Gå til innhold
Arkivverket

[#63261] Erik Iversen Svevolden (f.1772) - husmann Svee gård Vågå


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Erik Iversen f. 1772 overtok husmannsplassen Svevolden under gården Svee i Vågå etter foreldrene. Men når og hvor døde han? Så vidt jeg kan se finnes han ikke registrert under døde i Vågå. Han giftet seg i Vågå 1798 med Marit Knudsdatter, f. Vågå 1778, d. Vågå 1824. Kan hun ha vært datter av den Knut Povelsen (f.ca.1754) som var husmann på Bjølstad i Heidalen, Vågå ved folketellingen i 1801 og gift med Brith Nielsdatter (f.ca.1751)? Men når døde disse? Finner heller ikke disse i kirkebøkene for Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hva bygger du dine antagelser på ? Det er tross alt 3 mil mellom Svee og Bjølstad. Jeg ser for meg mange Knuder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Piro

Jeg har egentlig ikke så mye å fare med når det gjelder hvem som var foreldrene til Marit Knudsdatter. Hun oppgis ved folketellingen i 1801 å være 22 år gammel, hvilket skulle tilsi at hun var født ca. 1779. Jeg har lett igjennom døpte i Vågå i tidsrommet 1777-81 og finner kun en Marit som har en far som heter Knut. Han står i kirkeboken under navnet Knut Povelsen. Spørsmålet er nå om denne Knut Povelsen er identisk med Knud Poulsen, som i 1801 er oppført som husmann på Bjølstad i Heidalen, Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.