Gå til innhold
Arkivverket

[#63175] Wakkerø - hvilken kirkebok finner jeg oppl. om fødte?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Maren Laurine Olsdatter min manns tipp tipp oldemor vil jeg svært gjerne spore opp. Hun skal være født ca 1802. Men i hvilken kirebok finner jeg fødte i Wakkerø (Oslo)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki!Vækkerø er vel muligens den dården du leter etter. Rett utenfor bygrensen til Oslo, om jeg ikke tar feil.Her har du gården i 1801-tellingen.LenkeHåper du finner slekta til mannen din der. Er ikke helt sikker på hvilken kirkebok, men muligens under Aker. Lykke til! Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett gjennom kirkebøker for Aker 1801-1805 døpte, uten hell til nå. Kirkebøkene er bra lesbare .Da lurer jeg på om du vet omtrent når og med hvem hun giftet seg?Opplysninger om barn og hvor hun bodde senere i livet kan hjelpe bra for å finne ut mer om Maren Louvise Olsdatter.I morges kommer jeg ikke inn på Mormonerdatabasen, for der hadde jeg tenkt å begynne. Får oppta søkingen senere i dag. Befinner meg i Sverige for tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja , her fant jeg vielsen i Domkirken Oslo 13 okt 1826.Se nr. 82 . Her står ektefellenes alder og fedres navn: LenkeMaren Louise er oppgitt til 23 år, så din angivelse av ca fødselsår, passer bra.Ser ut til at hun er f. i Aker.Hennes fars navn var Ole Arnesen , synes jeg det står.Da er det kan hende lettere å finne dåpen , eller i alle fall faren hennes i 1801?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Gunn! Så hyggelig at du er i Sverige. Det er vakkkert der du er:-) Ja du har funnnet riktig. Det er nettopp vielsen som gav meg alder og ca år født for Maren Laurine.Nå skal jeg gå inn og lete på riktig sted. Jeg har vært i Bærum...men nå skal jeg gå inn på Aker.Tusen takk min venn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg finner ikke så mange passende Ole Arneser som ble gift og fikk barn ca 1802.Her er en mulig kandidat? LenkeDette paret fikk flere barn døpt fra 1803 og utover.Fant en datter døpt i 1803 i Oslo Domkirke , men det kan være et feilspor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Ole Arnesen som gifter seg i forrige lenke, er nok sønn til høker og vognmann Arne Grue. Her har du denne Ole Arnesen hjemme hos foreldre i 1801:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da jeg ikke har greid å finne dåpen til Maren i Aker eller i Oslo Domkirke, tenkte jeg å gå løs på barndåpene til barna til Johan Henrik Brill og hustru.Finner følgende barn døpt i Oslo Domkirke, ved foreldresøk :Andreas Johansen 29 jan 1826, legger lenke til den første: LenkeArnt Conrad 14 okt 1827Ole Martinus 5 sep 1830Johan Henrik 23 jun 1833Joseph Fredrik 28 jul 1839Alle døpt i Oslo Domkirke. ( med forbehold om rett avskrift)Disse barndåpene har vi en mulighet til å finne i kirkebøker.Da kan vel faddere gi et spor til Maren L. opphav?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg stadig kaller Maren Louise og ikke Laurine, beklager. Det er vel likevel rett dame som er funnet.Noen ganger er jeg litt for ivrig når jeg skriver.Nå skal jeg kikke på barndåpene.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg noe spennende!Ved barndåp til barnet Andreas Johansen s. nr. 27 , f. 25 mai 1825 , mor pigen Maren Laurine Olsdatter og far Johan Henrik Brill. ( barnet er født før foreldrene giftet seg og derfor ført som uægte) LenkeLegg merke til hvor dette paret bor, nettopp hos vognmann Grue! Da vil jeg tro det er rett far til Maren Laurine jeg har funnet . Navn Ole Arnesen som nettopp bodde samme sted.Spennende om du ikke har disse opplysningene fra før!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette må da vel være sønnen til Johan Henrik Brill og Maren Laurine, her i 1900 . Samme navn som faren, og med vognmann som yrke? Alder passer bra med sønnen fra dåpslista innlegg 12.LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du sønnen Arnt Conrads dåp 1827, se neste nederste dåpsinnføring: LenkeVet ikke om disse faddere er til stor hjelp, men den første dåpen var vel et bra funn, mener jeg.Innlegg 14Da lar jeg deg få litt tid til å fordøye dette.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uten å ha lett etter Maren Laurine, vil jeg føye til for ordens skyld;1. Ole Arnesen Grue giftet seg i Vor Frelsers Kirke i Christiania 29.12.1802 med Karen Hansdatter Baarstad. Deres to første barn ble født hhv. 19.02.1803 og 04.12.1804.2. Flere ugifte kvinner lå i barselseng hos nevnte Ole Arnesen Grue eller losjerte der like etter fødselen. Les 'uekte' barn i Christiania i denne perioden og jeg er ganske sikker på at du finner flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Gunn. Jeg vil bare spørre deg og du kan være så snille å bruke permanent sidelenke når du legger inn lenker til kirkebøker. Foruten at den er så mye nye bedre, og at kan man bla i boka for å sammenligne f.eks. skrift så står det også hvilken kirkebok og tidsperiode lenka viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for rådet, Berit! Får prøve om jeg får til det du anbefaler. Jeg er ikke så flink med data, som du vel forstår. Får prøve meg fram .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da prøver jeg med en test her til dåpen til Andreas født før paret giftet seg: LenkeEr ikke sikker på hvilken rekkefølge jeg skal utføre kopieringen. Mulig jeg kan lese meg til dette under hjelp?Får prøve i morgen om dette ble feil.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser helt flott ut Gunn. Takk skal du ha. Du kan søke etter 'lage lenker' i søkefeltet øverst, og der tror jeg nok du finner et par brukbare forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her opplever jeg noe merkelig, Berit! Mener du at lenken i innlegg 20, mitt forsøk er i orden?Hos meg virker den ikke.Leste gjennom temaet om lenker igjen, men hos meg fungerer ikke oppskriften . Jeg får til permanent bildelenke, men ikke permanent sidelenke?Får nok få litt instruksjon i morgen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Surret litt med lenkene jeg òg til å begynne med,men det jeg gjør nå er :Går inn på rette side i kirkeboka,velger 'øverst' i det vinduet bak der det står bildeinformasjon (valg mellom ingen,nederst,øverst).Merker feltet bak permanent sidelenke slik at det blir blått,ved å holde inn v.museknapp og dra over det feltet.Trykker ctrl c for å kopiere,deretter ctrl v for å lime inn.Lykke til:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Sorry det virket ikke. Da får jeg prøve med e-post til meg selv med dette. Pussig at det virker med permanet bildelenke?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.