Gå til innhold
Arkivverket

[#63268] sykehus i Oslo 1876


Gjest Inger Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Hagen

En jeg leter etter, var i 1876 betjent ved sykehuset(Oslo), hvilke sykehus kan det da være snakk om? Og i tilfelle hvor lå det, og hvilke menighet hørte det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Hei på deg Den jeg leter etter heter Olavus Johannesen f. 8.7.1854 Næs i hallingdal. Jeg har funnet vielsen hans 5.6.1976 V.Aker hvor han gifter seg med Amalie Olava Hansen f.31.12.1855 Oslo. I kirkeboka står det at han er betjent ved sykehuset, og kanskje bopel der? Derfor lurer jeg på hvilke sykehus det kan være hvilke menighet sykehuset sorterer under. Disse to utvandret til USA, Minnesota tror jeg, men jeg vet ikke når. Etter sigende skal de ha fått tolv barn. Jeg har et fotografi av familien tatt av fotograf A.P.Overland i Fergus falls, Ottertail county, antar at det er tatt rundt 1900) Kanskje de fikk noen barn her før de dro ut, eller kansje de ble født i USA.hvordan løser jeg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har forgjeves prøvd å lete etter dette paret i folketellinger 1865, 1875 og 1900.Eneste gutt jeg fant med navn som likner er denne på Næs i 1900? LenkeHeller ikke har jeg greid å finne vielsen 5/6 1876, må det vel være og ikke 1976 ??Kan du legge inn vielsen fra kirkeboksiden?Det kan være greit å se hvilke opplysninger som står ved vielsen.Har også lett uten hell i emigrantlister fra Kristiania.Heller ingen Amalie Olava Hansen har jeg funnet i 1865-tellingen.Ikke så lett å lete er jeg redd. Om paret reiste tidlig til USA kan jo barna være født der?Fant ingen opplysninger på Fam.s , heller ikke ved søk på foreldrepar med de navn du oppgir.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett gjennom de digitale kirkebøker for Aker og ikke greid å finne vielse 5 jun 1876 , hverken i ministerialbok eller i klokkerboka.Kan du legge en lenke til vielsen der du fant den, så skal jeg gjerne hjelpe deg med å lete etter spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvis det bare står at han er betjent ved sykehuset, må det vel være et sykehus innen grensene for menigheten. Om det da ikke bare var ett sykehus i Oslo/Aker i 1876.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ved vielsen i Vestre Aker (6)tyder jeg parets adresse til Balkeløkken(?) Kanskje noen som er flinke på Oslo kan hjelpe med sykehus i området?Jeg vet bare om Rikshospitalet Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kan det være Bolteløkken? Det ligger mellom St. Hanshaugen og Bislet, og i så fall er vel Rikshospitalet nærmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kan det være den løkka som Peder Balke overtok som ble kalt Balkeløkka ? (Nå Balkeby) Det er ikke så langt fra Vestre Aker kirke. Han kan jo også vært ansatt på Gaustad Sykehus eller Kroghstøtten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nei, Bolteløkka og Balkeløkka (Balkeby) var to helt forskjellige ting. Bolteløkka lå ikke mellom St. Hanshaugen og Bislet, men litt nord for Bislet og mellom Bislet og Adamstua, sør for Ullevål sykehus. Man kan også si mellom Ullevål sykehus og Rikshospitalet nederst i Pilestedet, men dit kom Rikshospitalet først i 1883. Før det lå Rikshosppitalet i Emirekvartalet, der regjeringsbyggene ligger i dag. I 1876 var det en rekke sykehus i Oslo. Ullevål sykehus var et av byens sykehus, men det lå i Aker (vestre Aker) kommune, altså utenfor byens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Siden han giftet seg i Vestre Aker Kirke, er det mest sannsynlig at sykehuset var Ullevål, som jo ligger helt inn til Kirken. Olaus burde derfor søkes i Folketelligen 1875 i Vestre Aker kommune. Men dessverre, for denne kommunen er en av dem som mangler i tellingen av 1875. Jeg har forstått de slik at disse kommunene egentlig ikke mangler, men er ennå ikke registrert. Om så er, burde det være en hastesak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Takk til alle dere som prøver å hjelpe meg med denne nøtten. Når dette pare gifter seg i 1876 står det i kirkeboken at Amalie har bosted Bolteløkken, da hadde hun kanskje bare en hybel der? det står jo egentlig ikke noe om hvor han bor, kanskje i tilknytning til sykehuset, muligens en hybel.Når de er blitt gift flyttet de kanskje til et helt annet sted. kanskje direkte til USA, men dette greier jeg altså ikke å finne noe sted. Jeg har søkt etter dem på 1900 tellinga for USA på Familysearch, men finner ikke noe som passer. Det er jo ikke godt å vite hvilke navn de opererer med over der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg støtter Hildes tolkning (11), nemlig 'Balkeløkken'(ikke at det hjelper deg noe, Inger, mht din leting etter dem, men likevel..)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har dessverre ikke funnet noen som passer i 1875-tellingen til nå. ( Kan jo være at området der de bodde ikke er med i tellingen?)Eneste Amalie Olava Hansdatter i passende alder i 1865-telling Kristiania er denne jenta hos moren? LenkeIkke alle er registrete med mellomnavn, så hun kan skjule seg bak flere Amaliaer?Støtter tolking av Balkeløkken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette tror jeg må være Amalie O. Hansdatters dåp . Fars navn ved vielsen er oppgitt til Hans Olsen:LenkeDa skulle hennes dåp være mulig å finne i kirkeboka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror Ullevold sykehus ble bygget senere.Rikshospitalet ville jeg tippe han kan ha vært ansatt, ellers var det vel også et fengselsykehus på den tiden?Legger en lenke her som forteller litt historie om sykehus på den tiden , se også byggingsår for Ullevold:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kommer mer lesestoff om helsevesenet i Kristiania .Legger en lenke til Oslo byarkivs informasjon her:LenkeSom du forstår er det mange mulige steder Olavus J. kan ha arbeidet i 1876.Lykke til med fortsatt leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kom over en tvillingdåp i Eidsberg som jeg lurer litt på? Her er fars navn Olai Johansen og mor Amalie ( Olsdatter?)foran fars navn som yrke står det noe som jeg tolker som ... betjent.Kan du se på dåp 106 0g 107 tvillingene , gutt og jente. LenkeDet kan jo tenkes at familien flyttet på landet etter at barn var født.Bare en gjetting dette. Fant ved foreldresøk på Fam.s barna av dette paret.De var det eneste foreldresøket etter barn av et ektepar med tilsvarende navn jeg fant i mormonerdatabasen.Ellers håper jeg du kan få hjelp av emigrantspesialister til å lete etter familien i folketellinger USA.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.