Gå til innhold
Arkivverket

[#63264] Anton Johan (1858) og Nikolai Ingvald (1864) Nilssøner frå Buksnes - bortflytte?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Hei igjen, Vibeke!Det ser ut som Bolle ligger ovenfor flyplassmerket på kartet fra Gule Sider, mens Jerstad ligger lenger sør.Ser i 1801 at Johannes Johansen er sønnesønnen til Johannes Eidisen, 80 år gammel. På gården bor også Jørgen Hansen, som er dattersønnen til Johannes Eidisen. Jørgen er 14 år gammel. Pussig, for den Caroline A. som jeg fant i vaksinasjonlistene, var datter av Jørgen Hansen… Hvis Johannes Johansen er identisk med Johannes Jansen Gjerstad, og Johan P. Johannesen var hans sønn, og Jørgen Hansen, Johannes Johansen fetter, var far til Caroline, da blir vel Johan P og Caroline Jørgensdatter tremenninger??Her har jeg funnet en inderst Johannes Johansen på Bolle i de militære rullene for Buksnes. Han var 39 år i 1818 - født ca. 1779, og det stemmer ikke helt med alderen for den Johannes Johansen som bodde på Bolle i 1801, for da blir fødselsåret 1770. Men jeg tar opplysningene i rullene inn her likevel: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=mi18601806&gardpostnr=3602&merk=3602#ovre>Lenke. Det er vel samme mann som er på Bolle i 1819 Lenke og i 1820 LenkeI årene 1821-1825 finner jeg så husmann Johannes Johansen på Gjerstad: Lenke, Lenke, Lenke, Lenke og Lenke. Det er kanskje opplysningene i rullene som har fått Lars til å konkludere med at Anne Cathrine kom fra Bolle?Hvis du søker videre i rullene, ser det ut som han var kommet til Balstad/Balstadøen da han var i 50- årene – se Lenke. Den siste registreringen synes å være i 1835, der han er blitt fire år yngre enn registreringen året før - Lenke Se på dette dødfallet i 1838, kan det være Johannes Johansen som er blitt Johannes Johnsen?? Lenke.Men se på denne karen som også døde i 1838 – han heter det samme som en av sønnene til Johan Peter Johannesen og Caroline Jørgensdatter – Johan Tengmann -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men det dødsfallet jeg viser til i 1838, er jo ikke nødvendigvis Johannes Johansen/Jansen. Dette dødsfallet forvirrer også meg litt, men det er neppe din Johannes, selv om han er inderst, for dette paret bor på Gravdal i 1821 LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Denne Johan Tengmann er å lese om under Ballstad i Buksnesboken. Det ser ikke ut til å være noe familiært forhold mellom dem. Det eneste er at sønnen Johan P bodde på Ballstad, og kan ha oppkalt etter denne mannen. Det var vel ikke uvanlig. Ser det skjer en del.Det er det som er litt interessant med Anne Cathrine også. Hun heter Lockert til mellomnavn. Det betyr ikke nødvendigvis at hun kom fra en Lockert-slekt, det kan like mye være en nabo som de har et godt forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På kartet over Vestvågøy på Gule Sider synes jeg at Gravdal og Jerstad ikke er langt fra hverandre… Men det kan være 'synsbedrag': LenkeDet behøver heller slett ikke å bety at indersten på Gravdal er identisk med indersten på Bolle og husmannen på Gjerstad (Jerstad). Johannes på Gravdal var gift med Ane Høyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Se på denne dåpen i 1819 – Johan Peter, sønn av Johannes Joh…? og Birgitta Gers(?)datter Bolle (!) - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C01 (1818-1853), Fødte og døpte 1819, side 10-11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4368&idx_id=4368&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er dødsfallet til fattiglem Bergitte Bye Gjertsdatter på Skotnes, 57 år gammel, død 25.9.1851, se høyre side, nr. 10 - LenkeHun var da født ca. 1794. Datteren til Johan Peter Johannesen og Caroline Jørgensdatter som ble født i 1858, fikk navnet Bergitte Olea Bye (se innlegg 21). Oppkalling??Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette kan kanskje være Birgitte i 1801, datter av Gjert Pedersen Graae. Hun var 8 år, f.ca. 1793, og fullt navn i 1801 var Birgitte Pedersdatter Bye Graae - Lenke. På samme gården ser du forresten at det er flere som heter Lokkert…Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Nå tror jeg du er inne på noe her. Kanskje det løsner nå?!Hadde vært gøy om dette ble bekreftet av statsarkivet i Trh.Jeg vil påstå at det er den samme Johan Peter som blir døpt i 1819 og som vaksineres i 1823, 4 år gml.Du skal ha uansett ha takk for absolutt all tid og krefter du har brukt på denne 'nøtten'. Det er imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Nå tror jeg du er inne på noe her. Kanskje det løsner nå?!Hadde vært gøy om dette ble bekreftet av statsarkivet i Trh.Jeg vil påstå at det er den samme Johan Peter som blir døpt i 1819 og som vaksineres i 1823, 4 år gml.Du skal ha uansett ha takk for absolutt all tid og krefter du har brukt på denne 'nøtten'. Det er imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Før jeg snart tar kvelden, hadde det vært artig å høre om Gjert Pedersen Graae er nevnt under gården Fygle - det er et gårdsnavn i Buksnes. Siden du har lånt bygdeboka for Buksnes og Hol. Kanskje det står noe om datteren Birgitte der?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Finner et skifte etter Maren Pedersdatter i 1831 der Gjert Pedersen og kona Elen Marie er nevnt. Maren var gift med broren til Elen Maries far (altså tanten).Elen Marie heter ikke Pedersdtr som nevnt i 1801-tellingen, men Mikkelsdatter.Hun har en søster som har dette Lockert-navnet også. Hun heter Johanne Lockert Mikkelsdatter.Faren til disse søstrene er Mikkel Eriksen. Han er død på skiftetidspunktet. Moren er ikke nevnt, så hun er muligens død hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Gjert Pedersen på Fygle er nevnt siste gang i 1813 i de militære rullene for Buksnes, 54 år gammel. Kanskje det kan finnes et skifte etter ham?I skoleprotokollene for Buksnes for året 1839 finner jeg en gutt som heter Elias på 15 år, f.ca. 1824. Som hans foresatte finner jeg Johannes Jansen Kremmervik [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=el18601839&gardpostnr=141&personpostnr=282&merk=282#ovre>Lenke.Jeg finner en Elias Johannesen, f. 1823, gift med Maren Joachimsdatter på Skotnes i 1865: Lenke. De har tre døtre boende hjemme: Kaja, f. 1856, Emilie, f. 1859 og Johanne, f. 1864.Da datteren Emilie Marie ble døpt i 1859, står det uekte på henne (se nr. 46) - Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C02 (1854-1876), Fødte og døpte 1859, side 42 Lenke, men det kan ikke stemme, Her giftermålet mellom Elias Schjønning Johannesen og Maren Joachimsdatter i Buksnes 27.6.1858, hvor brudgommen oppgis å være født på Gjerstad med far Johannes Jansen - LenkeHer er dåpen til datteren Johanne Bergitte i 1864 Lenke. og her er konfirmasjonen hennes i 1880 Nordland fylke, Buksnes, Klokkerbok nr. 881C03 (1876-1885), Konfirmerte 1880, side 118. LenkeI 1875 finner jeg en Maren Joakimsdatter, f. 1831, som ugift tjenestepike i Buksnes – mulig at dette er kona til Elias som var blitt enke og dermed registrert som ugift?? Lenke. Fødselsåret kan stemme bra med at Maren var 28 år da hun giftet seg med Elias i 1859. Etter å ha bladd i klokkerboka, fant jeg at Elias døde på Gravdal sykehus i 1870 – se nr. 43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt snodig det med Fygle, for Hemming Abrahamsen Lockert bodde der og nevnt som lensmann i 1770 [url="http://home.no.net/karlter/lensmenn.htm>http://home.no.net/karlter/lensmenn.htmFygle er også et gårdsnavn i Buksnes i 1900-tellingen. Her finner jeg noen som forsker på Fygle i Vestvågøy (dagens kommune) i slektsforskerbasen til DIS-Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er en oversikt over bygdebøkene for Vestvågøy kommune, og jeg kan ikke se at Fygle er nevnt i bind 2 av bygdeboka for Buksnes. Men ser at Hol bygdebok utkom i 1971, kanskje det er noe der? Lenke.