Gå til innhold
Arkivverket

[#63168] HO; Etterkommere etter Peder Hansen Fusa (Hope/Børdal/Tysse) 1668 - 1741


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,(75) Jeg har lagt inn spørsmål om Henriks skrifte på AF. (74) Det kan vi vel også gjøre mht Sisse Thomasdatters skrifte. Gjør du det Kjellaug?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

OK, det er gjort Arnfrid. jeg har en fritime akkurat nå.Vet ikke om det står noe mer i kildene da. Men det er bedre å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det stod dessverre ingenting mer om denne Sisele Tomesdtr annet enn at hun var public absolveret.Det er ikke kirkebøker som kan fortelle oss hvem hun var datter til heller, synd! Hun kunne passe godt som mor til Malene Pedersdtr dersom hun var datter til Tomas Gjerde ettersom to av fadderne til Malene var hans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som har funnetdødsfallene tilKnut Pedersen Tysse, 1780, og hans hustruKirsti Hansdatter, 1789.Bodde de på gården Tysse?Mangler også dødsfallene tilAnne Pedersdatter, 1780, og hennes 2. ektemannPeder Thomassen, 1797.Beklager om jeg har fått disse lenkene tidligere.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette har sikkert også vært debattert tidligere, men gjentar det nå i forb med at jeg holder på å kildebelgge gen 4 etter Hr Hans Pedersen og Anne Jensdatter Loss:Manntallet 1701:Jeg finner ikkeEngel Engelsen Baldersheim, som skal være f 1699,Hans Hansen Gaugstad, som skal være f 1700,Anders Monsen Høysæter el Børdal, som skal være f 1677,Nils Johannesen Fossmark el Jamne, som skal være f 1670.Når var Lars Fabiansen Grøtaa født, jeg finner ikke han heller.Noen som kan hjelpe med dette?Det hadde, i tilfelle vi ikke finner dem i 1701, vært fint om vi kan dokumentere dåpene deres.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Kjellaug,Oppsummering etter (79) og videre;Lars Fabiansen er funnet i 1701 på Indre Tysse 30 år i 1701 (81)Kirsti Hansdtr Tysses dødsfall er funnet i 1789 død 82 år gml på Ytre Tysse (82)Status: Mangler dødsfallene til Knut Pedersen Tysse i 1780 Anne Pedersdatteri 1780, og hennes 2. ektemann Peder Thomassen i 1797 Manntallet 1701: Jeg har fortsatt ikke funnet: Engel Engelsen Baldersheim, som skal være f 1699, Hans Hansen Gaugstad, som skal være f 1700, Anders Monsen Høysæter el Børdal, som skal være f 1677, Nils Johannesen Fossmark el Jamne, som skal være f 1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Det var skifte etter Nils Johannesen Fossmark sin far Johannes Nilsson Fossmark i 1714; finner vi Nils i dette skiftet? Nils hadde en søster Sigrid som giftet seg i 1703 med Tomas Anderson Gjerde. De er mine tipp x 6 oldeforeldre.vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Peder Tomassen Langeland død 88 år gammel (høgre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1797, side 67. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

(83)Jeg er virkelig ikke godt til å finne disse to døde i 1780. Jeg har gått igjennom dette året to ganger nå! Kanskje andre har bedre øyne enn meg.Hei Grete, dette paret (Tomas og Siri / Sigrid bodde i Nordvik) er mine 5. tipper igjennom deres datter Siri Tomasdtr som ble gift med Lars Tomasson Tysseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har også vært gjennom KB for 1780, men kan ikke finne dem. Vi får bare konkludere med at det ikke er mulig å finne dem.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

