Gå til innhold
Arkivverket

[#63204] Anna Moritsdtr. F. 1617 Rygg, Gloppen, Sogn og Fjordene


Gjest Vibeke Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke Hansen

Hei lurer på om noen har kjennskap til denne damen. Hennes far skal være en Morits Jensen F. 1685 Sørling, Jylland Danmark. Vet ikke hvem hennes mor er. Hun giftet seg med Jakob Olss. Bjørkedal fra Volda. Bosatte seg i Bjørkedalen, Volda. Jeg lurer hovedsaklig på hennes foreldre og andre forfedre av henne, men søsken og andre etterkommere er jo også interesant. Har jo noen av hennes etterkommere, men det er bare en gren ned til min oldefar. Der er jo sikkert flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Man skal ikke stole helt på FS, men fant dette:Jakob Olsen Birth: 1614 Bjorkedal, Volda, More Og Romsdal, NorwayDeath: 1697Father: Olav Paalsen FamilyMother: Eli JakobsdatterSpouse: Anna Moritsdr FamilyMarriage: About 1641 Volda, More Og Romsdal, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

For å lette oversikta klipper eg inn (frå heimesida til Leiv Skjerve) dei oppgjevne borna til Morits/Margrete, og det eg lurer på er altså kjelda for denne rekkja.Lisbet Moritsdotter. Född 1614. Jens Moritsson. Född 1615. Anna MOritsdotter. Född 1617-12-06. Död 1661-04-17. Morits Moritsson. Född 16... Dirikke Moritsdotter. Född 1617-12-06. Agnete Moritsdotter. Född 1619. Maren Moritsdotter. Född 1621. Christy Moritsdotter. Född 1622. Gabel Bjørkedal. Född 1624. Peder Moritsson. Född 1625. Morits Moritsson. Född 1626. Död 1627. Asseline Moritsdotter. Född 1629. Morits Moritsson. Född 1630.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Hva med å starte med bygdebøkene og den lokalhistoriske litteraturen? Her snakker vi tross alt om en skrivende slektskrets som har etterlatt seg samtidige familieopptegnelser helt tilbake fra 1500-tallet. Disse er publisert gjentatte ganger, til og med analysert av Jostein Fet. De viktigste familieopplysningene for de eldste leddene her er innførsler i Jens lesemesters dagbok, som gikk i arv via Anne Moritsdatter og til hennes etterslekt i Bjørkedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Takk for nyttige opplysningar! Grunnen til at eg spør, er at bygdeboka nemner berre 4 born; Jens, Anne, Maren og Asseline, men forfattaren Aaland skulle fare over så mykje i skrivekarrieren sin at han slett ikkje har funne/brukt alle tilgjengelege kjelder alltid.Det ser ut som om Morits ikkje hadde etterslekt på bruket her i Gloppen (i alle fall ikkje mannslinje) så her er lite stoff om denne slekta her i bygda -bortsett frå gardsnamnet, som framleis er Moritsgarden.Finst denne 'Jens Lesemesters dagbok' tilgjengeleg i avskrift nokon stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Siste setning ser litt tullete ut på bakgrunn av det Lars Løberg skriv i sitt innlegg; la meg heller spørje etter titel på ein eller fleire publikasjonar som omtalar desse borna og slekta elles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Innlegg 7Jeg kan ikke svare sånn umiddelbart men jeg sitter hermed 'Tre ættebøker fra Bjørkedalen' d v s Jakobsboka, Moritsboka, Larsboka 166 sidersamt 'Greiner frå Jakobsætta' 171 sider og trorjeg har referert riktig.Det er min egen slekt.Jens Lesemester har vært nevnt og jeg har om ham er fyldig biografihttp://leskjerv.seria.no/aner/0002/2429.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.