Gå til innhold
Arkivverket

[#63326] Sivert Sivertsen Dolmøy Hitra


Gjest Lars Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Larsen

Hvem var foreldrene til Sivert Sivertsen Bremvåg f. 1844?Hans konfirmasjon er registrert i kirkebok for Hitra/Dolm 1852-1860 side 219 nr. 49. Her er foreldrenes navn oppgitt til å være Ole Sivertsen og Birgitte Andersdatter.Håper på hjelp til å finne flere opplysninger om disse og eventuelle aner videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er dåpen, men skriften er svak! Født 28/4-44 i følge konfirmasjonen, se nr 107:LenkeHan er uekte barn. Faren er Sivert Olsen Kjerringvog og mora Bergitte Andersdatter Tøften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har sannsynligvis funnet vielsen mellom Jacob Andreas og Bergithe 29/12-1853, nr 43: LenkeSkrifta er stadig like svak, så jeg er ikke i stand til å se alt. Jeg kan se, tror jeg, at hun er født på Tøften og han på Bremvog. Jeg tror hennes far er Anders Larsen. Men alderen på brud og brudgom klarer jeg ikke. Kan noen trå til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror du har rett. Jeg begynte såvidt å lete etter henne, men nå gir jeg meg p. g. a. stedvis svak skrift. Lars Larsen som startet denne tråden, kan sikkert selv fortsette på grunnlag av den informasjon som finnes ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her har vi henne nederst til høyre. Født 22/10-1822. Foreldre Anders Larsen Tøften og Berit Andersdatter:LenkeHun er i det minste en sannsynlig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Larsen

Tusen takk til dere begge for utmerket bistand. Det er jo en stor utfordring bare å kunne se at det står noe skrevet i deler av dette kirkebokmateriale. Så dette er over all forventning.. Har stor tro på opplysningene om folka rundt Birgitte Andersdatter, så dette bygger jeg videre på.Så må man dessverre slå fast at Sivert Olsen hadde en kortvarig, om enn viktig, befatning med denne saken. Men jeg mottar gjerne synspunkter på mulighet for å kunne dokumentere at man hadde med rett person å gjøre dersom det dukket opp en kandidat i området. Altså en Sivert Olsen født rundt 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror jeg har funnet foreldrene gift i 1819, nr 7 til venstre: LenkeOle Sivertsen Strøm ?lie E(nkemand), gm (gammel) 38Kornillia Pedersd. Titteren P(ige) 24Forlovere: Iver og Gabriel Andersen StrømHennes bosted Titran er på Frøya.Jeg lurer på hva det står etter hans navn. Strøm er på Hitra, i 1865 finnes Strømslie og Strømøen. Noen som kan trå til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Larsen

Dette ser jo lovende ut! Det er vel Sivert Olsens dåp som er angitt i kirkebok 1818-1826 side 36 nr.30? Dersom dette er riktig vil jeg sette pris på hjelp til å tyde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fint at noen andre trår til her som er lokalkjent.Jeg fant ut via et tema i Dis-Norge at Asplia var en husmannsplass under Straum (Strøm) på Hitra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Larsen

Opplysningene i Tema 61580 var bakgrunnen for at søk etter Sivert Sivertsens aner ble satt i gang.Takker derfor John Tore for bekreftelse på at dette førte frem.Uten hjelp fra Astrid hadde nok dette stoppet opp. Tusen takk skal du ha.Kan legge til at Siverts far, Sivert Olsen Kjerringvåg f.1820, giftet seg med Gurine Larsdatter f.1829. Dette førte til at Sivert fikk 6 halvsøstre. (Kilde Hitra II side 241)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.