Gå til innhold
Arkivverket

[#63175] Wakkerø - hvilken kirkebok finner jeg oppl. om fødte?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki! Beklager alt rotet her med feil i lenker . Tror nok at du må bare gå tilbake til lenken til kirkeboksiden i innlegg nr. 14.Den virker på rett side i kirkeboka også, så da får det ikke hjelpe om jeg ikke får lagt inn permanent sidelenke!Tror informasjonen på nettopp den siden er svært viktig!Ha en fin helg.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei til dere alle som er så gode og hjelpsomme, dette er jo fantastiske nyheter! Jeg gleder meg til å lese og se om jeg kommer videre bakover i dette tema. Kjære Gunn, send meg en email privat så vi blir i kontak igjen, pcen jeg hadde før er ødelagt blitt og jeg har ikke backup på mailadr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen , Kikki!Nei det betyr at Ole Arnesen var far til Maren Laurine , se lenke i innlegg nr. 7. Vielsen til Maren L- og Johan H. Brill, der er fedres navn nevnt!Så har Maren Laurine og J.H. Brill fått 1. barn rett før de giftet seg . ( Derfor er han ført som uægte) Se lenke i innlegg 14. Der framgår de at de oppholder seg i huset til Maren Laurines slekt.Jeg skal sende deg mail når jeg kommer hjem igjen til Sandefjord. Har ikke din adresse med meg hit.Håper dette hjalp. Tror ikke det blir lett å finne Maren Laurines dåp dessverre, ikke i digitale kirkebøker i alle fall. ( For meg ser det ut til at det mangler noe i kirkebøker fra den tiden hun ble født?)ca 1803Mulig at Oslo Byarkiv kan ha flere opplysninger ?Lykke til med resten av ditt arbeid.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel, her fant jeg muligens en forklaring på ditt spørsmål om Wækkerø ( Wakkerø?)Se dåp nr. 3 under Aker 1803LenkeRiktignok har denne Maren et merkelig skrevet mellomnavn, men legg merke til fars navn, Ole Arnesen Wekkerødstranden, og mor Ingebor Larsdatter?Da er hun også muligens en uægte datter? Om da det ikke har vært to Ole Arnesen i samme tidsrom?( Litt mystisk dette) Skulle ikke undre meg om dette kan være rette barndåpen vi leter etter?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da vil jeg tro at det fantes to Ole Arnesener på samme tid, den ene i V. Aker.Ved foreldresøk på Ole Arnesen og Ingebor Larsdatter fant jeg følgende barn f. V.Aker:Karen 7 nov 1790Maren 28 mai 1797Olia 29 sep 1799Maren Larine døpt 27 feb 1803 LenkeDa burde det være mulig å finne foreldre i 1801, muligens vielsen og barndåpene av de eldre søsken?Skal se om jeg finner fler opplysninger i kirkebøkene for Aker og i 1801-tellingen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du da barndåpen til eldste barn ,Karen f. 1790. far Ole Arnesen og mor Ingeborg Larsdatter. Se kirkeboka for Aker , dåp nr 3 høyre side. LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flere spennende opplysninger. Ekteparet Ole Arnesen og Ingebor Larsdatter får her døpt datter Marte i 1797. se. nederst høyre side i kirkebok for Aker : LenkeOpplysning om far, soldat Ole Arnesen Lysager, ( Passer bra med opplysningen om Wekkerø-stranden)Rett utenfor Olso, dette. Skal lete etter Olias dåp også, mulig flere opplysninger vil dukke opp i den dåpen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, se her!Her står flere opplysninger. 3 barn med samme fader soldat Ole Arnesen, foreldre ikke gift, og datter Olia er ført opp som Uægte.LenkeDet står noe om hvor mor Ingebor Larsdatter arbeidet, synes det står noe om Møllen?Det er også en bemerkning om faderen Ole her, men vet ikke om jeg greier å tyde alt?Om du klikker på forstørrelsesikonet så er det mulig å lese mye i 150% forstørrelse.Hvem denne soldaten Ole Arnesen var, som muligens da får 4 barn med Ingeborg Larsdatter. Siste Maren Larine f. 1803.Mange hemmeligheter her!