Gå til innhold
Arkivverket

[#63163] John Olsen Galde, f. 1761 1855, Lom


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

John Olsen Galde, f. 1761 1855, var gårdbruker på Nigard Galde i Lom. Han giftet seg om igjen på sine gamle dager i 1831 med Anne Rasmusdatter Krokstad, som ved vielsen i Lom opplyses å være 58 år gammel, ergo født ca. 1773. Lom Bygdebøker opplyser imidlertid at hun var født på Krokstad i Skjåk ca. 1781. Er det noen som vet hvem foreldrene var, når hun var født og når hun døde??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Sitter å blar litt i Ættebok for Skjåk 1 og finner under Kjekenhagen II: Rasmus Krogstad f.ca.1724, d.1779, g 7/4 1774 Synne Rasmusdtr Krogstad, dpt. 27/10 1747 (dtr til Rasmus Olsen Krogstad, Anne Olsdtr Soglo) (g. (2) Ola Olsen Vigstad, n) Barn: C1-3 c.1 Anne Rasmusdtr dpt. 21/2 1773 c.2 Rasmus dpt. 11/2 1776 c.3 Marit dpt. 24/9 1779 Ingen flere opplysninger om Anne bortsett fra at hun bør finnes i FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takker så langt for assistanse. Dette er ikke enkelt. Når det gjelder Anne Rasmusdatters alder ved giftemålet i 1831 med John Olsen Galde, så opereres det med ulik aldersbeskrivelse ut fra hvorvidt klokkerbok eller ministerialbok legges til grunn. I Ministerialboken for Lom 1825-37 er hennes alder oppgitt til 50 år, mens Klokkerboken 1815-36 skriver 58 år. Hvis 58 år er korrek, tilsier dette at damen er født ca. 1773, og det stemmer godt med innlegget til Kai hvor det opplyses at Rasmus Krogstad og Synne Rasmusdatter Krogstad fikk en datter Anne, døpt 21/2 1773. Fortsatt gjenstår det å finne ut når Anne Rasmusdatter døde.Ifølge ættebok for Skjåk var Anne Rasmusdatters foreldre: Rasmus Krogstad (ca.1724, d. 1779) og Synne Rasmusdatter Krogstad (døpt 27.10 1747). Jeg finner som død i Lom/Skjåk i 1779: Rasmus Knudsen Krogstad, 58 år, hvilket tilsier fødsel ca. 1721. Altså noe avvik fra ætteboka. Synne ble gift på nytt i Lom/Skjåk 1780 med Ole Olsen Wigstad. Men Synne klarer jeg ikke å finne død i Lom/Skjåk. Hun finnes ikke ved folketellingen i 1801 og er heller i død i tidsrommet 1733-1801 (ifølge Digitalpensjonatet). Tilsvarende finner jeg ikke stefaren. Hvor er det blitt av disse, mon tro? Og Wigstad (Vigstad) er det gård i Lom eller Skjåk?Ved folketellingen 1801 finner jeg 2 Anne Rasmusdatter som i alder kan passe: 1. Anne Rasmusdatter 29 år, tjenestepike på Einarsvoll i Lom. 2. Anne Rasmusdatter 29 år, boer til leie/inderst på Nordre Andvord i Lom. Kan dette være den Anne Rasmusdatter jeg søker mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.