Gå til innhold
Arkivverket

[#63258] Kongsberg: Karen Hansdatter Stengelsrud f ca 1725 sitt opphav?


Gjest Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

Botolf Olsen Aardahl giftet seg 4 nov 1752 med Karen Hansdatter Stengelsrud .Botolf kom sammen med andre gruvefolk derfra til Kongsberg for å finne arbeid og ble etterhvert knyttet til stedet og navnet Bryn i Kongsberg. Botolf sin slekt vet jeg en del om. Jeg er ute etter informasjon om Karens aner og Stengelsrud generelt.Faddere for hennes barn mm tyder på at hun tilhører Stengelsrud, kanskje ikke hovedgården, for det var vel husmannsplasser under Stengelsrud? Hun begraves i Kongsberg 18 des 1777 og er da 52 år gammel, så hun er født omkring 1725. Jeg har sett på noen aktuelle dåper og snust bl a på Hans Nilsen som far, men holdepunktene mine er svake.Da er det fristende å spørre om hjelp, med en spesiell oppfordring til var Lie, Kongsberg. som et sted i dette forumet har skrevet at han driver med lokalhistorien rundt Stengelsrud.eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge skiftet etter Botolf i 1779 var hans avdøde ektefelles søster gift med Anders Ingebretsen Røraas.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=sk06041705&gardpostnr=2325&personpostnr=16586&merk=16586#ovre>LenkeEt annet skifte viser at Anders Ingebretsen Røraas var gift med enken etter Halvor Nielsen, Marthe Hansdatter Stengelsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Og hvis vi ser på skiftet etter Halsteen Hansen Stengelsrud Lenke, så finner vi at han var bror til Karen og Marte.Karen og Botolf fikk barna Sigrid 1754, Sigrid, 1755, Hans 1756, Ole 1759, Sigri 1761, Berte 1764 og Martha Carina i 1767. Her ser vi at morfar er kalt opp før farfar. Videre er Berte kalt opp etter farmor. Dermed er det mye som tyder på at Karens mor het Sigri eller Siri.23. september 1724 ble Hans Jensen og Siri Halstensd. viet. Tror du skal sjekke kirkebøkene om disse kan være foreldre til Karen, Marte og Halsteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

HM, nytt forsøk, må skrive innleget om igjen etter at alt bare stoppet...Takk for innspillene så langt. Jeg har gravd litt til, men dessverre strekker ikke tida til. Siden jeg føler at jakten ikke blir så grei, holder jeg liv i tråden. Jeg håper på hjelp spesielt fra folk med lokalkjennskap!Utfordringen er å identifisere den rette Hans som er far til 'min' Karen/Kari og til Halsten/Halvsteen og Marthe (se ovenfor). Jeg tror fokuset bør flyttes til hvem som var faren til Halsteen Hansen født ca 1690 som iallfall avsluttet sitt liv i Kongsberg.For da både Halsten og Karen dør i 1777, er Halsten i følge begravelsesanførslene hele 87 år gammel [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8572&idx_id=8572&uid=ny&idx_side=-304>Lenke mens Karen er 52 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg tror det står at Halsten Hansen er 47 år når han dør. Hvis du sammenligner prestens andre 8 tall og 4 tall ligner dette mere på et 'slurvete' 4 tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Anne og Else for at dere er så tilstede!Jeg la ut lenka nettopp for å få andres mening om tolkninga. Og jeg drev nå og registrerte Halstens barn og det ahdde akkurat demret for meg at han umulig kunne være født så tidlig...Med fødselsår 1730 vet jeg at faren er den Hans Jensen som Anne fant i manntallet og at Marte er født i 1729, så får jeg lete mer etter Karis dåp, osv.eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Jeg var litt rask og stolte på hukommelsen da jeg svarte, med fødselsår 1730 må jeg se nærmere på en Hans Rasmussen, men det blir ikke i dag ...eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hans Rasmussen er feil person! Hans sønn Halsteen står også i manntallene, oppgitt å være 31 år i 1765 og 42 år i 1771.Halsteen Hansen Stengelsrud er oppgitt å være 32.5 år i 1765 og 48 år i 1771. Det gir en del år å lete igjennom. Alder var tydligvis ikke så nøye den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Litt slinger er faktisk bra.Hans Rasmussen døper en sønn Halsten 15 apr 1730. Det morsomme er da at Hans (Jensen?!) Stengelsrud er blant fadderne. Men denne Halsten må jeg lete etter blant de døde ...For Hans Rasmussen døper en ny sønn Halsten 19 juli 1734.og Hans Jensen døper sin sønn Halsten 12 sept 1734.Ifølge FamilySearch er det ingen andre halsten-dåper. Men det er flere Halsten-son'er blant fadderne på begge sider, det fins nok mer/mindre relasjoner mellom alternativene.Jeg har ikke tid til å velge akkurat nå, men jeg ser jo at fadder-navnene på Rasmussen-siden virker kjente, og det fins en Hans Rasmussen blant fadderne til Karen og Botolv sine barn. Helst vil jeg finne Halstens søstre sine dåper før jeg konkluderer...eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Har du funnet disse Halstenene på familysearch? Jeg har til gode å finne døpte gutter på Kongsberg før 1756, så hvis de finnes på familysearch skulle jeg gjerne visst batch-nummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Eric, Halsten Hansen Rasmussen døde i 1781. Her er skiftet [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=sk06041705&gardpostnr=2467&personpostnr=17607&merk=17607#ovre>Lenke De skannede kirkebøkene er ikke tilgjengelig nå, så vi må vente med å sjekke alderen. Hans far Hans Rasmussen døde før 1770. Skiftet etter hans kone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Det er nok riktig som det framgår av innleggene her, at Karen og Marthe Hansdøtre er døtre av Hans Jensen Stengelsrud, som bodde på Moen like nord for selve Stengelsrud. Hans var sønn av Jens Hansen Moen. Hans Jensen hadde broren Anders som vi også ser i 1732- tellinga (og 1711, 1724 og 1729). Hans Jensen er etter mine notater født i 1697. Det er overveiende sannsynlig at Anders og Hans Jensen brukte hver sin halvpart av Moen. Det er også en interessant odelssak angående Stengelsrud der Anders og Hans prøver å ta Stengelsrud (altså hovedgården) tilbake på odel. Dette tyder på at faren deres (Jens Hansen) må ha vært sønn av Hans Stengelsrud som var bruker ihvertfall i 1688 og muligens i 1676. Stengelsrud er forøvrig noe herk å drive med siden jo Sølvverket i praksis eide gården (særlig skogen var jo interessant), og gården var derfor ikke skattepliktig på vanlig måte. Skattemanntallene og futens gjøren og laden ellers får vi derfor lite informasjon fra. Ellers: Når det gjelder Botolv Olsen og familie på Bryn er det ikke sikkert at det gjelder dagens Futentass, i 1720-årene var det ihvertfall _en_ annen familie som sies å bo på Bryn. ----- Ivar Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.