(83)Jeg er virkelig ikke godt til å finne disse to døde i 1780. Jeg har gått igjennom dette året to ganger nå! Kanskje andre har bedre øyne enn meg.Hei Grete, dette paret (Tomas og Siri / Sigrid bodde i Nordvik) er mine 5. tipper igjennom deres datter Siri Tomasdtr som ble gift med Lars Tomasson Tysseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(83) og (89) Her er innførselen ved dødsfallet til Knud Pedersen Tysse, se første kolonne midt på Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 10 (1779-1788), Kronologisk liste 1781, side 27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bra gjort Lars! Nå ble jeg glad, dette er og nemlig min 4. tippoldefar. Tenkte ikke å lete i 1781! Men jeg burde jo ha tenkt at kirkehandlingene kunne finne sted lenge etter dødsfallet. Han døde med andre ord 17 nov 1780.Kanskje du finner Anna Pederdstr og du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg redigert teksten til 1.3.3.10. Knut Pedersen Tysse 1711 - 1780 & Kirsti Hansdatter Steinsland 1708 - 1789 'Knut blir født i 1711 og døpes i Fusa kirke 10. februar 1711. Blant fadderne er: Johannes Tysseland, Ole Aadland og Guro Langeland. Kirsti er datter av Hans Hanssen Steinsland og Brita Olsdatter Gjerdevik og er født i 1708. Knut og Kirsti inngår ekteskap 2. juli 1731 i Samnanger kirke. De bor på gården Ytre Tysse. Knut dør 17. november 1780 og gravlegges nyttårsdag 1781. Kirsti dør i 1789 og gravlegges fra Samnanger kirke i januar 1789.'De har barna:1.3.3.9.1. Marita (1731 - † 1803) gm Johannes Baardsen Steine (1716 - † 1781) 1.3.3.9.2. Hans (1733 - † 1798) gm Siri Larsdtr Langeland (1729 - † 1798) 1.3.3.9.3. Peder (1740 - † 1741) 1.3.3.9.4. Brita (1742 - † ) gm Anders Torgilsen Gaupholm (1734 - † ) 1.3.3.9.5. Sissel (1743 - † ) gm Johannes Bessesen Børdal (1737 - † ) 1.3.3.9.6. Anne (1745 - † 1827) gm Peder Johannessen Indre Tysse (1732 - † 1823) 1.3.3.9.7. Peder (1749 - † 1749) 1.3.3.9.8. Knut (1753 - † 1822) gm 1.2.3.1.3.3. Lisbeth Rasmusdtr Linga (1742 - † )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har nok funnet noen barn til siden sist, trodde jeg hadde sendt dem til deg, men det har jeg nok glemt da:Ole død 1735: Han døde 6 mnd gammel: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=gr12421669&gardpostnr=709&personpostnr=747#nedre>LenkeBrithe død 1736: Døde 7 mnd gammel: LenkeAnne 1737: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1737, side 77. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDød 7 dager gammel: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1738, side 78. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeNils 1738: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1738, side 79. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan døde 17 uker gammel: LenkeCicelle 1747: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1747, side 96. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du mener altså at Kirsti fikk 13 barn fra 1731, da hun var 23 år, til 1747, da hun var 39 år...Litt av en bragd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kjellaug: Jeg har lett etter Anna død i 1780, men ikke funnet henne...:( Arnfrid: bare for å være helt presis: Det var jordpåkastelsen som var 1. nyttårsdag 1781;) gravleggelsen har nok skjedd rundt 24. november vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(96) Ja.(94) Hvis ikke det er den yngste Sissel (Cesilie) som blir gm Johannes Bessesen, så må de ha hatt to Sissel, en f 1743 og en f 1747. Ingen av bestemødrene het Sissel, så jeg har liten tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vielsen mellom Johannes og Sissel var i 1763, dvs at om det er den yngste så var hun bare 16 år og 4 mnd, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi har jo ikke funnet fødselen til henne f i 1743. Men Seselia (Sissel) er et navn som har forekommet i generasjoner i Tysseslekta siden Peder Tysse først kalte tre av sine døtre for det. Det er nok en av grunnene til at Lauvskard trodde Seselia var navnet på Anna Loss sin mor. Men vi må ikke glemme at det var Seselia på Marita Knutdtrs side, jeg tror det kommer fra hennes slekt. Hennes oldemor het Seselia og en søster av henne het det og.Min oldemor er i rett linje på farsida fra Peder og Marita og hun het og Seselia. Både Knut og søstera Anne hadde døtre som het Seselia. Jeg tror jeg finner navnet igjen i annenhver generasjon fram til nåtiden. Min mor hadde to kusiner på farsiden som og het det. Jeg tror jeg har ca 80 personer i min data med det navnet!Nå får vi sjekke om det BLE født en Seselia i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En annen ting er at Brithe Knutsdtr ble født i 1743: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1743, side 86. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-89>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.