Gå til innhold
Arkivverket

[#63314] Roald Olsen, f. 1761, Levanger, Nord-Trøndelag


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Er det noen som kjenner Roald Olsen f. 1761, gift med Ingeborg Olsdatter, 1763 - 1819. De overtok gården Troset etter hennes far Ole Hågensen. Hvem var denne Roald? ER det noen som kjenner til hans foreldre, søsken etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at Lille Trosæt ligger i Skogn, og da mener jeg det finnes bygdebok. 1801 LenkeJeg fant 2 Roald Olsen på FS. Roald dpt. 25/12 1759 (Støren)Soknedal ST, far Ole Andersen.Roald dpt. 12/6 1763 Oppdal ST - 21/1 1810 Oppdal, foreldre Ole Halstensen og Marit Johnsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Roald Olsen er den eneste med dette fornavnet i Skogn 1801.Ved søk på Roald i farsnavn fant jeg naturligvis Roalds barn, men i tillegg dette paret som kunne være hans foreldre:LenkeVed søk på FS Roald Olsen med far Ole Andersen finner jeg en i Soknedal i Støren døpt 25/12-1759. Ingen vits i skrive inn morsnavn, for det står ikke ved dåp i disse kirkebøkene. Man kommer ikke inn på kirkene akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Navnet Roald og Anders er ikke ukjent i Skogn. Roald Andersen Blik død 1626, Roald Andersen Opdal 1711, Roald Hansen Bernhoft 1731 og Anders Eriksen Alstahoug 1602.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Årstallene er dødsår. Jeg hadde skrevet et (pluss) foran tallet, men det har blitt borte av en eller annen uforståelig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Astrid og Berit. Men hvordan vet vi at Ole Andersen og Kari (Karen) Raoaldsdatter er foreldre til Roald Olsen?Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Thor, vi vet ikke det så langt. Dette er å betrakte som en hypotese, ikke mer. Det krever mye arbeid å finne ut hvem Roald Olsen er, hvis det da ikke skulle stå noe i bygdebok for Skogn som lar seg kontrollere via kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På Dagfinn Refseths slektssider kan jeg se at Ole Andersen og Kari Roalsdatter står som husmannsfolk under Bordal i 1762.Videre: En Ole Bordal var far til tvillingene Jens og Berit døpt 21/4-1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Karen døpt Dom 17 Trin 1786 nr 5 ovenfra til høyre:LenkeBlant fadderne er Birrith Olsdatter Kulaas. Ole Andersen og Karen Roaldsdatter bodde på Kulaas i 1801. Berit Olsdatter på Kulaas i 1801 er 36 år og gift med Peder Larsen.Kunne denne Berit være en søster av Roald? Den Berit som ble født 1765 i Soknedal? (se innlegg 14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

La meg avslutte med dåpen til Roalds sønn Iver Dom Oculi 1790, til venstre:LenkeBlant fadderne er Jens Olsen Kulaas. Jens Olsen Hielmstabacken ble konfirmert samme år som Berit (se lenke i innlegg 19). Jeg finner ikke ham i Skogn i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Notert fra kirkebokavskrift for Soknedal:Kari døpt 19/6-1729. Far: Roald VollumRoald Siursen Vollum og Beritte Colbani d. ibid gift 8/7-1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet trolovelsen mellom Landværn-Dragon Peder Larssøn Berget af Størdalen og Pige Birrithe Olsd. Kulaas, se øverst til høyre: LenkeForloverne: Svigerfaderen Ole Anders. Kulaas og Roald Ols. opsidder paa Lille-Trosæt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Må igjen få takke Berit og Astrid for hjelp. Har jo klart å få endel navn til Roald's aner og når en ser på navna til Roald's barn, er det jo flere som går igjen i tidligere ledd, og det kan jo være en liten bekreftelse om at en er på rett vei.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, nå er det flere indisier som peker i retning av at Ole Andersen og Kari (Karen) Roaldsdatter var foreldre til Roald Olsen.En utdypning av hva Berit fant om Ole Andersen Gynnilds foreldre på FS:Ole ble døpt i Soknedal 26/9-1728. Far: Anders Gynnild.Anders Jensen Gynnild ble 15/4-1725 gift med Marit Larsdatter Estenstad. Anders Gynnild døde ifølge bygdeboka i 1737, født ca 1680. I manntallet 1701 var han 20 år og står han oppført som en blant flere sønner av Jens Arensen på Gynnild som da var 66 år.(Aren Jensen, Anders sin bror, er min ane).Jens Arensen Gynnild døde i 1710 begravet 19/1, og hans alder ved død var 76 år. Hans opprinnelse er ukjent, men skal ifølge ifølge bygdeboka ha uttalt i en rettssak i 1701 at kom til bygda for 40 år siden. Han var bonde på Bortstu Gynnild og lensmann i Soknedal, gift med Olaug Sjursdatter som var datter på Gynnild. Hun ble begravet 27/10-1743 88 år, født ca 1655. Hun var datter av Siur som var 28 år og oppsitter på Gynnild i 1665. Jens Arensen skal ha overtatt gården ca 1680.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.