Gå til innhold
Arkivverket

[#63255] Johannes Jonsen Einarsvoll, Lom (f. ca.1699, d. 1781)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Johannes Jonsen Einarsvoll, f. ca. 1699, d. 1781, var gårdbruker på Einarsvoll i Lom fra ca. 1732 til 1752. Han var 1ste gang gift med Gyda Rolvsdatter Blakar, f. ca. 1693, d. 1744. Andre gang ble han gift i Vågå 1746 med Mari Andersdatter, f. ca. 1721, død før 1801. Lom bygdebøker skriver at Mari trolig var fra gården Viste i Vågå. Noen som kan bekrefte dette, samt gi meg navn på foreldrene. Videre når døde Mari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Her konfirmeres Gunhild Johnsdtr. Einarsvold: LenkeDette bekrefter at Johannes J. Einarsvoll's 2. kone, Mari Andersdatter, var enke etter John Svendsen som det ble holdt skifte etter den 30. mars 1745 på Nordre Viste. Deres eneste barn var Gunhild, 12 år gammel ved skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Piro

Hvis Gunhild ved skiftet etter faren var 12 år i 1745, tilsier det at hun var født ca. 1733. Men i følge mine opplysninger var Mari Andersdatter, som altså var moren, født ca. 1721, og det stemmer jo svært dårlig. Er usikker på hvorfra jeg har denne opplysningen om hennes fødsel, kan hende er det fra Lom bygdebøker. Forøvrig er Nordre Viste gårdsbruk i Lom? Hvis svaret på det er ja,så finner jeg ikke John Svendsen under døde ved søk i digitalpensjonatet (begravde for Lom 1733-1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Nordre (nordigard) Viste ligger i Vågå.John Svendsen Viste ble gravlagt i Vågå januar 1745, høyre side, 1. kolonne, 4. person ovenfra: LenkeEnken Mari Andersdtr. Viste må være datter til Anders Olsen Viste i hans 1. ekteskap med Ragnhild Larsdtr. fra Kvarberg. Det var skifte etter Ragnhild på nordre Viste den 26. mars 1707. Arvinger var ektemannen Anders Olsen samt barna Ole Andersen, Eli Andersdtr. og Mari Andersdtr.Mari må således være født i 1707 eller tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.