Gå til innhold
Arkivverket

[#63269] Problem med å lage lenke til permanent sidelenke


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Kan dere ta en titt på dette og se om dere skjønner hva som skjer her. Jeg kunne se innholdet i lenka straks hun hadde lagt den inn, men senere var den feil hos meg også. Lenke Innlegg (20) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Lenken i innlegg 20 ser ut til å være kopiert fra adressefeltet i nettleseren og er dermed ikke en permanent side- eller billedlenke. Den vil bare fungere i en kort periode. For å lage lenker til de skannede kirkebøkene må man hente fram bildeinformasjonen fra menyen og kopiere lenkene derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Er det da slik at man skal benytte valget 'øverst' i 'bildeinformasjon' i det blå feltet for å få en permanent sidelenke? Og så velger man informasjon under permanent sidelenke (ikke bildelenke)?Og er det slik at den er så permanet at den kan benyttes som kilde i slektsforskingsprogram som f.eks FTM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Om du velger å ha bildeinformasjonen øverst eller nederst (over eller under bildet) spiller for så vidt ingen rolle. Det viktigste er at du da får tilgang til den permanente sidelenka og den permanente bildelenka.Begge disse vil være permanente. Hvilken du bruker, kan være en smakssak, men mange (inkludert meg selv) foretrekker den permanente sidelenka, fordi den gir anledning til å bla framover og bakover.Siden lenkene er permanente, kan de brukes som kildeopplysning i et slektsprogram. Selv foretrekker jeg imidlertid å skrive inn (deler av) den beskrivende teksten, kalt kildeinformasjon, som står over lenkene. Hvis du lager ei slektsbok på trykt papir, vil det være mer informativt om kildeopplysningen er f.eks. 'Stokke, Ministerialbok nr. 4 (1804-1815), s. 378' (som viser til Lenke), enn om kildeopplysningen er en nettadresse med koder og tall som ikke leseren vil forstå uten nærmere forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.