Gå til innhold
Arkivverket

[#63279] Slekten Rundeel eller Rundel ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Nils Mikkelsen Rundeel var lensmann i Holt og Austre Moland på midten av 1700-tallet, etterfulgt av Jacob Nilsen Rundeel, som trolig var hans sønn. Er det noen som kjenner til denne slekten, eller navnet Rundeel som sådan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

en rundell er en rund bygning, helst av stein (f eks et rundt tårn)men her er det kanskje et annet ord som ligger til grunn, siden du (og kilden) anvender to påfølgende e'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge Berntsen

Jeg gjør et nytt forsøk for å finne frem til slekten bak dette sjeldne navnet. Om mine kilder har rett, hadde Nils også en sønn som holdt til på Brårvik i Flosta, og sto konfirmasjon i Flosta kirke, men dette gir ingen spor om hans forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

At navnet føres av en adlet person i Sverige, innebærer ikke at alle med dette navnet tilhørte en svensk adelsslekt. En kan godt regne med at navnet kunne oppstå på mange ulike steder til forskjellige tidspunkter, uten av personene med navnet var i innbyrdes slekt med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Jeg har veldig liten tro på at lensmannen hadde noe med den svenske adelslekten å gjøre. Det er derfor jeg tok frem Rundhel-navnet fra Ålborg i den andre tråden om denne gåten, for muligens å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.