Gå til innhold
Arkivverket

[#63183] Bygdebøker for Sør-Trøndelag


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Finnes det, i det hele tatt noen type bygdebok for Trondheim? Trondheim kan nå vel egentlig ikke kalles en bygd, men i enkelte strøk av byen kan det muligens ha blitt gjort opptegnelser rundt 1800 og tidligere.Hvorfor jeg spør er fordi jeg har funnet en ane i 1801-tell:Thomas Hansen bosatt i Vatterlands-vejten i Trondheim - og jeg ville jo gjerne finne foreldrene. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det er vel denne mannen du har funnet. Gift med Beret Olsdatter,og hadde barna Sivert,3, og Ingeborg,4, ved tellingen 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11601&gardpostnr=736&personpostnr=5767&merk=5767#ovre>LenkeHan giftet seg 19 juli 1796 i Vår Frue kirke i Trondheim.Bruden var Beret Olsdatter: Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Fra kirkeboken(trolovede,venstre side): LenkeDåpen til datteren Ingeborg,født 1796:(nr 44,høyre side) LenkeTror kanskje dette er sønnen Sigvard ble født i 1798(Han kalles Sivert på tellingen 1801):(venstre side ,nr 74) Kona til Thomas kalles her for Berte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja dette er riktig familie Ann-Mary (og tusen takk for lenkene)De eneste navnene som kan sies å gå igjen når det gjelder faddere til barna (7 som jeg har funnet)er Ole Strøm og Lars Hansen. Disse to er også vidner/forlovere ved trolovelsen. Disse kan egentlig være både fedre og brødre uten at jeg har funnet noe som indikerer hverken det ene eller det andre. Ellers er fadderne stort sett madam ditt og etatsråd datt.Dette kan muligens tyde på at de enten ikke hadde noe særlig familie eller at de ikke var fra byen.Alt mottas med stor takk! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.