Gå til innhold
Arkivverket

[#63268] sykehus i Oslo 1876


Gjest Inger Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

(24)Fødselsåret til tvillingforeldrene står i parantes og stemmer dårlig.Og Amalie O. het vel Hansen. (20)Lenke til kirkeboka Permanent sidelenke: LenkeMvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ullevål sykehus ble påbegynt i 1885. I lysningen i Vestre Aker Kirke står det avgjort Balkeløkken. Nå betyr ikke det så mye, Balkeløkken og Bolteløkken ligger bare med få minutters gange fra hverandre. I lysningen stå det at Amalie Olava var født (eller døpt??) i Kristiania og at hennes far var Hans Olsen. Hun burde finnes i F.T. for Kristiania i 1875. Den eneste som passer er Amalie Hansen f: 1855 og i tjeneste hos kjøpmann Ch. Benneche i Grændsegaden 3. Denne Amalie var født i Østre Aker. Det er nok denne Amalie Olava vi finner i 1865 sammen med sin mor Albertine Emilie Lunde og tre yngre søsken. Der står det at Amalie og den ett år yngre søsteren Anette Lovise var født i Akershus Amt, mens de to yngste var født i Kristiania. Av innlegg 20) ser vi at denne Amalie var døpt i Domkirken i Kristiania i 1856, men det står også Akershus. Akerbygdene lå rundt og tett inn på byen. Vestre og Østre Aker Kirke var vel ennå ikke bygd. Så det var vanlig at folk i Akerbygdene brukte byens kirker. Så vi må vel ikke legge for stor vekt på at fødestedet angis noe forskjellig, men dog innenfor et begrenset område. Bortsett fra Amalie, er resten av familien ikke å finne i Kristiania i 1875. Jeg tror nok at vi har funnet frem til den rette Amalie Olava. Men hvor var faren Hans Olsen i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Den Amalie Olava det henvises til i 1865 var født 31/12-1855 og døpt i Domkirken 15/6-1856. Hennes foreldre var tømmermann Hans Olsen og hustru Amalie Emilie Lunde, og de bodde i Pipervigens Strandgade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. innlegg 24) Det står Amalie Olsdatter, og hverken Hansdatter, Hansen eller Olsen. Dessuten er denne Amalie født 22/12-1849. Så det kan neppe være den rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Lenke til konfirmasjon Amalie Olava Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 5 (1869-1880), Konfirmerte 1870, side 27. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang.innlegg 4): Gunn! Vielsen finner du i Vestre Aker (Oslo) Min. bok 1855-77 nr. 46, og Klokkerb. 1871-79 nr. 42. Dessuten lysningen som jeg har nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er helt enig i vurderingene om at Hansdatter og ikke Olsdatter er rett her.Dessuten var alder feil på ekteparet med tvillinger!Håper noen greier å finne emigrasjonen og hvor barna 12 barna ble født.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Tusen hjertelig takk til dere, jamen har dere jobba fælt. Jeg har fra før opplysninger om Amalies fødsel, dåp, konf., vielse, folketelling 1865. Amalies far Hans Olsen satt på tukthuset i 1865, derfor har kona fattigunderstøttelse. I den forbindelse fant jeg ut noe rart, som ingen i slekta mi hadde hørt om. Mens mannen sonet sin dom, fikk Albertine en sønn med en gift mann, det foregikk jamen litt den gangen også!Men det jeg plundrer veldig med er å finne barna til Amalie og Olavus, og når og hvor de emigrerte.Det er bare et par uker siden jeg fant vielsen deres ( noe jeg har lett lenge etter)og da ble jeg veldig optimistisk, for da trodde jeg det ble lett å finne barna deres og emigrasjon, men der tok jeg visst skikkelig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det er jo ikke bare Amalie og Olaus og deres barn, om de da hadde barn før de forlot Norge, som er en 'gåte', men også Amalies søsken. Kanskje kommer vi noe lenger når vi en gang forhåpentligvis får tilgang til folketellingene 1875 for Akerbygdene. Det er vel en folketelling for Kristiania 1885, men jeg vet ikke om den er søkbar på navn. Når det gjelder emigranter så har jeg utallige som kom til USA, men som jeg ikke finner i norske emigrantprotokoller. Det var mange veier som førte til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Amalies søsken,har jeg opplysninger om, bare ikke søsteren Annette Lovise.Jeg vet ikke mere enn at hun bodde hos mor Albertine i Enerhougsgt. i 1865 (folketellinga).Har ikke greid å forfølge henne videre.Hadde vært artig å finne ut noe om henne og. Jeg ser fram til at Aker også en gang kommer med på 1875 tellinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Inger,Det er sikkert lurt å legge inn spørsmål om Amerikafarerne under ny overskrift, med henvisning til dette temanummer.Så er det bare å håpe at du påkaller deg hjelp fra emigrantekspertene.Lykke til!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg skal få komme tilbake til denne saken siden Amandas fødested oppgis litt forskjellig. Hun var født i 1855 i Pipervigen (Vestbanen, Aker brygge!) og døpt i Domkirken i 1856. Pipervigen lå i østre Aker, og ble innlemmet i byen i 1858/59. Bolteløkken ble innlemmet i byen i 1859. 