Gå til innhold
Arkivverket

[#63302] Tenoren Alfie Boe - norsk opphav


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

I søndagsutgaven av Aftenposten er det en artikkel om operastjernen Alfie Bøe (34).Han forteller at hans bestefar het Josef Bøe og var norsk sjømann som bosatte seg i England. Oldefaren het Kristoffer.'Skulle noen av dine lesere vite mer om mine norske aner, ville jeg være svært takknemlig for informasjon', sier Alfie.Artikkelen er skrevet av Hilde Harbo, hilde.harbo@aftenposten.noKan vi klare finne ut noe mer om sangerens norske aner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Faren Josef Bøe er vel født rundt 1950, og oldefaren Kristoffer rundt 1925. Vi må da tilbake til tippoldegenerasjonen for å finne noe i Folketellingen for 1900.Hva med sjømannsruller for å finne ut hvor Josef Bøe var fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Du skriv at bestefaren het Josef, han kan då vera fødd tidleg på 1900-tallet. Olefaren Kristoffer er mest sannsynleg fødd før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nei, vet ikke mer enn dette, men vi kan sikkert kontakte journalisten for å høre om det er noe mer som Alfie Boe kan bidra med. Er det mer vi da bør spørre om samtidig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

En må jo få vite mer vital informasjon for å ta et kvalitativt søk. F.eks hvor og når ble bestefaren og oldefaren født. Ved folketellingen i 1900 er det flere som heter Kristoffer Bø(e). En stor hjelp hadde vært også og få vite med hvem de var gift.Om du kan skaffe det fra Hilde Harbo så er det ikke umulig at en kan hjelpe Alfie.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Da har jeg sendt journalisten nedenstående Epost, men kansje vi kan finne ut noe mens vi venter ?'Hei Hilde, Jeg så først idag dine fine artikkel om tenoren Alfie, og merket meg hans ønske om å få vite mer om sine norske aner. Vi har et åpent Brukerforum på Digitalarkivet og der kan vi kansje hjelpe med dette. Jeg har åpnet en debatt-tråd der og de som har informasjon vil legge inn det de har der. Således kan du selv gjerne delta i dette. (Vi hadde for en tid siden en lignende sak hvor vi hjalp Jan Erik Vold med å finne ut av Chet Bakers norske slekt).For å kunne finne informasjon om bestefaren Josef Bø(e) og oldefaren Kristoffer hadde det vært veldig fint med litt mer bakgrunnsdata - alt er nyttig uansett hvor ubetydelig det kan synes:1. Hvor i Norge kom de fra ? - litt mer enn Sør-Norge hadde hjulpet 2. Når ble de født ? (vi søker i kirkebøker, bygdebøker, etc.) 3. Hvem var de gift med ? (Fornavn, kallenavn, etc. alt er nyttig) 4. Når forlot Josef Norge ? - navn på skip han seilte med ? 5. Alt annet av familiemessig eller yrkesmessig karakter, korrespondanse, anekdoter, etc.'Vennlig hilsen Kurt Østbye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg er såvidt begynt å se etter kandidater fra Sør-Norge til oldefaren Kristofer i 1900-tellingen.Kandidater bør vel være ganske unge i 1900, og her er en som er født i 1885:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hilde Harbo takker, hun har allerede kontaktet Alfie og han skal snakke med sin søster som han tror kan ha noe info.Her er en annen kandidat i 'passende alder' fra tellingen i 1900.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

De som har bygdebøker for stedene disse to kandidatene er fra, har mulighet for å eliminere dem, f.eks. ved at de ikke har en sønn ved navn Josef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Da han er sistemann i flokken på 9 så er det stor sannsynlighet for at bestefaren Josef er født rundt 1900. Har selv sett etter noen kandidater, men som sagt så får vi vente på svar fra Hilde.Ellers så kan det sies at en finner ut på nettet at hans mor har irske aner og faren norske.Et enkelt regnestykke er at faren til Alfie var rundt 20 da han fikk sitt første barn. Og om en regner ca 1,5 mellom hver av de 9 barne så vil det si 13,5 20 og da kommer en frem til at han er født rundt ca 1939/40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kurt Østbye

Hei Arne,Har ikke hørt noe fra Hilde Harbo, jeg skal sende henne en Epost for å høre om hun fremdeles er interessert i dette temaet.Selv lurer jeg på om kandidaten Kristoffer Bø, f. 1889 i Sogndal, er en aktuell kandidat (innlegg 13). Hadde håpet noen kunne sjekke bygdeboka for å se om han hadde en sønn ved navn Josef.Jeg søkte litt i kirkebøkene for området men kunne ikke finne mer om denne Kristoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Kurt Østbye

Du har rett Arnfrid, i forb. med flytting er min Epost nå enten kurtostbye@online.no eller kostbye@telefonica.net.Kan du sende Eposten til online.no-adressen var det fint, men begge adressene leses enten vi er her i Norge eller på Tenerife.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Har mottatt nedenstående Epost fra Hilde Harbo:Hei KurtTusen takk for fortsatt interesse for Alfie Boes opphav. Jeg har for lengst sendt en henvendelse til ham om mer informasjon, men har dessverre ikke mottatt noen. Dermed ser det ut til at verken du eller jeg kan gjøre mer for ham.Hilsen HildeHilde Harbo UK Correspondent Aftenposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.