Gå til innhold
Arkivverket

[#63212] Sara Margrethe Hansdtr Bøhmer


Gjest Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Karin Haarbye

Født 1747 i Kråkstad. Datter av Hans Bøhmer og Magdalena Stub. Det har tidligere vært spørsmål her om hvor det blir av henne. Noen har sett at hun havner i Christiania (dør i 1810), andre har tvilt på det (Emne 60584?). I forbindelse med at jeg går gjennom døpte i Aker før 1790 (annen gren av slekten) finner jeg følgende i ministerialbok for Aker, 1786-1809, folio 13:Døpt 30. sept. 1787: Nicolai Böhmer. Far Arne Peders., Sara Margr. Hansdtr. Grønl.Da faller endel på plass, i alle fall for meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Da er iallfall du og jeg enige om at Sara Hansdatter Behmer/Bøhmer er identisk med den Sara Margr. Hansdtr. Grønl., gift med Arne Peders., som lot sønnen Nicolai Bøhmer døpe i Aker i 1787. Du finner dem også i 1801 folketellingen for Christiania. Da bodde de i Østre Qvarter prestegjeld, nærmere bestemt i gård 56 i Tollbod Gaden sammen med sønnen Michael Arnesen på 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Karin Haarbye

Ja, jeg finner dem i 1801, men ikke med Nicolai, som da bør være ca. 14 år, men med sønnen Michael 11. Nicolai kan være død, eller han kan ha flyttet hjemmefra (men jeg finner ham ikke i første omgang i 1801). Det er ingen tvil (for meg i alle fall) om at det er samme Sara Margrethe, og at de har flyttet til Aker/Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.