'Balkeløkken' var ei løkke under nedre Blindern. Denne løkka ble utgått til maleren Peder Balke i 1856, men først innlemmet i byen i 1878. I dag kalles en del av dette området for Balkeby. Vi er langt ute på landet nå. Var det ikke Hamsun i Sult som 'forlot' byen og vandret langs Pilestredet og ut på landet. Ved Bislet, og før du egentlig kommer til Bolteløkka, var det jorder, og var det ikke så at der fant han ly i en høylade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Takk Alvin, interessante opplysninger du kommer med. Når det gjelder Oslo så er jeg så grønn som det går an å bli. Jeg synes det er så forvirrende med alle disse menighetene i og rundt byen. Mye enklere å finne folk på landet gitt. Jeg får nok ta meg en tur til byarkivet og kanskje en tur til utvandrersenteret på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Det er noe jeg ikke får til å stemme med opplysningene om ekteparet Olaves Johannesen og kona Amalie Olava, f. Hansen.Se på konfirmasjon for Amalie i 1870, nr. 26: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 5 (1869-1880), Konfirmerte 1870, side 27. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5788&idx_id=5788&uid=ny&idx_side=-29>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er det ført et kors foran etternavnet hennes. Det kan jo bety at hun døde i Norge.Her er det en gift kone Amalie Johannesen, død i 1877, 23 år gammel, se nr. 54: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 5 (1869-1880), Døde og begravede 1877, side 432. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeTil slutt, en enkemand Olaves Johannesen får en sønn, Emil, i 1878, barnets mor er pige Emilie Olsen, se nr. 17, høyre side: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 6 (1871-1885), Fødte og døpte 1878, side 130. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Hei Randi Takk skal du ha , godt jobba, skjønner nesten ikke hvordan du har funne ut alt dette , jeg. Nå fikk jeg virkelig noe å tenke på. Noe som er helt sikkert er at Amalie Olava er f. 31.12.1855 av de rette foreldre, nemlig Hans Olsen og Albertine Emilie Andreasen (lunde). Det er også den rette Amalie som ble konfirmert og gift, for på begge stedene er det jo oppgitt fødselsdato. Men det var rart at det står et kors foran navnet hennes ved konfirasjonen, gikk presten da tilbake og føyde til det da hun døde 7 år etter? Hva tror du om det? Dersom det er den rette Amalie som døde da. Dødsårsaken i kirkeboka greier jeg ikke å tyde, men hun døde kanskje i barsel? Det er bare så ergerlig at det ikke står oppført fødselsdato på henne, og hvem den etterlatte er. Hvor tror du jeg kan finne ut av det, kanskje under skifter? Jeg må si, det stemmer jo ganske bra det du har funnet ut når det gjelder tid. Det stemmer imidlertid dårlig med det jeg trodde, nemlig at Amalie fikk tolv barn og utvandra til USA. Hvis Amalie døde i 1877 her hjemme, er det jo ikke så rart at jeg verken finner henne under emigrasjon eller på folketelling der borte. Det er henne jeg er i slekt med og følgelig mest interessant for meg. Kanskje det er hennes søster Annette Lovise som utvandret, at min mor husker feil? Har nemlig ikke funnet spor etter henne siden hun bodde sammen med familien i Enerhougsgt. på tellinga for 1865. dette ble mange spørsmål, men jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal finne ut av dette mysteriet. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Godt gjort! Ja, det står et , eller x, ved Amalie. Men man finner et tilsvarende merke ved en rekke av de andre konfirmantene. Har det noe med opptelling eller 'registrering' å gjøre? Det er merkelig at Presten skulle gå flere år tilbake i tid og avmerke konfirmanter som senere var død. Men det bør følges opp. Du vil finne henne registrert under skifter. Giftet så Olaus og Emilie seg? Det kan fortelle noe. Amalie døde som følge av en hjertefeil. Enten medfødt eller pådratt seg i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Hei Alvin Takk skal du ha for svar. Javel, så hun døde altså ikke i barsel. Det er litt rart med det korset, kanskje det er noen andre som vet hva det skal bety at presten satte det foran navnet? Får nok ta meg en tur til Riksarkivet og finne skiftet, hvis det da ikke tilfeldigvis er noen på dette forumet som kan se etter for meg. Kanskje jeg kan finne giftermålet til Olaves og Emilie i Grønland menighet, jeg får lete. Dette var jamen litt av ei nøtt gitt, men det er vel sånn det er med denne forskningen. MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg har tidligere lest kirkebøker hvor presten har gått flere år tilbake i tid skrevet et kors, endog dato og år for død, i margen på kirkeboka, ved innførselen av dåpen til den døde.Jeg har sett igjennom en del kirkebøker i Oslo (bl.a. Vestre Aker, Domkirken, Grønland) fram til 1880, men ikke funnet noen vielse for Olaves og Emilie. Samme med ministerialbøker for Rikshospitalet uten å finn flere barn, men for all del, jeg kan ha oversett noe.Dette kan være Amalie i ft. 1875, som tyende hos familien Benneche: LenkeSe innlegg 38: Pipervigen lå i østre Aker.Så får vi se om vi klarer å finne Annette Lovise.....Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Hei Randi Takk skal du ha, ja det blir virkelig spennende å se hvordan dette ender.Det er jo sånne ting som gjør slektsforskning så spennende, en blir jo helt hekta. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.