Gå til innhold
Arkivverket

[#63251] Lars Abrahamsen f 1812 i Kristiansand. Foreldre?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Lars Abrahamsen døpes i Kristiansand i 1812 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1818), Fødte og døpte 1812, side 658-659. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9561&idx_id=9561&uid=ny&idx_side=-331>Lenke nederst til høyre.Jeg har funnet vigselen til de jeg TROR er foreldrene, men er ikke helt sikker på om det er de rette Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 5 (1776-1818), Ekteviede 1809, side 191-192. Permanent sidelenke: Lenke 8 sept.Dersom dette er riktige personer, hvor kommer Lind-navnet fra, som Abraham bruker ved vigselen?Er det noen lokalkjente som kan si om jeg er på rett spor, og som kan hjelpe meg å identifisere Abraham og Annes foreldre?Det er en Abraham Larsen i 1801 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

En kandidat til Anne Serine i 1801 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f11001&gardpostnr=83&personpostnr=774&merk=774#ovre>LenkeJeg finner en Anne Serine døpt her Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1818), Fødte og døpte 1785, side 208-209. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Tror muligens jeg har vært borti dette navnet Lind tidligere i Kristiansand, dine kandidater vil jeg ikke si noe om. Men jeg skal en dag i neste uke på Statsarkivet, så da kan jeg snuse litt omkring dette. Ofte er dette den berømmelige 'nåla i høystakken', men dog ikke uløselig med noe flaks.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Torleif, takk for innspill.Det hadde vært supert om du hadde tid til å se etter navnet Lind. Jeg tror det må være riktig par jeg har funnet gift i 1809, jeg finner ikke andre par i dette området med samme navnekombinasjon (men det er jo lett å overse noe). Abraham er lods i 1812 ved Lars sin dåp. Ved vigselen er han Baadsmand, og det kan godt være samme person, men så er det dette med Lind. Hvor kommer det fra?Både Abraham og Lars er relativt vanlige navn i dette området, så det gjelder å ikke blande sammen noen. Derfor håper jeg at siden Lind er nevnt kan det være løsningen hvis vi har flaks som du sier.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg skal prøve å hjelpe deg, men siden han er nevnt som både baadsmand og los, er vell muligheten stor for at han kommer fra kyststripen et sted rundt Kristiansand. Er noe i tvil om det er den rette Abraham, siden han ikke kom fra kyststripen. Det er nok et lang lerret å bleke dette, men ikke umuligt.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg tror ikke den Abraham kommer fra Walle sogn, og da blir jo spørsmålet, hvor denne tjenestegutten kommer fra. Et tips Kirsti, kan være å se om han er blandt de døde i kirkeboken i Kristiansand. En kan jo være heldig å treffe på alder og fødested, noe som kan lette arbeidet. Min e-post er torl-o@online.no om du lurer på noe.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Hvor Abraham kommer fra kan jeg ikke hjelpe med. Når det gjelder Lind-navnet i Kristiansand, kan jeg nevne at det var en vekter Anders Svendsen Lind som giftet seg 2. gang i 1739 med enke Magnhild Ånensdtr. Det finnes også en Agnete Mogensdtr Lind som giftet seg i 1752 med Peder Iversen på Teistholmen (Randesundbkoka side 561). Ellers var det noen prester med Lind-navnet som har bodd i både Aust- og Vest-Agder i eldre tider (før 1700).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk til Torleif og Jarl for nye innspill med tips og opplysninger.Jeg holder på å lete gjennom døde i Kristiansand og har funnet Abraham død i 1822 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 9 (1821-1827), Døde og begravede 1822, side 303. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9575&idx_id=9575&uid=ny&idx_side=-268>Lenke nederst.Han er oppgitt til 40 år, dvs født ca 1782, men alder ved død er ikke alltid til å stole på.Jeg har funnet en i riktig alder her Lenke men han er ikke los eller båtsmann (men det trenger ikke bety at det er feil mann).Så er det en som er los her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kirsti, jeg skal se på onsdag, Jarl hadde et par gode innspill som er verd å sjekke. Hans etternavn Lind, er noe spesiellt, neppe et gårdsnavn.Se om paret har flere barn, noter faddere. Se om du finner hans hustru død også. Finner du faddere,så sleng navnene inn på min e-post, så kan jeg få kontrollert disse navnene på onsdag.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Kanskje er det Abraham Larsen Løynig [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f11112&gardpostnr=186&personpostnr=1614&merk=1614#ovre>LenkeDet er ein Tønnes Larsen blant fadderane til Lars 7/6 1812 LenkeTønnes Larsen Løyning gifta seg i 1810 på Andabeløy Lenke Ved dåpen til sønnen Andreas i 1816 er det ein av fadderane som heiter Møller Lenke Ved dåpen til Caroline hos Abraham Larsen 25/3 1817 er det også ein Møller blant fadderane LenkeDen Anne Serine Aanensdatter som du har funne må ganske sikkert vere den rette. Her er foreldrene i FT-1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk til Harald for innspill.Denne kandidaten ser jo lovende ut, passer godt med fadderne, så han må sjekkes nærmere. Takk skal du ha Harald.Jeg har funnet Anne Serines dødsfall Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 13 (1842-1851), Døde og begravede 1844, side 375. Permanent sidelenke: Lenke nr 160. Hun er her oppgitt til 66 år i 1844, dvs født ca 1778. Den Anne Severine jeg fant i innlegg 2, er født i 1785. 6-7 år i avvik i alder kan vel forekomme?