Gå til innhold
Arkivverket

[#63201] Blåfarveverket - Pensjonist 1844


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Mari Ivarsdatter var enke etter gruvearbeider (Hauer) Thomas Christenssøn Vinter som frøs i hjel, og ble gravlagt 3. mars 1805.Kirkeboken opplyser, når Mari blir gravlagt i 1844, at hun er Statens Pensionist, og mottar 5 Spd. 24 sk aarlig. Her lenken, hun er nr. 6: LenkeEr det noen i dette forum som vet hva denne summen utgjør i dagens pengeverdi?Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei ReidarJa, den lenken burde jeg tenkt på.Med utgangspunk i 1844, og skal vi si, 2% årlig inflasjon fram til 1875, vil vel beløpet tilsvare omkring 9 Spd og 45 sk.Justert til tilsvarende verdi i 2006, vil vel dette tilsvare omkring kr 1700, som var hennes i årlig pensjon i 1844,. Det må da ha vært en god pensjon på den tiden (hvis jeg har regnet riktig da).Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Knut!Iflg. skiftebrev etter sokneprest Gabriel Jochum Lund (1801-1844) i Davik i 1844, er 5 spd. ei årsløn for ei tenestejente, ein dreng hadde det doble. Jomfru Soelberg, som truleg var guvernante i prestegarden, hadde 8 spd. for året. Det vart kjøpt ei halv tønne brennevin til auksjonen, som kosta 5 spd 1 ort. Prisen på ein hest var til samanlikning 15 spd. Distriktslege Cammermeyer hadde krav i buet for over 78 spd., nesten 8 årslløner for ein dreng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei Reidar!Jeg vet ikke om dette er pensjonen som Mari hadde opparbeidet selv, eller om det var etter Thomas, hennes første mann.Hun var gift bare en gang, men hun fikk barn med en annen mann, som døde før vielsen, og før sønnen ble født.Hun arbeidet sikkert på Blåfarveverket hun også. Der vil det vel være som tjenestejente hun virket, kanskje?Hvis standarden var 5 spd. i årslønn for ei tjenestejente, vil pensjonen da være på det samme beløpet? Vi får jo mindre i pensjon, enn når vi er yrkesaktive.Derfor er jeg usikker på om det var etter hennes mann, Thomas, eller hennes egen pensjon, kanskje en kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.