornet valsast. Då vert kornet pressa flatt mellom to tromlar.Gryn vart tidlegare i slang brukt om pengar, så å slå gryn tyder kanskje å 'gjere pengar'?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Gunnar (6): Ein kan også male korn til mjøl med valser ('valsemylne') - så det gjer ikkje den store skilnaden.Eg er ikkje myllar... men eg ser føre meg at det har noko med kor mykje og hardt ein mel kornet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.