Gå til innhold
Arkivverket

[#63248] HO; Ønsker oppslag i Vaksdal Bygdebok bind 1 og 2


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Bruvik sogn: Jeg ønsker oppslag på gårdene Sædalen og Jamne.Dale sogn: Jeg ønsker oppslag på gårdene Fossmark og Grøtaa. Oppslagene gjelder Gønette Pedersdatter (1699 - † 1777) fra Samnanger gm 1) Nils Johannesson Fossmark / Jamne (ca 1670 - † 1738) gm 2) Lars Fabiansen Grøtaaen. Jeg ønsker å vite når omtrent Lars Fabiansen var født og på hvilke gårder Lars Fabiansen og Nils Johannesen ble født. Vi har registrert at Gønette hadde 8 barn med Nils; Ingeborg, Eli, Besse, Johannes, Nils, Olav, Eli og Eli, stemmer det med gardssoga? Gønettes mor, Synneve Torkelsdatter Kvitingen gm Ole Michelsen Sædalen i 1708. Hadde de felles barn? I tilfelle hva het de, når var de ca født og hvor var de bosatt?Takknemlig for hjelp!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Jamne: Nils Johannessen Fossmark bruk nr 1 1670-1738 giftet seg som enkemann (eli larsdatter Trengeid 1647-1726, ingen barn sammen) i 1728 med Gonetta Pedersdatter . Rundt 1730 flyttet de til Åsen i Hesjedal. 19 år gml fikk Nils et uekte barn med Malena Monsdatter Stanghelle. I 1723 fikk han et uekte barn med Gonetta Pedersdatter. Gonetta var i Tromsø da hun fikk barnet, men kom hjem igjen. I 1727 fikk Nils og Gonetta enda et uekte barn. Men i 1728 fikk de kongens løyve til å gifte seg. Som enke giftet Gonetta seg i 1750 med Lars Fabiansen Grøtå. Hun døde i 1777 på Tunestveit hos sønnen Besse.Nils Johannesen Fossmark var sønn av Johannes Nilsson og Ingebjørg Bessesdatter Fossmark b nr 5.Synneva og Ole sine barn fikk du i det andre innlegget ditt. Lars Fabiansen Grøtå 1665-1732 var fra Tysse i Samnanger. han var g 1 i 1706 Abelone Olsdatter Grøtå, g 2 i 1732 med Ingebjørg ivarsdatter Røyro, g 3 i 1750 med Gonetta. Alle ekteskap var barnløse. vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk for informasjonen, Grete. Dødsåret 1732 på Lars Fabiansen må vel være feil. Han ble vel g i 1750 med Gønette...Ønsker du annen informasjon om slektsbokprosjektet vårt må du sende meg en mail affi krøllalfa online dot noMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Ja, det var litt tastatur-dysleksi... Lars F døde etter 1753 engang; i 1753 var han vitne i en rettssak. Han var over 82 år gammel da, f ca 1670. Eksakt dødsår fant jeg ikke.vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Grete.Hvordan gikk det med barnet Nils fikk med Malene som 19 åring, og med de to uekte barna han og Gønette fikk. Jeg har at Nils og Gønette hadde 8 barn født mellom 1729 og 1739. Så de to uekte er da ikke med bl de 8. Hvordan var dette, mon tro?Ble Gønette sendt til et fiskevær i Troms for å føde, - som straff? Eller hvorfor dro hun nordover? Hadde hun født flere uekte barn før det barnet hun fødte i Tromsø i 1723?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