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Litt forsøk på tolking av tekst.Moderen Ingeborg Larsdatter som... tjener for Clausen? ved Møllene , anmeldt som barnets fader , Ole Arnesen soldat? Agershus reg.? ( 1, april ... mye utydelig , oppfatter navnet Bogstad Gaard )Håper noen flinke tydere kan hjelpe deg med resten.For meg ser det ut til at paret da har fått 4 barn sammen mellom 1790 og 1803 . Siste Maren Larine som du har fått dåpen til.Kan ikke se at det er ført Uægte på de andre bandåpsinnføringer.Jeg har ikke funnet noe ekteskap for paret.Da har du fått mye å studere på!Jeg hadde et hyggelig treff med slektsforskere i Bengtsfors bibliotek i går.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har forgjeves lett etter Ingebor Larsdatter med barn i 1801. Kan det være en mulighet at det er blitt for vanskelig for mor å greie forsørgelse av 3 barn på den tiden?Eneste Olia Olsdatter jeg har funnet i passe alder er dette pleiebarnet på Nesodden? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det spørs om dette kan være den grumme fader?Her passer opplysning om regimentet og at han var ugift 1801?LenkeHvor Ingebor oppholder seg samme telling, vites ikke til nå.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Du og du så flink du er. Nå har jeg mye å forsøke å pusle sammen! Jeg surret det til da jeg skrev fikk barn med, beklager. Da går jeg ut fra at Grue familien i Vognmandsgaden er forfedre til Maren Laurine. Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

ok, nå gir jeg opp meg selv. Det er tilfeldigvis at sønn til Grue heter Ole Arnesen, siden denne Ole gifter seg med en Karen og Marens far med Ingeborg. Godt å kunne le av seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mulig jeg er treg, men hva har Ole Arnesen på Lysaker og Vekkerø med Ole Arnesen Grue på Vaterland å gjøre? (PS. Maren Larine er 'ektefødt')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen igjen!Ja, ikke rart det blir forvirring her!Skal prøve meg med en oppklaring her.Til Geir først. Jeg tror ikke nå at Ole Arnes , soldat som her hatt tilknytning til Lysaker og Vækkerødstranden er samme mann som den Ole Arnesen som er 19 år og sønn av Arne Grue ( 1801 telling) Se innlegg nr. 11 Han må være for ung til å passe inn.Så til paret som jeg tror må være foreldre til Maren Laurine ( Larine i kirkebok for Aker)Paret Ole Arnesen og Ingebor Larsdatter får i alle fall 4 barn. ( først funnet etter foreldre søk Fam.s) deretter i kirkebøker for Aker.)1. barn Karen ,1790, far Ole Arnesen og Ingebor Larsdatter.se innlegg 34, lenke til kirkbokside.2. Barn Marthe , døpt i Aker 1797, se lenke innlegg 35 , far soldat Ole Arnesen Lysager og Ingebor Larsdatter.3. Olia , døpt 1799, se, innlegg 36 og 37, her er denne datter ført som uægte. finner ikke opplyst dette på de andre barnas dåpsinnføringer!4. Maren Larine ( navn fra kirkebok) Aker 1803. Far Ole Arnesen Wekkerøstranden , mor Ingebor Larsdatter. Se innlegg 32. Her finner jeg ikke noe om uægte, som Geir også sier!Men jeg har ikke greid å finne vielsen ? ( kan det tenkes at den kan ha foregått i Garinsons kirken, Geir?)Så grunnen til at jeg først trodde Ole Arnesen Grue kunne vært en mulig far. Ved barndåp til barn av Maren Larine og J. H. Brill, så jeg hvor familien bodde, og da trodde jeg dette var hos Maren Larines slektninger. Her kom min feilkopling inn.Håper du Geir kan kikke litt mer på dette . Pussig dette med to menn som het Ole Arnesen og ikke minst soldat Ole Arnesen som får barn med samme mor 1790, 1797, 1799 og så et hopp til 1803?Ikke rart en kan bli forvirret, også dette at jeg ikke finner Ingebor Larsdatter med de tre barna i 1801-tellingen!Lurer på om du Geir kan hjelpe med det også? Maren Larines vielse med J.H. Brill , se leke innlegg 7. ( Oslo Domkirke 1826)Håper vi greier å løse denne floken!