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg såg denne Abraham Harald, og du har et meget gått poeng i disse fadderne du nevner, men så er det dette navnet Lind kontra Løyning da.Jaja prestene var både gamle og tunghørte på den tiden, skrivefeil har jeg funnet før, så alt er muligt.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 11) Bygdebok for Nes forteller ikke mer om Abraham. Tønnes Larsen store Løyning giftet seg med Dorte Marie Larsdatter fra Abelnes i Hidra sogn. De bodde først på store Løyning og deretter på Andabeløy (Risholmen) i Nes sogn. Fadderen i 1816, 'Coffardie Captain John Møller Abelness' var en nabo av konen DOrte Marie Larsdatters foreldre på Abelnes. Han kom opprinnelig fra Stange i Torvastad sogn på Karmøy (http://www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/gnr129.htm - bruksnummer 7 Vestigard, bruker nr. 8). Hvor han hadde Møller-navnet fra vet jeg ikke. Det er mulig det er hans døpenavn. Broren Nils benyttet i alle fall Stange som etternavn. Han ble handelsborger i Flekkefjord. Så spørs det om det finnes en forbindelse til Anders Møller som nevnes som fadder i Kristiansand i 1817.Det finnes for øvrig en Abraham Larsen (f. 1777) fra gården Kalven i Hidra sogn som ifølge skiftet etter hans far i 1818 hadde vært bosatt i Kristiansand. Abraham var død ved skiftet og det nevnes at han etterlot seg barna Martha f. 1800, Marie f. 1803 og Lars f. 1806. Det er mulig denne Abraham er identisk med den Abraham Larsen som ble gift 04.07 1799 i Kristiansand med Anne Kristine Kristiansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kan dette være av interesse tro?Kirkeboken for Christiansand over døde 29.8.1816, Lars Lind 78 år prucurator. Folketellingen for Kragerøen 1801. Laers Lind 53år ektemand etter 1 ekteskap prucurator. Han har en datter Maria 26 år ugift. Ved dåpen til Abraham og Serine sønn Lars 7/6 1812, nevnes en Marthe Larsdatter, der er skrevet noe etter som er vanskelig og forstå. Der nevnes og en Tønnes Larsen. Tro om ikke dette er far til denne Abraham Larsen Lind? Finnes der noen bygdebok som dekker Kragerø?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen.Takk til alle for nye innspill med lovende kandidater. Det ser ut til at det ikke blir så lett å finne riktig Abraham her, men jeg har et håp om at han skal dukke opp før eller siden.Lars Lind som dør i Christiansand i 1816 er absolutt interessant. Dersom han er 78 år ved død skulle han være f ca 1738. Dersom han er identisk med Laers Lind 53 år i Kragerø i 1801, skiller det 10 år på fødselsåret, men det kan jo være mulig.Jeg har funnet en Maria Larsdatter døpt i 1775 i Risør, far Lars Lind, nr 19 høyre side Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Risør, Klokkerbok nr. B 2 (1747-1812), Kronologisk liste 1775, side 70. Permanent sidelenke: Lenke Kragerø og Risør er vel nabokommuner, så kanskje det er en sammenheng her. Hadde vært fint om det viser seg at dette er Abrahams søster.Letingen etter Abraham fortsetter i allefall.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg konkluderte også med det samme i min hoderegning Kirsti, men begge var prucuratorer. Det var litt spesiellt. Ikke finnes det mange Lars Lind, og ikke finnes det mange Lars Lind som er prucurator.Ei finnes det mange med navnet Lind langs Skagerakkysten. Og det var da litt merkeligt om ikke denne Abraham Larsen Lind skulle ha noe å gjøre med denne Lars.mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kirkeboken 5 jan 1813 under vigde.Ole Kielland Jacobsen og Anne Aasille Tellefsdatter, som vitne ser der ut til at der står: enke Larsd. Lind.mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Fant de du nevner i Kristiansand Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 5 (1776-1818), Ekteviede 1813, side 213-214. Permanent sidelenke: Lenke nederst på sida. Det ser ut som om det står Lind, men det er vel Anne Tellefsdatter som er enken her?.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Egentlig var jeg noe i tvil hvordan det skulle tolkest, normalt sett står tittelen på kvinnen før navnet,eks. pige,enke. Men samtidig forstod jeg ikke hvorfor hun skulle være et vitne ved denne handlingen, noe unormalt. Men jeg mener bestemt der står Larsd. Lind. Men jeg er mere usikker på hva presten har ført det inn som.mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Egentlig var jeg noe i tvil hvordan det skulle tolkest, normalt sett står tittelen på kvinnen før navnet,eks. pige,enke. Men samtidig forstod jeg ikke hvorfor hun skulle være et vitne ved denne handlingen, noe unormalt. Men jeg mener bestemt der står Larsd. Lind. Men jeg er mere usikker på hva presten har ført det inn som.mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 21 og 22) Jeg tolker vielsen på følgende måte: den 5te Februar copuleredes i kirken Ungkarl Matros med briggen Lolland Ole Kjelland Jacobsen fra Soggendahl og Anne Aasille Tellefsd: Anders Bergiesens Enke. Caut: Lmd. Lars Monsen. Skomager Lars Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Risør/Kragerø-sporet er helt klart verdt å sjekke. Ved søk i Familysearch finner jeg følgende barn av Lars Lind døpt i Risør: 1) Ellef, døpt 16.02 1767. 2) Margrethe, døpt 18.01 1768. 3) Ole, døpt 31.12 1768. 4) Margrethe, døpt 10.01 1770. 5) Henrik Arne Thaulow, døpt 20.12 1770. 6) Anne Marie, døpt 04.01 1772. 7) Knut, døpt 17.03 1774. 8) Maria, døpt 21.06 1775.Monsieur Lars Lind ble gift 16.10 1766 i Risør med Jomfrue Gurina Susanna Hansøns. Kausjonistene var Ole Lind og en Jens med uleselig etternavn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.