For å sitere Vaksdal bygdebok: Det første barnet var en gutt født 1687/88. Nils vedkjente seg farskapet og at han hadde krenket Malene. Nils ble dømt til å betale 4 rdl og til å dele ansvaret med mat og klær hver sin halvdel av året. Men hva barnet het og hva som senere hendte ham, vites ikke. Om de to barna Nils og Gonetta fikk før de giftet seg sier heller ikke bygdeboken noe om. Men da barn nr 1 ble født ble det notert i kirkeboken at N og G ble publikabsolvert for dette. Men i hvilken kirkebok - i Tromsø eller i Haus? BBoken sier ingenting om hvorfor Tromsø, dette pirrer jo nyskjerrigheten! Må nok saumfare kirkebøkene.vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I og med at Synneve inngikk ekteskap med Ole Michelsen i 1708 antar jeg at Gønette har kommet til Bruvik sogn samtidig med moren. Gønette var da ca 9 år. Hun kan ha avlet uekte barn fra ca 1715, - da var hun ca 16 år, eller kanskje litt før. Vi får ta en gjennomgang på KB for Bruvik sogn for å se om vi finner noe interessant. Gjør du det, eller skal jeg eller en av de andre gjøre det?Ingen dro til Troms uten 'spesiell' grunn rundt år 1700?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette var artig, Nils Johannessen Fossamrk er bror til Siri/Sigrid Johannesdtr Fossmark som er min 5. tippoldemor. Takk for info Grete. Visste ikke at han var den samme som Nils Johannessen Jamne, men nå har jeg fått korrigert dette.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Og Nils 1722: Lenke 'Blef publice absolveret en Egtemand, nom: Niels Johansøn Jambne, som hafde besovet Et Qvindfolch, nom: Gønethe Pedersdaatter Sædall, som siden har giort Barsel udi Nordlandene hvor hun var henflygtet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror nok at han er faren for det er ingen andre Fabian verken på Indre-Tysse eller Tysse ytre, men han er ikke kommet med i bygdebokji!Her fant jeg '19 januar Eli uegte barn døpt i Brudvig' er hun døpt 1725 eller 1727? Under står det 1727, men synest det står 1725 oppe i margen: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 4 (1723-1733), Kronologisk liste 1727, side 86. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11475&idx_id=11475&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I flg Bygdeboken skal Nils Johannesen Fossmark (Jamne) ha dødd i 1738. Jeg finner en Nils Johannesen Jamne som dør i 1738, men han er bare 5 måneder. Jeg har sjekket originalen og dødsfallet er helt tydelig, og dermed korrekt gjengitt i databasen. Så når Nils døde er fortsatt et åpent spørsmål, bortsett fra at han (trolig) var død da Gønette inngikk nytt ekteskap i 1750. Jeg har fått tilsendt et dokument fra Kjell-Arne som viser Gønnete og Nils barn fra 1729 til 1739, 8 barn. Er det noen som har funnet disse i KB for Haus, dåp, dødsfall, vielser (tar også med de to eldste uten navn)?1.3.3.4.1. NN ♂ (1723 - † ) 1.3.3.4.2. NN (1727 - † ) 1.3.3.4.3. Ingeborg (1729 - † ) 1.3.3.4.4. Eli (1730 - † ) 1.3.3.4.5. Besse (1731 - † ) gm Anne Gregoriusdtr Tunes 6. nov. 1756 1.3.3.4.6. Johannes (1732 - † ) 1.3.3.4.7. Nils (1733 - † ) 1.3.3.4.8. Ole (1735 - † ) 1.3.3.4.9. Eli (1737 - † ) 1.3.3.4.10. Eli (1739 - † ) gm Hans Markussen Åsheim i 1773 Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er noen av dem jeg fant: Eli: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 4 (1723-1733), Kronologisk liste 1727, side 86. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11475&idx_id=11475&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke: LenkeBesse: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 4 (1723-1733), Kronologisk liste 1731, side 150. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEr det han som gifter seg med Anna Gregoriusdtr i 1756? LenkeDe får en sønn Nils i 1758.Johannes: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 4 (1723-1733), Kronologisk liste 1732, side 165. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDa bodde de på Åsen i Haus.Eli: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 5 (1733-1747), Fødte og døpte 1739, side 98. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeØverst til venstreEn Eli Nilsdtr Tunes gifter seg i Haus i 1773 med Hans Markusson Tunæs/Åsheim:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da var altså barnet f i 1727 også en Eli. Da er det for så vidt bare det uekte barnet f 1723 i Tromsø, vi ikke har navn på i utg pkt.Ja, Besse gm Anna i 1756 skal være f i 1731.Ja, Eli gm Hans i 1773 skal være f i 1739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.