Gå til innhold
Arkivverket

[#63273] Hjelp til søk etter USA emigrant


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Bartrean Efraim Olsson, ble født den 6. juli i 1867 i Idd i Østfold. Far, Anders Otto Olsson født i 1842 var svensk og mor Karen Bolette Brynildsdatter, født i 1842 ble født i Idd. Bartrean emigrerte til USA den 29.4.1887 ifra Ed i Dalsland ifølge husforhørslengden. Han reiste via Kristiania den 6. mai i 1887, som nr. 93217, 20 år gammel. Reisemålet var Chicago. Han ble nok regnet som svensk statsborger Skipet han reiste med het SS Marsdin og reisen gikk til Kristiansand og deretter til Hull i Liverpol. Fra Liverpol gikk reisen med SS Bermanic til New York med ankomst 27 eller 28. mai i 1887.Jeg håper det kan finnes spor etter ham. I Familysearch har jeg funnet en Efraim Olsen, som ble gift den 26. mars i 1906 i Chicago, Cook, Illinois, som kan være en potensiell person. Alt tyder på at han var i god behold da hans mor døde i 1916 i Oslo.Kan det fremkomme mer info ved inloggingen i Ellis Island? Jeg håper på hjelp for jeg er ikke så god på å søke i Amerikanske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Den Ephraim Olson som gifta seg med Gudrun Krogh i Chicago 1906, har du vel selv avslått i tema 55757 Lenke ?Han er 15 år yngre enn din Bartrean Efraim, og immigrerte også 15 år senere (1902).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og takk for svar!Jeg har litt dårlig samvitighet og ser at det ble nedlagt betydelig arbeide i forkant av mitt nye innlegg.Jeg har sendt en mail til en kontaktperson, som jeg har funnet i USA i håp om å finne opplysninger omkring dødsfallet til Charles Olsson, som døde den 22. januar i 1909 i Hennepin County. Jeg har funnet CERTID 1909-MN-015156, som jeg har refert til. Håpet er å finne om Charles er rett person og om det kan fremkomme opplysninger om broren Bertrand Efraim Olsson.I innlegg nr. 35096 hvor Berit Knudsen svarer som nr. 2 fremkommer at maler Bertrand E. Olsen, 24 år, den 19.6.1891, med bustad i Amerika, reisemål til New York, som utlending: Amerika.Det kan tyde på at han bodde i New York? Hans foreldre bodde i 1891 i Halden, så det kan trolig være at han besøkte dem der og reiste til USA igjen. Hans to andre brødre Charles(Carl Olof) og Fred A.(Axel Fritiof Albert) i USA var også malere Bertrand utvandret til USA i 1887 fra Ed i Dalsland før foreldrene flyttet til Fredrikshald i 1888 eller 1890 også fra Ed.Min far fortalte en historie om at Bertrand var på besøk i Halden og at han hadde sittet på en gressplen i byens park. En politikonstabel hadde kommet bort til ham og gitt beskjed om at det ikke var lov å oppholde seg der. Situasjonen ble sikkert noe underlig for politikonstabelen for Bertrand reiste seg opp og med sine 2 meter så han ned på politikonstabelen.Hans foreldre flyttet til Kristiania(Oslo) den 8. mars i 1894 så mye tyder på at Bertrand var på besøk i Halden.New York kan være et sentralt sted å søke. Ble innreise registrert i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her har vi Bertrand Efraim som arriverer New York i 1906 fra Copenhagen, antagelig etter et besøk i Norge. Hans yrke er 'painter'. Han er ført som 'american' og det mangler derfor opplysninger som bestemmelsested, kontaktperson, etc.New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Bertram E OlsenArrival Date: 24 Oct 1906Estimated Birth Year: abt 1868 Age: 38 Gender: Male Port of Departure: Copenhagen Ethnicity/Race­/Nationality: ScandinavianShip Name: C F Tietgen Port of Arrival: New York, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og så er det vel din Bertram vi har her, selv om det står immigrasjonsår 1880, og at foreldrene er norske. Hans yrke er 'decorator' av 'houses'.1910 United States Federal CensusName: Bertram Olson [bettram Olson] Age in 1910: 42 Estimated Birth Year: abt 