Gå til innhold
Arkivverket

[#63205] Jon Aalbygg fra Tynset eller Ålen


Gjest Arve Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Arve Rye

Født ca. 1579, bosatt på Bjørnsmoen,Tynset. Hustru født ca. 1583. Sønn: Bjørn Jonsen Aalbygg f. ca. 1609, bruker av Bjørnsmoen/Sandmoen på Tynset i 1639. Kan Jon ha aner i Ålen/Haltdalen eller der omkring? Finner ingen Aalbygg i bygdeboka for Ålen. Noen som har opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Han ble sikkert kaldt Aalbygg fordi ha kom fra Ålen. Nå er det lite med kilder så tidlig, så det kan kanskje bli vanskelig å finne ham.Har du sjekket om det finnes noe skifte etter ham ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Bjørn Jonson er også en av mine aner. I en bok jeg har som heter Bygdehistorier fra Tønset, skrevet av Olaf Røst i 1880 årene og gjennfortalt av Bjarne Grandum (utgitt 1981) heter det om denne familien som holdt til på garden Bjørnsmoen (kalt Sandmoen også):'Ifølge overleveringa hette rydningsmannen Bjørn. Han var fra Ålen og kjent for å være en overlagt sterk kar - en ordentlig bjørn i krefter' (sitat side 55). Det står mye interessant om Mos-slekta etter Bjørn, og om Bjørn Jonson i denne boka.MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Rye

Hei Inger. Nei, jeg har ikke sjekket om noe skifte etter ham, men det er vel naturlig at han kom fra Ålen og ble kalt ålbygg. Han kan jo ha hett Jon Jonsen f.eks. fra Ålen? I boken 'Tynset' - en bygdehistorie av Tore Aaen i 1925. Der står det at 'Bjørnsmoen skal ha sin oprinnelse fra en av de første opsittere på gården, en ålbygg, som hette Bjørn Jonssøn'. Denne Bjørn hadde sikkert en far som het Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Rye

I Ivar A. Streitliens bygdebok/gard og ætt Tynset (1972) nevnes det at Bjørn Jonson Ålbygg er formynder for sin bror Olse's barn i Ytre Rendal: Jon Olesen Hoele og Berte Olesdtr. Hagen. I tingboka 1664 kalles denne Ole for Ole Olesen, mens han burde ha hett Ole Jonson. Det kan jo være slik at mor til Bjørn Jonson Ålbygg var gift først med Jon og så med en Ole? I Ålenboka av A.J.Reitan (1967) er det mange Jon, bl.a. på Grytbak i 1520. Men hvilken Jon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til orientering kan jeg ta med litt fra Jon Krokmoens 'Folk og buplasser i Nord-Østerdalen' s. 220 med registreringen av Sandmo på 1660-tallet:Bjørn Jonsen oppgis født 1608, og han er far til disse: Morten Bjørnsen (f. 1641), Jo Bjørnsen (f. 1646), Anders Bjørnsen (f. 1647) og Iver Bjørnsen (f. 1649).Det finnes for øvrig en Bjørn Jonsen til i trakten. Han er født i 1618, bor på Grøtli og er fra den eldste tid av smelter ved Kvikneverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Interessant at noen tar opp Bjørn Jonsen Ålbygg`s slekt, og særlig det at det finnes opplysninger om hans far (?) Bjørn er også en av mine forfedre, og jeg har også gått ut fra at han kom fra Ålen. Mine opplysninger om Bjørn har jeg fra bygdeboka fra Tynset. Der er det nevnt at han hadde 7 sønner: Morten, Jon, Anders, Avle, Østen, Peder og Iver. Om det er riktig, vet jeg ikke. Boka du nevner, Trond, vil jeg prøve å få lånt. Heter boka av Bjarne Grandum også 'Bygdehistorier fra Tønset?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har ikke noe nytt å bidra med i debatten ellers, men ser i Tynset-boka at denne Bjørn Jonson må ha vært en hardbarket kar, han frøs av seg fingrene på en tur gjennom Folldal vinterstid, på tur til Gudbransdsdalen med jern. Som erstatning for de amputerte fingrene smidde han seg jernklør. Tøfft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Det stemmer Aslaug, og det står også om den historien Reidar forteler om. En riktig hardhaus ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fra 'Minneboka' av Klaus Lillevold i Røros-avisa 'Arbeidets Rett', 20/10 2008 nevnes det utflytta ålbygger. Noen bosatte seg i Brydalen dvs. nær Tynset. Plassene sine kalte de for Ålbyggplassen og Ålbyggsetra, bygget nær Spekedalen. Den godeste Klaus klarer ikke å komme noe nærmere, men antyder at en ålbygg bosatte seg der ca. 1790. Dette er for sent for Jon Ålbygg, men kan det være en forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.