Gå til innhold
Arkivverket

[#63154] Hvor ble det av barna til Inger Anna og Johannes Andersen, Molde


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Inger Anna og Johannes fikk 5 barn selv at de hadde 1 fosterbarn. 2 av disse har jeg klart å spore, MEN hvor ble de andre av; Ingvar Andersen f.10.04.1878 i Molde, død i Bolgen før 1887? Johannes Abraham Ivardo Andersen f.24.07.1881,konf.12.08.1896, boktykkerlærling i 1900. Ingvar Broder Andersen f. 15.01.1887, konf.06.04.1902 i Molde. Torleif Antonius Knudsen (Andersern?)f.27.08.1897, konf.12.05.1912 i Molde.Er det noen der ute som har kjenskap til hvor disse ble av senere, og kan gi en pekepinn om disse. Familien kan spores til Olsmedbakken i Molde så sent som i 1913 ivertfall ifølge adressekat. for Molde 1911-1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche
LenkeJohannes Andersen, boktrykker, Kristiansund N. Født 17-9-1914 i Kristiansund N. Foreldre: Faktor Ingvar B. Andersen og Margrethe f. Rossbach. Utlært i 'Romsdalsposten'. Kr.sund N. Sv.brev og håndv.brev 1942. Tekn. aftensk. 4 år. Handessk. Egen bedrift fra 1939. Tilsl. NHF, medlem av Kr.sund håndn. for., Boktrykkerfor. og NAF. Gift 1949 med Gjertrud Schrøen. Foreldre: Gjertrud og Ole Schrøen. 1 sønn. (Norges håndverksmestere).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Thorleif Antonius Andersen, urmaker,Vågåmo, f. 27-8-1897 i Molde. Foreldre: Møllermester Johs. Andersen og Inger-Anna Korsan (adopt.foreldre). Gått 4 år i lære hos P.M.Sylte i Molde, tekn. aftenskole, Vildals kurser i Bergen, arbeidet i Molde 10 år, i Bergen c. 2 år, i Ålesund 2 år, i Oslo 1 år, håndv.brev og egen forr. fra 1926. Medl. av Norges Urmakerforbund fra 1926. Gift 1925 med Rønnaug Thorstuen. Foreldre: Syver Thorstuen og Mari. 3 sønner. - Interessert i sang, skisport og fiske.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges håndverkere utgitt 1938:Johannes Andersen, boktrykker, Trondheim, f. 24-7-1881 i Aure, Nordmøre. Foreldre: Johannes Andersen og Inger Anna Korsen. Sv.brev og håndv.brev. Gift 11-12-1910 med Odine Rønning. Foreldre: Formann Altinius Rønning og Eline. 1 sønn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Johannes Andersen fra Vågå og Inger Anna Ingvarsdatter Korsen, som tjente hos Jervell i 1865, vart gift i Molde 12.mai 187o. Den 28. juni samme året fekk dei ei dotter, Karoline Severine. Johannes flytta med familien sin til Bolga i Bremsnes ca. 1882, der han arbeidde som møllemester på Bolgkverna, som Johan Fr. Schmedling åtte. Den tolvårige dotra Karoline arbeidde også der og døde der ved ei ulykkeleg hending den 29. mars 1883. Enno var barnearbeid vanleg. Truleg fekk ho håret inn i valsane på mølla, for i kjerkeboka er det innskreve at ho fekk 'hodet knust og høire arm avrevet' . Den 7. februar året etter fekk Inger og Johannes ei dotter som vart oppattkalla etter den avdøde. Broren Ingvar Broder vart fødd i Bolga 15/1. 1887.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Carsten. Takk for sist foresten. Dette var OVERVELDENE. Kjæmpe-takk. Men den første lenken kommer ikke opp. Kan du sende den til meg privat? Du har adressen. (PS! har ikke klart å finne ut av Anton Rikard Hoff død enda)Til Endre. Dette med Caroline nr.1 var helt nytt for meg. Kjæmpe-takk til deg også. Dette sier meg at det kanskje kan være flere barn som jeg ikke kjenner. Jeg trodde min oldefar Annæus var deres 1.ste barn men han er jo født først i 1875 i Molde, så her kan det ligge flere overraskelser på lur før han. Må finlese kirkebøkene mellom der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Johannes og Inger hadde enno eit barn: Johanne Oluffa, f. i Molde 6/4- 1873. Vidare skjebne ukjent. Thorleif Antonius Knutsen, f. 1897, var son av Johan Knudsen og pike Karen Pedersdotter Sørum, båe frå Kristiansund.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Carsten, Tore og Endre.Carsten; Her har det gått over stokk å stein. Anton er det jeg og Tore nedenfor som hadde en gang. Lenken funket nå. Nå fant jeg faktisk slekt i Trondheim. Du verden! Disse barnas vidre liv fra 1900 har jeg jobbet mye med.Tore; Du skjønte dette? Det gikk for fort nå.Endre; Takker men da du kom med det første barnet var jeg 'kjap i svingen'. Har funnet henne, hun er sansynlig død som ganske liten. Dette om fødsel til Thorleif kjente jeg. Snedig men han ble gift med sitt søskenbarn i Vågå og henne hadde jeg i min base.Takk alle Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.