Gå til innhold
Arkivverket

[#63304] Nedre Eiker 1878 – 1919


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Jeg leter etter kirkebok for Eiker (Nedre Eiker) 1878 – 1919, men er ikke i stand til å finne den. Kirkens byggeår er 1860, så det burde vel finnes ei kirkebok for det aktuelle tidsrummet?Jeg finner Haug for 1878 til 1888, men det er vel Øvre Eiker. (Personen jeg søker er ikke i Haug)Noen som kan rettlede meg?Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Der er 6 skannede kirkebøker for Nedre Eiker som tilsammen dekker perioden 1878-1918 (i tillegg kommer klokkerbøkene for samme tidsrom). Alle disse kirkebøkene ligger jo her på DA. Da jeg skrev inn 'Eiker' som søkeord, kom det opp en lang liste, så jeg er usikker på hvilke kriterier du søkte etter?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Når jeg velger Buskerud, og prestegjeld/sogn: Eiker, så kommer det opp et utval som dekker fra 1683 til 1877, med ett hull fra 1878 til 1918, så er det 2 bøker fra 1919 til 1955, dette er 21 bøker.For å finne kirkebok som dekker perioden fra 1878 til 1918 må man velge Eiker/Bakke. Det området dekker perioden fra 1844 til 1923 med 8 bøker. Har ikke funnet vedkommende her.Eiker/Fiskum har 4 bøker fra 1689 til 1808 med et hull fra 1703 til 1720, i tillgg Fiskum alene med 12 bøker fra 1751 til 1945 med hull mellom 1765 til 1793. Her har jeg ikke lett.Eiker /Haug har 17 bøker fra 1733 til 1934 med hull fra 1872 til 1876. Finner henne ikke her.Eiker/ Haug og Bakke har 2 bøker fra 1905 til 1935.Eiker/Vestfossen Kapell 1 bok 1902 – 1913.Personen jeg søker antagelig født 1878, Solbergelva. Jeg er usikker på hennes navn så jeg leter på moren, Anne Johanne Thomasdatter. Siden barnet trolig ble født i Solbergelva (Killingrud) tenker jeg på Nedre Eiker kirke som dåpskirke, og i den sammenheng er det jeg savner perioden 1878 til 1918 for Eiker.Er jeg på bærtur? :)Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Av 'sognehistorikken' ([url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort.html>Lenke), som vi lenker til fra (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read), vil du se at Nedre Eiker prestegjeld ble utskilt fra Eiker prestegjeld fra 1879. Rekken av ministerialbøker for Nedre Eiker starter i 1853 - klokkerbokrekken fra 1873: Lenke Eiker I stedet for å velge fylke og prestegjeld/sokn, vil det ofte være mer oversiktlig å bruke feltet 'Søk i navn på prestegjeld/sokn'. Ved å skrive 'Eiker' i dette feltet, kommer alle bøker for både Eiker prestegjeld og Nedre Eiekr prestegjeld opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Legg merke til at mens Nedre Eiker kommune tilsvarer Nedre Eiker prestegjeld (og i nyere tid også Mjøndalen prestegjeld), tilsvarer Øvre Eiker kommune Eiker prestegjeld (ikke *Øvre* Eiker).Eiker prestegjeld er samtidig navnet på det store prestegjeldet som fram til 1879 omfattet dagens Eiker prestegjeld, Nedre Eiker prestegjeld og Mjøndalen prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Jeg hadde store problemer med å komme på nett i går ettermiddag, og det fortsetter i dag. Må vente med å finne ut hvor jeg har misforstått, til jeg får tilgang. Får denne meldingen når jeg skal logge med på skanna kirkebøker.Bad GatewayThe proxy server received an invalid response from an upstream server.--------------------------------------------------------------------------------Apache/2.0.58 (Unix) DAV/2 PHP/5.1.4 Server at www.arkivverket.no Port 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Nå har jeg kommet inn på skanna kirkebøker.Jeg opplever noe pussig, jeg har fortsatt det samme resultatet som i mitt innlegg (3), når jeg velger Fylke-Prestegjeld/sogn.. Når jeg derimot bruker søkefunksjonen som Else og Kristian beskriver dukker Nedre Eiker fram med:Nedre Eiker, Ministerialbok 2, 1878 – 1885Kanskje det er jeg som blingser (det hender av og til).Jeg takker i alle fall for hjelpen.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det skal ikke være noe problem å velge fylke=Buskerud og deretter prestegjeld/sokn=Nedre Eiker. Nedre Eiker er sortert på N, slik at du må skrolle langt forbi Eiker, Eiker / Bakke, Eiker / Fiskum osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.