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I bygdeboka for Hol dukket Fygle opp som første gård – gnr. 40. Men det står ikke noe mer der heller om Birgitte Gjertsdatter og hvem hun var gift med.Det som står er at (s. 30-31) er at sorenskriver Christopher Graa’s brorsønn, Peder Andersen (Graa) overtok gården Fygle etter onkelen. Hvem denne Peder Andersen var gift med, vet vi ikke, men han var far til flere barn. Av dem kan nevnes Christopher som var 9 år ved manntallet 1701 (jf. Lenke), Mathias, som senere overtok en halvdel av Fygle, Christense som ble gift med Gjert Svendsen som overtok den andre halvdelen av Fygle.Mathias Pedersen Graa var gm. Rebekka (Rakel) Hansdatter. Barn:1. Christian Friis, f. 17332. Anna Elisabeth, f. 17343. Mathias Abel, f. 17354. Karen Abel, f. 17375. Elisabeth, f. 17396. Karen Abel, f. 17407. Erich, f. 1742 Mathias døde i 1744, og i skiftet etter ham nevnes ytterligere to barn: Hans, 16 år (f.ca. 1728, senere gårdbruker på Hag øvre) og Anne Elisabeth, 21 uker.Søsteren Christense Pedersdatter, gift med Gjert Svendsen, hadde også flere barn, av hvilke vi kjenner til Peder Graa, f. 1733, som overtok gårdpart etter faren, og Andreas Seier, f. 1736. Gjert Svendsen hadde også søsteren Margrehte, gift med Eberhard Ludvigsen Rosendal fra Stavanger, husmann, kobbersmed mv. på Fygle.Peder Gjertsen Graa hadde i alle fall to barn som vi kjenner, men vi vet nok ikke hvem han var gift med. De to barna som vi har navnene på, var Gjert, som var 45 år ved folketellingen 1801 (f. ca. 1765) og Bereth Bye, som i 1789 ble gift med Ole Andersen (1762-1839) fra Rise i Buksnes.Gjert Pedersen overtok gården etter faren, Peder Gjertsen. Han var gift med Elen Marie Pedersdatter, f. omkring 1776 på Leknes, datter av Peder Olsen og Sara Pedersdatter Leknes. Barna som vi kjenner til, var Peder, f. ca. 1798 og Birgitte, f. ca. 1793.Her stopper all informasjon om Bergitte i bygdeboka, som jeg antar var kona til Johannes Johansen/Jansen Gjerstad og som antakelig er identisk med Birgitte Gjertsdatter som døde som fattiglem på Skotnes i 1851. Som du ser, så het også søsteren til Gjert Pedersen Bereth Bye til fornavn, så jeg vil gå ut fra at hun som døde på Skotnes er datteren til Gjert og niesen til Bereth Bye Pedersdatter på Fygle.Jeg tror at det nærmeste vi kommer, er å finne et eventuelt skifte etter Gjert Pedersen Graa, faren til Birgitte.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg tror det er noe feil i det siste innlegget her.Jeg har notert at Gjert Jørgen Pedersen Graa ble gift i Bøe 15/8-1791 med Elen Margrethe Mikkelsdatter fra Været. Elen ble døpt 13/6-1773 i Bø, foreldre Mikkel Eriksen og Katharina Abrahamsdatter.Jeg har notert 4 barn av Gjert og Elen:1.Birgitta Bye f. 1794 døpt 21/9 i Bø2.Kirsten Maria f. 1796, døpt 10/7 i Bø3.Peder f. 1798, antagelig døpt i Bø, mora Elen er introdusert der dette år.4.Maren Borkenhagen f. 1801 i Buksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei.Ja det er nok bygdeboken som er feil, de har sikkert hentet opplysningen fra Bla. FT 1801, som gir feil farsnavn for Elen.Det er skifte etter Gjert i 1818, men det står at 'det var intet at registrere'. Ingen av barna er nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Skifte nr 6174, åpnet i 1809 etter Mikel Eriksen, Næsset i Bø.Arvinger: Konen Catarina Abrahamsdatter og barna Simen Morten Mikkelsen, Jens Abraham Mikkelsen, Elen Mikkelsdatter og Anna Martha Mikkelsdatter Skifte nr 1395, åpnet i 1787 etter Jacob Offersen Nachling, Værøen i VinjeArvinger: Konen ikke nevnt ved navn Brordatter Elisabeth Lucia Carstensdtr, Delp, Gimsøyfjord i Gimsøy, gift. Brordatter Catharina Abrahamsdatter, Værøen i Vinje gm Michel Eriksen Brorsønn Offer Eriksen Brorsønn Christen Eriksen Brordatter Maren EriksenDette tyder på at faren til Catharina heter Abraham Offersen. Det finnes et skifte hvor en Abraham Offersen Lockert i 1749 på Sæter er nevnt. Det kan være faren hennes. Skifte er etter en stedatter, så hans barn er følgelig ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.