Gå til innhold
Arkivverket

[#63221] Knappegården i Moe sokn


Gjest Patrick von Brömsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Patrick von Brömsen

Hej Jag skriver för första gången i detta forumet, så jag hoppas att jag gör rätt. Annars får ni påtala detta.Min ana Marit Påhlsdotter född 1792 skall med stor sannolikhet vara denna kvinna som kommer från Knappegården. Uppgiften kommer från Genline Gid 531.2.57600 och efter fått hjälp att finna henne i folkräkningen 1801, så fanns det en kvinna som stämnde in på Marit som flyttade till Södra Finnskoga, Sverige. Fadern skall då vara Paul Larsen och modern Beret Johnsdotter. Nu är jag då möjligtvis 99% säker att det är rätt Marit men finns det andra källor i Norge liknande husförhörslängder så att jag kan bli 100% säker? Hur går jag vidare med hennes föräldrar i Norska källor? Vänligen Patrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

På folketellingene av 1801, bor familien Poul Larssen og kone Beret Johnsdatter, datter Marit 9 år, sønn 3 år på gården Knappenborg. Hedmark fylke, Strøm prestegjeld, Moe sokn. Ellers kan du gå inn på skannede kirkebøker (skanna kyrkjebøker)- linken finner du på toppen av denne siden.vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patrick von Brömsen

Hej GreteJag gick in på skannade kyrkböcker men de fanns inte för den tiden. Finns inte in- och utflyttningslängder i Norge?Vänligen Patrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Kirkebøkene går helt tilbake til 1689 for dette området, så det bør være mulig å finne hennes dåp der.Dessuten er det omfattende bygdebøker for både Nord-Odal, der gården Knapper ligger, og for Sør-Odal. Jeg har dem ikke, men om du er heldig, er det kanskje noen som vil så opp for deg.Navnet Knappenborg var et såkalt forfinet navn som ikke er så mye i bruk i kirkebøkene. Knapper var det egentlige navnet, som fortsatt er i bruk. Gården har gårdsnr 47 i Nord-Odal.Men som sagt, kirkebøkene finnes, så det bør også være mulig å finne de aktuelle personene der.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patrick von Brömsen

Hej Ole och ToreNu kom jag rätt i böckerna, jag tittade fel först. Känner någon till vad dessa bygdeböcker heter över Nord-Odal. De kanske går att beställa till mitt bibliotek! Vilka är de stora antikvariaten som finns på nätet i Norge?Vänligen Patrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Marit ble født/døpt juli 1792, lenke vedlagt Lenke du finner henne på høyre side, første kolonne rett under blekkflekken. Fadderne var Berger, Ole og Kari, alle Knapper, Marte Dalen og Marte MobraatenJeg kjøper mange bøker på antikvariat.no vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patrick von Brömsen

Hej igen GreteJo, jag lyckades titta fel först, sedan gick det bättre. Jag hittade att en man vid namn Birger Kirkeby har gett ut bygdeböcker över Nord-Odal. Jag skall höra med mitt bibliotek imorgon om de kan få fram dessa. Vet någon om 'mina' anor är med i böckerna?Vänligen Patrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn lenke til Knappengården i 1801-tellingen her: LenkeHåper noen kan gjøre oppslag for deg i disse bøkene.Kan hende du kan få hjelp av lokale historielag til å finne kilder bakover her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Antikvariat som kan ha bygdebøker for O-dalen: Lenke,1,0,-1&sq=cap&qs=show&db=46d&se=&nb=no Bygdebøker O-dal antikvariatMulig du kan få lånt bøkene på fjernlån til ditt lokale bibliotek.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Garden Knappenborg er ikke det samme som garden Knapper. Knappenborg lå, og ligger fortsatt, rett ovafor Knapper. Du kan sende meg en mail på reveenka@msn.com, så skal jeg slå opp i bygdebøkene for deg :) Knappenborg er en 'avlegger' til Knapper.mvh Lena (som bor i Knapper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patrick von Brömsen

Godmorgon Tack nu till Gunn och Lena. Det här var skoj att få reda på, jag har väntat över 2 år innan jag skickade min fråga (var lite osäker, fastän inte på min ana). Skickar ett mail till dig Lena.Vänligen Patrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Patrick; det ser ut til at jeg kan avkrefte muligheten for at Marit Pålsdatter Knapper flyttet til Søndra Finnskoga. Har sendt deg en forklarende mail.mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patrick von Brömsen

Hej vännerSom Lena skrev har det varit fel uppgifter jag fått en gång angående Knappegården. Min Marit/Maret påhlsdotter är inte den från Kappegården. Jag skall försöka lägga upp en bild om jag klarar det, varför jag söker i Norge. Tillbaka till noll.Vänligen Patrick

bilete5721. påhlsdotter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patrick von Brömsen

Varför gick inte detta?Om någon har Genline som kan lägga upp bilden för mig skulle jag bli tacksam.GID 531.2.57600Vönligen Patrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.