Gå til innhold
Arkivverket

[#63168] HO; Etterkommere etter Peder Hansen Fusa (Hope/Børdal/Tysse) 1668 - 1741


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er ikke kommet så langt at jeg har fått kildebelagt disse fødselsårene. De er vel trolig hentet fra Lauvskard. Nå må jeg bare legge de inn i manuset med en gang, slik at jeg slipper å lete etter de senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det kommer fra bygdeboka til Lauvskard, han har jo feil på Brithe og (bare ett år da), så jeg får se om det blir tid til helgen å sjekke de andre bedre. Jeg burde ha gjort det før selvsagt for dette er jo mine direkte aner. Men, men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ser ut for at Brite er døpt 1. mars 1743. Dvs at det kan ha vært en fødsel til i 1743, dog litt for tidlig, på slutten av året, men jeg tviler vel på det. Tror vel helst at Lauvskard har stipulert fødselen til Sissel til 1743 gr ekteskapet i 1763. I utgangspunktet kutter jeg nå den eldste Sissel fra manuset. Dukker det opp flere barn når vi skal kildebelgge 5. generasjon så fikser vi det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok han første for mora, Guro Olsdtr Høysæter, gifta seg opp igjen året etter far til Anders Monsson døde med Hogne Erikson Høysæter. Far til Anders var Mons Johnsen/Johanneson Høysæter, han døde ca 1682 og Lauvskard sier at Anders var født ca 1681, gift med Malene Pedersdtr i 1706 og bosatt i Børdal. Så de opplysningene vi har om hans fødsel har vi vel etter døsfallet hans og da kan det være galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje vi kan klare å finne dåpen han.Jeg har nå lagt inn rød og grønn 4. generasjon i nettutgaven på min hjemmeside. Jeg må nå prøve å sette meg in i de blå, og få dem kildebelagt. Da trenger jeg kanskje hjelp til å finne dm igjen i debattene. Vi får bruke den tiden vi renge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå har jeg gått igjennom kirkebøkene for 1681, men er ikke god til å finne noen Anders Mons/Mogensen verken i Samnanger, Fusa, Os eller Hålandsdalen. Foreldra gifta seg i 1680: LenkeFant en Anders i 1681, men der var Mons Høysæter fadder og det går jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå har jeg gått igjennom kirkebøkene for 1681, men er ikke god til å finne noen Anders Mons/Mogensen verken i Samnanger, Fusa, Os eller Hålandsdalen. Foreldra gifta seg i 1680: LenkeFant en Anders i 1681, men der var Mons Høysæter fadder og det går jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

1699: her finner jeg Engel Engelsen St. Balleshem (venstre kolonne): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandvik i Os, Ministerialbok nr. A 5 (1669-1760), Kronologisk liste 1699, side 50. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11616&idx_id=11616&uid=ny&idx_side=-51>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det har jeg ikke sjekket enda.men fant nett dåpen til Anne Knutsdtr Tysse 1.3.3.9.6. i 1745: nest nederst til høgre Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1745, side 92. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-95>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja takk, men det blir neste generasjon i manusarbeidet. Jeg noterer meg det og legger det inn i hovedredigeringsdokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

111) Nei, jeg finner heller ingen Engel/Ingel Eigild osv.. som er 2 år gammel i 1701. Helller ikke finner jeg Hans. Kan hende de ikke var så nøye med slike små barn?Jeg finner forresten ikke annet enn Lille Ballesem når jeg leter etter gard som inneholder Bal..Finner Hans på Gougstad, men yngste sønnen er Peder 2 år gammel. Så om Hans f. 1700 vokste opp er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Hatvik

Til innlegg (48, (61), (75) og (77):I band I av Osssoga skriv bygdebokforfattar Nils Tveit m.a. at soknepresten Garmann utan vidare tileigna seg eit hus i prestegarden på Os som tilhøyrde arvingane etter avlidne Jens Loss (Garmann var som kjent Jens Loss sin etterfølgjar som sokneprest), og at han då hamna i beisk strid med desse. Den seinare lensmannen Henrik J. Loss var då Loss-ætta sin talsmann på tinget i Os. Kanskje var det difor at Garmann påla Henrik offentleg skrifte i kyrkjedøra i Os kyrkje 10. mai 1673?Var det med andre ord kanskje slik at arvingane etter Jens Loss vann rettsaka, men at taparen sokneprest Garmann tok hemn ved å 'plaga' Henrik Loss etterpå? Ikkje umogeleg ... Og i såfall var dette heilt klårt misbruk av kyrkjetukten, men usannsynleg er det ikkje; for den same Garmann kom nemleg òg opp i strid både med sin eigen kyrkjelyd og med fleire av kapellanane sine, og prøvde å få i alle fall éin kapellan (Tomas Ruus) avsett. Sistnemnde skal - ifølgje Tveit - visstnok ha levd opp til etternamnet sitt ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.