Gå til innhold
Arkivverket

[#63198] Fra Sverige til Amerika i 1866 og 1869, kan noen hjelpe ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Er det noen av dere Amerika spesialister som kan hjelpe meg ?Johannes Andersson ble født i Erikstad, Älvsborg län i Sverige den 14/8-1827. Hans foreldre var: Anders Jansson f 1795 og Cathrina Nilsdotter 1799. Begge f. i Erikstad.Johannes som jeg søker ble antatt i 1850 i militæret, og fra da av fikk han også etternavnet Lejon.Han flytter til Gestad i samme län der han gifter seg 25/1-1853 med Maja Jonasdotter f 5/2-1827 i Brålanda. De får i Sverige i alt 4 barn som lever opp: Anna Lisa 3/7-53, Jan Petter 12/9-58, Frans Gustaf 17/10-62 og Märta Kajsa 10/7-65 alle f. i Gestad.Johannes Andersson rømte fra militæret i 1866 og til Amerika. Hustrun flyttet til ôr. Den 22/4-1869 tar hun med seg deres 4 barn og flytter til Amerika hun også.Det jeg så øneker hjelp til er jo å gjenfinne familien igjen i Amerika. Traff de hverandre igjen der ? Hva skjedde videre ?Håper noen vil forsøke for meg.Hilsen Anne lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har lett etter disse men foreløpig ikke funnet dem.Har du linker/kildeinfo til din informasjon om emigrasjonene i hhv. 1866 og 1869?Hvilke navn brukte de, hvorfra dro de, dato for Johannes' emigrasjon i 1866, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Kurtog takk for forsøket.Når Johannes reiste i 1866 vet jeg ikke noe dato på. Det er bare notert i husforhør at han rømte fra militæret. Han heter jo Johannes Andersson, men kan altså også ha brukt Lejon som etternavn. Det begynnte han å bruke fra det tidspunkt han kom i militæret, så trolig er det hans soldatnavn. Det kan jo være at han forsøkte å skjule sine spor godt, i og med at han stakk.Hustrun emigrerte som jeg sa i 1869, her er hennes emigrasjon fra emibas:Post 595900Jonasdotter, Maja Kvinnaf. 5/2 1827 i Brålanda, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 22/4 1869 från Grösäter, Ör, Älvsborgs län (Dalsland) till NordamerikaKälla: Emibas emigrationsakt: Ör P 1869 029Det fremkommer der at hun reiste til Nord Amerika, men det er vel ikke all verdens å gå på.Husforhøret 1866-1870 for grøsäter i ör og som viser emigrasjonen forteller ikke noe mer. Bare at Maja er gift med f.d soldaten Johannes Lejon, som stakk av fra militæret i 1866 og aldri återkommit.I flyttelistene fra ör, er hun utflyttet nr 42 og det står: Maja Jonasdotter med hushåll 2 voksne og 3 barn til Norra Amerika.I emibas er barna ført opp med etternavnet Johannesson/dotter, med lik utvandringsdato og mål som moren.Det har slått meg at de kanskje ikke vil være så enkle å finne, spesiellt om Johannes vil skjule sine spor. Men, det hadde vært så moro å gjenfinne familien. I allefall tusen tusen takk for at du forsøker.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bare fo å presisere.Johannes Andersson Lejon reiste fra Gestad i Älvsborg län i 1866.Hustru og barna fra Ör i älvsborg län 22/4-1869.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg gjør et forsøk til jeg, på å løfte opp dette. Kanskje det har kommet nye lesere til, som har noen innspill å komme med. Vil det være mulig å finne familien tro ?Møttes de igjen i Amerika ? Hvordan gikk det med dem ? Alt er av stor interesse mye eller lite.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jammen ikke lett å finne disse, Anne Lene. Her er en kandidat for Johannes Andersson, født i februar 1827 og immigrert til USA i 1866. (Ancestry skriver han er 75 år, men originaldokumentet viser 73 år som jo stemmer med fødsel i febr. 1827).Men han er gift med feil dame, de har vært gift i 10 år, altså 1890 da han var 63 år og hun 60 år. Så de har vel begge en 'forhistorie' .....1900 United States Federal CensusName: Johanas Anderson [John Anderson] Home in 1900: Sand Creek, Scott, Minnesota Age: 75 (skal være 73) Birth Date: Feb 1827 Birthplace: Sweden Race: White Ethnicity: AmericanImmigration Year: 1866Relationship to head-of-house: Head Father's Birthplace: Sweden Mother's Birthplace: Sweden Spouse's Name: Mary Marriage Year: 1890 Marital Status: Married Years Married: 10 Residence : Jordan City, Scott, MinnesotaHousehold Members: Name Age Johanas Anderson 75 Mary Anderson 70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Sorry, det var jo Maja som var født i februar 1827, mens Johannes var august samme år.Får ta et nytt søk .......... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Kurt.Veldig snillt av deg, setter stor pris på det. Amerika har jeg liksom ikke noe greie på. Det er jo emigrasjon i alle familier, så egentlig så er det jo bare for meg å brette ermene opp og lære meg dette og sette meg inn i kildebruken også her.Det får kanskje bli neste skritt for meg, men i mellomtiden setter jeg stor pris på din og evt andres hjelp her.Lurer jo på om Johannes og Maja traff hverandre igjen i Amerika, eller om de så ikke gjorde, og hva som da i såfall skjedde.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja jeg synes dette er en spennende historie. Håper noen som har tilgang til Acestry's data for svenske immigranter til USA, kan prøve finne immigrasjonene i 1866 og 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, enig. Det er en spennende historie, og man blir jo så nysgjerrig på så mangt med denne hobbyen her. Johannes hadde en bror olof Peter som flyttet hit til Moss og ble boende her. Olof Peter er min tipp oldefar.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.