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Kikki!Om du søker foreldresøk på Ole Arnesen og Ingebor Larsdatter på Fam. s. så finner du lett de fire nevnte barna døpt i V. Aker.Legger lenke til Marthe døpt 1797 der de også har fått med at Ole Arnesen var på Lysagereie:LenkeLitt lettere å lese, her, men alle de andre opplysningene bør du nok kikke på i Aker kirkebøkene , fra lenkene.Jeg skal prøve om jeg kan finne en vielse til dette paret? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Gunn, dette er nok ikke fullt så enkelt. Raskt (tannlegen venter);Ole Arnesen og Ingebor Larsdatter gifter seg i Aker kirke 27.02.1790.Den Ingebor Larsdatter som får datteren Olia 29.09.1799 er ikke identisk med bruden over, Olia er hennes andre utenomekteskaplige barn og hun er ikke gift. Olias far er soldaten Ole Arnesen og er trolig IKKE identisk med brudgommen over, men det kan jeg ikke helt avvise ennå. Det er 3 soldater ved det navn i Christiania og Aker på tampen av 1700-tallet (minst).Maren Larine er imidlertid datter av paret fra 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg Geir for denne informasjonen!Ikke rart med forvirring her med flere soldater med samme navn, pluss en Ingebor Larsdatter også da med flere barn utenom ekteskap?Her er en av kirkeboksidene med vielsen til Ole Arnesen og J. Ingebor Larsdatter. se nederst på høyre s. kirkeboka.LenkeJeg er ikke sikker på hva ordet som står etter Arnesen betyr? kan det begynnerboksta C ( Cold?) eller en forkortelse for Soldat?J. foran hennes navn betyr muligens Jomfru?Fortsatt leter jeg etter spor av denne lille familien i 1801-tellingen.Håper tannlege-besøket går bra for deg Geir, og at du har mulighet til å hjelpe med din kompetanse her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står Sol (Soldat) og P (Pige). Ellers forstår jeg godt at forvirringen lett kunne bli total her.Vær ellers oppmerksom på at tellingen i 1801 heller ikke for Christianias vedkommende er fullstendig. Spesielt blandt losjerende enslige og ugifte mødre i Vaterland er det mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen, Geir!Nå lurer jeg på om du greier å tyde hva som står under dåpen til den uægte Olia , datter av Ole Arnesen og pigen pigen Ingebor Larsdatter. Se innlegg 36 og mitt skrale forsøk på tolking. 37.Jeg har prøvd å finne barna som var født 1790, 1797 0g 1799 i 1801-tellingen. ( Var ikke klar over at tellingen var ufullstendig i 1801 )Fant en Karen Olsdatter, Wekkerø i passe alder konfirmert , 15 år gammel i Ager. 1805. ( Men ingen opplysninger om opphavet)Det var også en Marthe Olsdatter som ble konfirmert 1812, men siden det ikke står fars navn kan jeg ikke si om dette kan være Ole Arnesens døtre?Ikke lett å finne noe om det Agershusiske regiment heller.( For meg ser det ut til at en Goul? Trotz, opptrer som fadder ved en uægte Olias dåp, men her kan jeg ha tydet helt feil?) ordet Bogstad gård er i alle fall tydelig lesbart.Det er jo litt av et sammentreff at også den soldaten Ole Arnesen får barn med en Ingebor Larsdatter , i samme område,døpt i samme kirker?Ikke lett å finne kilder her?.Man lærer i alle fall en god del i slike leteoppgaver.Godt at erfarne, dyktige karer som deg, Geir, hjelper til med dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.