Gå til innhold
Arkivverket

[#63233] Arne Larsen


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Arne Larsen g.m. Elen J Kristoffersdatter har disse barna: Agnes Emilie Arnesen f 16.6.1856 Våler klokkerb.1839-1860 nr 49 side 93, og Karoline, Spydeberg 1863-1874 s11 nr26. Så,kan Arne Larsen,Våler 1815-1839 s364 nr52,være faren? Jeg synes det er noe sammenfallende stedsbetegnelse med det som er oppført da Karoline ble født. Vanskelig å tyde for meg, men står: Gutt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Usikker på om dette paret var gift! Syns det står at Arne er ungkar ved Agnes sin dåp(Ministerialboken)Fra FS:Agnes Emilie,født 16 juni,døpt 20 juli 1856: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500222354484&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Fra Ministerialboken. Agnes Emilie var 'uekte' barn,idet foreldrene ikke var gift ved hennes fødsel.Døpt i Vaaler. Pigen Elen Johanne Christophersd. og ungk. Arne Larsen: LenkeFinner ikke Agnes emilie i 1865.Kanskje en bror av Agnes Emilie?(Fra FS) Martinus Hjalmar,født 13 mars,døpt 26 juni 1859. Lenke Fra kirkeboken(nr 52) Martinus Hjalmar,født 15 mars,døpt 26 juni 1859.Uekte.Døpt i Råde. Faren var ungk. Anders Larsen Toverud i Vaaler og moren var pige Elen Johanne Christophersdtr: LenkeKanskje det er samme gutten som er i fosterhjem i 1865? Lenke En søster av Agnes Emilie,Karoline Bolette,ble født 23 mars,døpt 28 mars 1864: LenkeFra kirkeboken: Karoline Bolette,født 23 mars,døpt 28 mars 1864.Uekte.Døpt i Spydeberg. Ung.Arne Larsen Guttelsrud i Vaaler og pige Elen Johanne Kristoffersdr : LenkeHar ikke funnet henne i tellingen 1865.Fant en Arne Larsen som skal være født 21 nov ,døpt 4 des 1836,Vaaler.Angivelig 'gift' med Elen Johanne Christophersdatter omkring 1856.(har ikke funnet noen vielse på paret)'Kona' Elen Johanne skal være født 25 jan 1831 i Skiptvet : LenkeFra kirkeboken. Arne,født 21 nov,døpt 4 des 1836. Faren var Inderst Lars Andersen Gutulsrud og moren het Johanne Einersd. Lenke Og Elen Johanne skulle,ifølge FS,være født 21 jan ,døpt 6 feb 1831.Døpt i Skiptvet.Her er dåpen fra kirkeboken.'Foreldre er Christopher Thorersen og Birthe Eriksdtr :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Elen hadde iallefall ei syster ved navn Maria! Så det er ikkje utenkeleg at det Karoline som er 'plassert' hjå tanta. Men kvar er Elen og kvar er Arne i 1865.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Martinus Arnesen var født i Råde i 1859. Fant en med samme navn i tellingen 1900. Født 1859 i Råde.Bor i Tomtegaten 51 i Moss i 1900.Losjerende. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ang innlegg 11.Det var en sønn Jørgen,født 1890. Her er dåpen hans.Jørgen Alfred,født 1 juni,døpt 6 juli 1890.Det står at faren er født i 1863 og moren i 1861.(?) Tjenestepige Agnes Emilie Arnesen af Vaaler og ungkar og snekker Jens Julius Olsen fra Aas.: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Men egentleg var det opphavet til Arne me skulle finne. Her gifter ein Arne Larsen seg i Eidsberg med Maria Christensdtr 8. juli 1845. Nederst på sida. Arne stod som enkemann då Agnes Emilie var fødd... LenkeSkal sjekke om Maria dør.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Opphavet til Arne har vi antagelig i innlegg 5. Men det gjenstår å se om han hadde vært gift og var enkemann da han fikk barn med Elen Johanne Christophersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ang innlegg 5.Ved Agnes Emilie står det at Elen Johanne Christophersdatter er fra Skiptvet. Ved sønnen Martinus Hjalmar's dåp er samme fødested oppgitt på moren Elen Johanne. Ved Karoline Bolette's dåp står faren som Arne Larsen Guttulsrud i Vaaler.(ser at jeg har skrevet Guttelsrud tidligere) Tror det egenlig heter Guttulsrød.Fant konfirmasjonen til Arne Larsen Flesbergpl,født på Guttulsrød 21/11-36.Han ble konfirmert 17 okt 1852. Lasse Andersen og Johanne Enersd: Ministerialboken(nr 16): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=463&idx_id=463&uid=ny&idx_side=-135>LenkeKlokkerboken Lars Andersen og Johanne Enersd(nr 16):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Tusen takk for en fantastisk utredning. Her var det meget å ta fatt i. For meg synes at Arne var kun sambo da barna hadde status som 'uægte' Å lage lenke vet jeg ikke hvordan det gjøres, men det får jeg nok lære meg. Tusen takk igjen! Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har ikkje funne noko dødsfall på eventuelt tidlegare kone på Arne Larsen, men veit vel ikkje kvar eg skal leite. Ang Agnes Emilie og eventuelt giftarmål, så har eg heller ikkje funne det. Men Jørgen Alfred var også uekte, så her går det i arv?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Ja Arne Larsen har vært en luring!? Nå har jeg funnet far til Elen, men har vanskelighet med å tyde alt sammen. Lenke Prøver å lage en lenke, men dette ser da underlig ut!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Gaute!Gratulerer med lenken!Bruk permanent sidelenke når du skal kopiere,ellers 'forsvinner' lenken. Christopher Thorersen og Birthe Eriksdatter giftet seg 29 des 1812,Skiptvet.FS:[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500222519698&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeVielsen,fra kirkeboken: Chrestopher Thorersen Westbye og Berthe Eriksdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Alt dette må dobbeltsjekkes,da det kun er fra FS!Barn av Christopher Thorersen og Berthe Eriksdatter:Fra FS:Thorer,døpt 25 sept 1814: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100219205467&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeMaria,døpt 26 jan 1817: LenkeInger Kirstine,døpt 31 des 1820: LenkeEllen.døpt 9 mars 1823: LenkeGunnhild,døpt 13 feb 1825: LenkeThorer,døpt 22 okt 1826: Lenke'Din' Ellen Johanne,døpt 6 feb 1831(også i innlegg 5): LenkeAndreas,døpt 24 april 1836:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er forlover erklæringen til Christopher Thorersen Westbye og Berthe Eriksdatter(høyre side,nr 17) Greier desverre ikke å tyde det som står: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.