1868 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwaySpouse's Name: HannaHome in 1910: Minneapolis Ward 6, Hennepin, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: MaleYear of Immigration: 1880Household Members: Name Age Bertram Olson 42 Hanna Olson 37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her har vi immigrasjonen i 1887 som du nevner i innlegg 1.New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Bertram Olson Arrival Date: 28 May 1887Estimated Birth Year: abt 1867 Age: 20 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland Destination: United States of AmericaPlace of Origin: Sweden Ethnicity/Race­/Nationality: SwedishShip Name: Germanic Port of Arrival: New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei til Knut!I ditt innlegg nr. 5 så er det veldig likt vår person, men dersom du ser hva Jon Torp har undersøkt tidligere så var samme person dansk og reiste ifra byen Svendborg på Fyn.I ditt innlegg nr. 6 har jeg stor tro på at du har funnet personen vi søker etter. Som du skriver så var hans home i 1910 Minneapolis Ward 6, Hennepin, Minnesota og densamme adressen hadde hans bror Charles Olsson ved censusen som er beskrevet tidligere av Jon Torp eller annen person i ett av mine innlegg. Isåfall bodde alle tre brørene i Minneapolis i 1909 før Charles sin død. Den yngste broren Fred A. var også decorator. Kan det sjekkes om Bertram hadde barn og om når han døde? Var Ward 6 en gate i Minneapolis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ward 6 betyr bydel nr. 6 i Minneapolis.Bertram er altså gift med Hanna som er født i Minnesota, det er også hennes far, mens hennes mor var født i Norge. De hadde i 1910 vært gift i 11 år, men Hanna har ikke født noen barn.Skal ta et søk i Death Index.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Bertram hadde søsken i Oslo helt frem til 1968 og en bror Fred A. Olsson, i Minneapolis, som døde den 9. oktober i 1956. Ved cencus i 1930 bodde Fred A. i 209 West 48th Street i Minneapolis. I hvilken bydel bodde han. Hvordan falt arv i USA dersom avdøde ikke hadde barn? Er det mulig å finne skiftet?Nå spør jeg vanskelig, men tar en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Har ikke funnet dem i 1900 eller 1920. Tror nedenstående MULIGENS kan være Bertram som enkemann i 1930. Han bor sammen med en sønn Oscar som er 44 år og single. Førstnevnte er arbeider i byen og Oscar er barberer.Immigrasjonsår for 'Beaver' Olson er 1886 som er 'close enough'.1930 United States Federal Census about Beaver Olson Name: Beaver Olson Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota Age: 63 Estimated Birth Year: abt 1867 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: White Occupation: Laborer in cityRent/home value: $ 2000 (own)Household Members: Name Age Beaver Olson 63 Oscar Olson 44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det siste årstallet i innlegg 12 skulle selvsagt vært 1956. Beklager.Den Beaver fra 1930 nevnt i innlegg 13 har i 1920 en 50 år gammel søster Gurina hos seg i 1920....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Svar til innlegg 12: I dødsmeldingen ifra morens død i 1916 var det kun angitt at hun hadde 2 barn i Nord Amerika.Jeg har foreløpig ikke sjekket Obituarien til Fred A. i 1956 da jeg regner med at Bertrand var død før den tid. Etterkommere etter Fred A. har jeg flere navn på, men har ikke lykkes å få kontakt. En mulighet er kanskje å sjekke hvem som har ansvar gravene i Minneapolis.Det kan også tenkes at Bertrand bodde midlertidig i Minneapolis etter at hans bror Charles døde i januar i 1909 i samme bydel?En ting er sikkert og det er at Bertrand var i live da moren døde i 1916. I 1891 reiste en Bertram som jeg har referert til til New York. Det kan også være et aktuelt søkested i 1900 og 1920?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til innlegg nr. 6. Er det mulig å scanne over siden med de gitte opplysninger? Kom det fram noe mellom navn?I Minnesota death Certificates Index har jeg i Hennepin County funnet Bertram C. Olson, død den 16. juni 1944 og Bertrand F. Olson, død den 15. august i 1930.Jeg fant også en Hanna C. Olson, død den 25. april i 1941.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

