Gå til innhold
Arkivverket

[#63264] Anton Johan (1858) og Nikolai Ingvald (1864) Nilssøner frå Buksnes - bortflytte?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Anton Johan Nilsson, fødd på Ballstad i Buksnes 31.12.1858, framleis busett på Ballstad i 1875, ogNikolai Ingvald Nilsson, fødd på Ballstad i Buksnes 6.6.1864, framleis busett på Ballstad i 1880,var søner av husmann Nils Larsson på Ballstad (opphavleg frå Hafslo i Sogn) og kona Anna Cathrine Lockert Johannesdotter frå Bolle i Buksnes.Medan dei eldre søskeni alle vart buande i Buksnes, vert desse yngste brørne borte frå Buksnes, og det er eit stort ''mysterium'' kvar det vart av dei! Eg har søkt i utvandringslister og i amerikanske og norske folketeljingar, men utan resultat!Alle gode tips om lagnadene deira vert mottekne med stor takksemd!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er vel ikke til stor hjelp, men jeg ser av Buksnes klokkerbok 1886 - 1899 under utflyttede at Nikolai flyttet til Trondhjem den 13. april 1886: Permanent sidelenke: LenkeKanskje døde han der før 1900?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Eller kanskje han reiste til Amerika,ser at en Nicolai Nilsen fra Lofoten reiser i 1887. Alderen stemmer ikke helt,3 år feil,men jeg vet ikke hvor nøyaktig det var på disse emigrantlistene. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Arne og Anne for kjempeflotte innlegg, som i kveld har hjelpt meg finna att Nikolai i Amerika. Han kalla seg Nicolay H. Nelson og døydde som farmar nær Madison, Lac qui parle Co., MN 23.1.1928. Fødselsdatoen er ved dødsfallet oppgjeven som 6.6.1863, men ingen tvil pm at dette er mannen! Han var gift med Sophie Sanwick (1867-1919), ogso ho med opphav frå Luster i Sogn, og dei fekk ti born i lag.Då er det ''berre'' broren Anton Johan som står att. Kanskje han òg hamna i Amerika?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Carsten for flott innlegg! Då veit me at Anton utvandra, og eg trur eg kan ha finne han att i Brown Co., SD, men treng å få prov på ''bordet''.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Vibeke L Hansen

Hei Drar opp denne gamle saken, da jeg holder på å lete etter opplysninger rundt denne familien. Her fikk jeg svar på noen av mine spørsmål. Har du kanskje også flere opplysninger om anene bakover i tid? Hvis du har noe å dele, kan du gjerne maile meg på vibekelh@online.no.Mvh Vibeke L Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei Vibeke,Diverre har eg ikkje høve til å setja opp ei fullstendeg ætterekkje for deg, men eg kan hjelpa deg litt på veg:Nils Larsson frå plassen Haugen under Hillestad (1828-1882) var son av husmann Lars Aanundson (1788-1851) og kona Kari Johannesdotter (1790-1871). Lars var frå garden Melheim (omskriven i Gards- og Ættesoge for Luster, band VII), medan Kari var frå garden Hillestad. Det var under heimebruket på Hillestad at Lars og Kari var plassfolk.Foreldri hennar var gardbrukar Johannes Nilsson (1751-1803) og tredje kona hans, Gjertrud Gjestsdotter (1756-1813). Johannes var frå Hillestad, medan Gjertrud var frå garden Gurvin i Sogndal (omskriven i den nye gards- og ættesoga for Sogndal).Garden Hillestad vil venteleg komma i band X av Gards- og Ættesoga for Luster, truleg i 2010, men ein del arbeid med den eldre soga står framleis att.Med venleg helsing,Lars E. Øyane (lars.e.oyane@sdsl.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hei Lars Takk for svar, det rekker nok.Da skjønner jeg at du kommer 'ned' fra Hillestad siden av slekten. Denne har jeg god oversikt over.Jeg hadde håpet at du kanskje hadde noe bakover på moren til disse to Nilssønnene som debatten dreier seg om, Anne Cathrine Johannesdatter. Hun er ikke lett å komme lenger på. Ser i vaksinasjonlister fra 1823 at hennes far het Johannes Jahnsen fra Gjerstad. Lenger kommer jeg ikke, da jeg ikke finner ham igjen andre steder. Ut fra listene har han fått barn ca 18167-17, så han skal nok være med i 1801-tellingen. Men jeg finner ham ikke...Jeg kommer opp fra broren til disse brødrene, Johan Helmer. Har rimelig god oversikt her. Har du noe om søstrene også?Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at det er en sønn Carl i huslyden på Ballestad (Balstad) i 1865, 20 år gammel [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1860&kenr=001&bnr=0047&lnr=00>Lenke.Jeg finner en Carl Johan døpt i Buksnes i 1846, foreldrene heter Johannes Johannesen og Anne Johannesdatter, Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Fødte og døpte 1846, side 94-95. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDa Nils Larsen giftet seg med Anne Cathrine Lockert Johannesdatter i 1857, var hun enke, så kanskje Johannes på var hennes første ektemann?? - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C02 (1854-1876), Ekteviede 1857, side 250. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke. Her er navnet på brudens far oppgitt til Johannes Jahnsen.I vaksinasjonslistene for Buksnes, er Johannes Jahnsen Gjerstad også nevnt ved vaksinasjonen til sønnen Gjert I Lenke og sønnen Johan P Lenke. Gjert var 7 år i 1823, f.ca. 1816, Johan P var 4 år, f.ca. 1819.Kan dette være Annes første ekteskap?? Da var hun 20 år gammel med bosted Balstadvig, mens ektemannen var 38 år og ”Bergenser”?, bosatt på Balstadvig – se til høyre, nr. 7 (1841) - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Ekteviede 1841, side 374-375. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg er jo ikke sikker på om denne Anne er identisk med kona til Nils Larsen fra Hafslo.Hvis Gjert var eldste barnet til Johannes Jansen på Gjerstad, kan Johannes være gift en gang før 1816. Hvis vi regner 25 år som en mannsalder, vil han være født en gang på 1790-tallet, men han kan også være eldre… I 1801 finner jeg en Johannes Jansen i Flakstad, 23 år og ugift, han er da født omkring 1778 og er nok da kanskje i eldste laget…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takk for alle opplysningene du har funnet.Alt dette hadde jeg fra før.. men det er kjekt å se at man finner det samme..Anne Cathrine var gift to ganger, som antydet ovenfor. Den første mannen døde i 1850. Gifter seg opp igjen i 1857. Da har hun i alle fall fått 3 barn. Jfr tellingen i 1865, er det nok den nye mannen som er faren til de alle. Men siden KB mangler for noen av 1850-årene, får vi ikke det bekreftet.Det er jo tenkelig at faren hennes,Johannes Jahnsen, kan være innflytter. Finner heller ikke noe om han i skiftene for Lofoten.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Johannes og Anne i Kremmervik hadde sønnen Peter Johan Arent (??) til dåpen i Buksnes i 1848 - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Fødte og døpte 1848, side 118-119. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2636&idx_id=2636&uid=ny&idx_side=-54>Lenke Permanent bildelenke: Lenke. Her er konfirmasjonen til Peter Arent (helt nederst) som viser at moren het Anne Cathrine Lockert Johannesdatter, kona til avdød husmann Johannes Johannesen Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C02 (1854-1876), Konfirmerte 1864, side 177. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeI 1865 var Peter fostersønn hos Carl Arctander på Gjerstad (!) Lenke. Carl Arctander var også forlover da Peter giftet seg i Buksnes i 1874 - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C02 (1854-1876), Ekteviede 1874, side 299. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er vel dødsfallet til Johannes Johannesen i 1850, 40 år gammel - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Døde og begravede 1850, side 248-249. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmasjonen til Carl Johan Johannesen i 1863 - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C02 (1854-1876), Konfirmerte 1863, side 174. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeI konfirmasjonslistene i klokkerbok for Buksnes finner jeg også Johanna Gunelia Johannesdatter, født 1.1.1840 på Kremmervik, datter av ungkar Johannes Johannesen og pige Anne Cathrine Johannesdatter Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C02 (1854-1876), Konfirmerte 1856, side 153. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke. Kan hun være identisk med den Gunelia Johannesdatter som bodde sammen med Nils Larsen og Anne Johannesdatter i 1865?Her er familien på Balstadlandet i 1875 Lenke. Stesønnen til Nils Larsen, Karl, bodde hos dem. Hans fødselsår er 1844, men det er vel noe avvik.Broren Peter Arent bodde med kone og barn på Rekstrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Her har du jammen stått på! Takk for all hjelp!De skiftene jeg har gjelder fra 1673 til 1838. Så jeg finner nok ikke skifte etter Johannes Jahnsen, men mange ganger er de nevnt i andre skifter. Har prøvd forskjellige skrivemåter, men intet hell.Finner ikke Carl Arctander nevnt heller, men det skyldes nok mer alder i forhold til nevnte tidrom for skiftene.Interessant nok at Peter vokser opp hos denne Carl på Gjerstad. Skulle vært kjekt å finne 'linken' mellom disse, om de er i slekt.Det er vanskelig å finne ting rundt 1800, da KB er i kronologisk liste. De er ikke alltid like lett å lese..Kanskje noen med bygdebok for Buksnes kan se under Gjerstad hva som står der? Det kan gjerne gi et hint.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Nei, dette var nytt for meg. Det er jo litt forunderlig at Carl som er fosterfar til Peter blir gift med Peters søster. Men ingenting er jo umulig. Ser at han er nesten 20 år eldre enn henne.Dette er jo noe som har skjedd i etterkant av det at Carl var fosterfar. Det kan jo være andre slektsbånd også.Nå har jeg ikke studert linken med Arctander-slekt ennå. Kanskje det finnes svar der.Uansett om du gir deg eller ei, her var mye nytt. Så det var veldig kjekt. Men står jo like fast på hvem forfedrene til Anne Cathrine var.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Anne Cathrine hadde to tydelig to eldre brødre, Gjert I og Johan P, som begge er nevnt i vaksinasjonslistene for Buksnes som sønner av Johannes Jansen Gjerstad. Da sønnen Carl Johan ble døpt i Buksnes i 1846, var Gjert Johannesen Kræmmervik en av fadderne. Kanskje dette var broren til Anne Cathrine Johannesdatter? Eller hadde Johannes Johannesen en bror som het Gjert? Jf. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420020655.jpg>Lenke.Fant dødsfallet til en Gjert Johannesen, 31 år, ungkar på Skotnes i Buksnes i februar 1849, han var de født omkring 1818 og det kan jo passe aldersmessig. Men se på den karen som har oppført med samme dødsdag, 11.2.1849. Han var 88 år og inderst på Skotnes, og jeg tyder hans navn til Johannes Jansen (!) – se nr. 28 og 29: LenkeEr dette rent tilfeldig?? Hvis det står Johannes Jansen, betyr det at han var født omkring 1761, og det er vel kanskje lite sannsynlig at han da er faren til Gjert Johannesen…?? I så fall var han godt voksen da Gjert ble født, rundt 57 år gammel.Den eneste som aldresmessig passer i 1801, er Johannes Jahnsen som bodde på Ripnes indre i Bodøens sogn og prestegjeld, han var 49 år gammel (f. 1762): Lenke Johannes Jansen var gift med Riborg Jochumsdatter, og deres yngste barn var datteren Malene, født 1800, døpt 14.11.1800 i Bodø -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hei GretheHar vært på biblioteket i dag og lånt meg Buksnes-boken. Er akkurat kommet hjem etter å ha vært i besøk, og måtte bare begynne å bla litt i boken av nysgjerrighet for å se om det er noe å finne...Foreløpig ikke så mye, men på s 204 under Skotnes står det flg: 'Den store forlisdag 11.februar 1849 snertet også Skotnes går, i det to fiskere herfra måtte late sitt liv i Vestfjorden, nemlig inders Johannes Jansen (Johansen), og ungkar Gjert Johannessen 31 år. Johannes Jansens alder står her oppgitt til 88 år, men det må være feil. Vel var vel Skotnes-karene djerve og seige sjøkarer og fiskere, men 88 år, - nei.-...'Får bruke morgendagen til å lete videre..Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Til Lars: Ser i (1) at du skriver at Anne Cathrine Lockert Johannesdatter er fra Bolle i Buksnes. Hvor har du den opplysningen fra?Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Anne Cathrines andre bror het iflg. vaksinasjonslistene Johan P., f. ca. 1819.I 1843 var det en Johan Peter Johannesen Kræmmervigen som giftet i Buksnes med Caroline Amalia Jørgensdatter. Brudgommen var 24 år, bruden 20 år, og forloverne var Hans Arctander (!) på Gjerstad og Christen Nilsen, klokker. – se høyre side, nr. 10 - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Ekteviede 1843, side 378-379. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2636&idx_id=2636&uid=ny&idx_side=-138>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer går Kræmmervik igjen, det samme bostedet som Anne og første mannen Johannes hadde da de giftet seg i 1841. Lurer på om dette kan være Caroline i vaksinasjonslistene, datter av Jørgen Hansen Hol LenkeDette kan være Johan og Karoline i 1865 - Lenke, se også: LenkeJohan og Karoline hadde to barn boende hjemme i 1865: Hans, født 1843 og Bergitte, født 1858. Her er konfirmasjonen til sønnen Hans - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C02 (1854-1876), Konfirmerte 1860, side 164. Lenke.Ved konfirmasjonen står det at Hans Christian Berg Johansen ble født på Balstad 20.5.1843, sønn av ungkar Johan P. Johannesen og pige Caroline Jørgensdatter. Men hittil har jeg ikke klart å finne dåpen hans i Buksnes. Her er dåpen til lillesøster Bergitte Olea Bye - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C02 (1854-1876), Fødte og døpte 1858, side 36. Lenke.Johan P. Johannesen og Caroline Jørgensdatter hadde datter Josepha Maria til dåpen i 1847. Da bodde de på Skotnes: Lenke. Blant fadderne finner jeg Gjert Johannesen ibid (= Skotnes). Kan dette være dødsfallet til Josefa Marie, selv om fødselsåret ikke stemmer helt? Bostedet er Reine. - LenkeNeste datter var Johanne Gjertine, født 22.7.1849, født på Skotnes, O = kanskje oppholdssted: Balstad – konfirmasjonen i 1866 Lenke. Johanne Gjertine ble døpt i oktober 1849 - Lenke. (Skulle nesten tro hun var oppkalt etter de to som omkom på sjøen...?).Her er dåpen Johanne Gjertines bror, Johan Peter Tengmann, f. 12.3.1853 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Grethe Jeg har lagt inn forespørsel på Arkivforumet om skifte og andre opplysninger om Johannes Jansen. Venter i spenning.Det er ikke lett å finne frem i Buksnes-boken. Har foreløpig ikke kommet frem til noe. Men den er ikke helt presis i alt, så den er ikke helt til å stole på. Men den kan jo være en ledepinn..kanskje.I 1801-tellingen er det som nevnt tidligere, en Johannes Johansen på Bolle, 31 år, ugift. Det er grunnen til at jeg spør Lars om hvor han har opplysningen om at Anne Cathrine var fra Bolle. Kanskje det ligger en link her.Det du har funnet om broren til Anne Cathrine er jo helt suverent!Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Vibeke!Kanskje Johansen og Jansen har blitt brukt om hverandre, som jeg antydet i et tidligere innlegg. En av mine formødre som bodde på Værøy, blir kalt både Jansdatter, Johannesdatter og Johansdatter i kilder på 1700-tallet (kirkebøker, fogderegnskaper). Så kanskje han Johannes Johansen på Bolle kan ha blitt kalt Johannes Jansen andre steder. I så fall var han kommet til Gjerstad da barna ble vaksinert, og så vidt jeg husker, ble de vaksinert samme dato...Her er et kart hvor Bolle (grend) i Vestvågøy er plottet inn Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

GrethDet aner meg at navnet er brukt i ulike former. Antakelig er dette en slekt som også flytter på seg en del, og da er det ikke alltid like lett å følge dem.Den Johannes Johansen på Bolle i 1801, var da 31 år. Han kan jo fint være en 'gammel far'. Han som forliste var oppgitt i 1849 til å være 88 år. Han på Bolle ville vært ca 80 år. Hvis det er tvil om at 88 er riktig, så er det jo absolutt en mulighet for at dette er den samme mannen.Måtte henvise forespørsel om skifte til Trondheim. Håper jeg får svar av dem om ikke så lenge.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.