La oss se litt på motstridene opplysninger vi har:1. Bertrands ekteskapsinngåelseHvis det er rett mann i innlegg 6 (US census for 1910) så giftet han seg med Hanna i 1899. I innlegg 1 har du en kandidat, men han gifter seg i 1906. (Må i tilfelle være ekteskap nr. 2)2. Ankomster til USAI innlegg 1 og 4 refereres til en ankomst den 19. juni 1891. Denne personen ligner mye på han som ankommer 24. okt. 1906 og han var dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk til Knut! Skjemaet er litt uleselig i headingen. Dersom Bertram har oppgitt at hans far ble født i Norge så er det feil mann, for han ble født i Skee fs. i Sverige. Hans mor ble imidlertid født i Idd i Østfold.Personen som ble gift 1906 var en annen person, som utvandret i 1902 fra Kristiania og han var født i ca. 1882 og var 15 år yngre enn Bertram vi søker etter. Konferer tidligere innlegg.Personen, som reiste fra Kristiania i 1891 har jeg ikke tro på har noe med dansken å gjøre. Bertram. som reiste ifra Kristiania i 1891, 24 år, var oppgitt å ha sitt bosted i Amerika og han var mest sannsynlig på besøk i Norge. Reisemålet var New York og derfor kunne det være interessant med søk i cencus for 1900 med flere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei - jeg heter Kurt, ikke Knut:)Ja, i 1910 census er oppgitt at både hans far og mor er født i Norge, men det kan ha blitt forvekslet med at de bodde i Norge da han ble født.Disse tellingene er ikke akkurat 'rocket science' desverre. F.eks. ser vi at ved immigrasjonen i 1887 (innlegg 7) har Bertrand kalt seg svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Beklager Kurt!Foreldrene ble gift i Idd i 1865 og det første barnet ble født i Sverige amme år. Den 2.juli 1867 flyttet de fra Skee fs. til Idd til husmannsplassen Begemoen under gården Prestebakke. Bertrand ble født der. Broren Charles(Carl Olof) ble født i Berg i Østfold, den 15. august i 1869 og bostedet var Svinesund.I november i 1870 flyttet familien til Hallands len og bodde i Sverige frem til 1888 hvor Ed i Dalsland ble siste boplass. Bertram og Carl Olof emigrerte direkte ifra Ed til Amerika før foreldrene flyttet til Fredrikshald(Halen) i 1888 eller 1890.Som barn av en svensk statsborger var du regnet for å være svensk statsborger. Da min farfar ble innrullert til militæret i Norge i 1905 viste det seg at han var svensk statsborger, selv om han hadde bodd i Norge siden han var 3 eller 5 år(Født i 1885 i Håbol fs. i Ed, Dalsland)I alle skjemaer kan det forekomme skrivefeil, men Bertrand var klar over at hans far var født i Sverige.Jeg dveler fortsatt ved Bertram E.(Bertrrand), som reiste ut i 1891 til New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det er nok ham i 1891 i den norske emigrantbasen, men vi finner altså ikke den tilsvarende ankomsten til USA i 1891. Men som 'amerikaner' kan han kansje ha passert uten registrering.Ei heller finner jeg gode kandidater i censuses for 1900, 1920 eller 1930.Han må enten ha vært et annet sted (Canada?) eller mer sannsnlig kansje; endret navnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hvor ble personer som reiste inn til Norge registrert? Bertrand som reiste ut i 1891 må også ha reist inn, mest sannsynlig samme år og ble registrert i politiprotokoll eller lignende?Navnet Bertram kan skrives på flere måter, men det kan være greit å kun søke på de første bokstavene, som Bartr eller Bertr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.