Gå til innhold
Arkivverket

[#63330] Karen Margrethe Dahl og Georg Theodor Jørgensen


Gjest Therese Gabrielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Therese Gabrielsen

Hei, Jeg har akkurat begynt å titte litt i gamle slekter. Jeg har funnet en del, men har litt problemer innimellom. Jeg klarer ikke å tyde alt som står her. Karen Margrethe Dahl giftet seg med Georg Theodor Jørgensen i 1874. Jeg klarer ikke å tyde hva foreldrene heter. Og klarer noen å se hvor Georg Theodor er født? Her er lenken til siden. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

På fødested tror jeg det står 'do' som peker til det som står over 'Chrsd.' som da skulle bli Christiansand.Når det gjelder hans far så tror jeg der står: Chr. Jørgensen. Det som står foran er yrket hans, kan se ut som Tholder, Skolder eller noe lignende. Dersom du ser i klokkerboken for samme hendelse står navnet hans som Christen Jørgensen.Hennes far: Fyrvogter Morten Dahl.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Therese Gabrielsen

Tusen takk for hjelpen. Det er kjempefint å kunne få hjelp. Jeg har funnet ut at Morten Dahl, fyrvokter/ fyrforvalter må ha dødd før 1850 da Karen Margrethe ble født i Farsund. Da står nemlig hennes mor, Karen Mathea Sal Dahl (f. Norby i Fredrikshald 1818 ca?) oppført som enke. Jeg finner ikke Morten Dahl i noen folketelling for jeg tror han må være født etter 1801, men død før 1865.Hilsen Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Therese Gabrielsen

Det kan det kanskje være ja. Jeg fant en skoleholder, Christen Jørgensen i Christiansand i 1865. Da er han 66 år gammel. Han er født i 1799 i Tveds. Prgjeld, noe jeg tror må være tvedestrand. Jeg fant ham i 1801 tellingen i Tved. Da som ettåring. Hans foreldre heter Jørgen Joensen og Inger Aanensdatter. Tror du dette kan stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Christen Jørgensen fra Tvedt sogn v/Kristiansand, er døpt i Tvedt kirke den 9 aug 1800. Foreldre er:Jørgen Joensen Slagdalen(Hånes)Inger Aanensdtr.Fadr: Knud Andersen Hånes, Aanen Christensen ibid, Ansten Syvertsen ibid- Christensdtr ibid, Anne Danielsdatter Timenes.Jeg tror Therese Gabrielsen, at jeg ett eller annet sted har noe om denne slekten i mine papir om slektene fra Hånes/Randesund/, om det skulle være av interesse?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Therese Gabrielsen

Hei. Takk for hjelpen. Jeg skjønte først ikke at Hånes var en gård. Jeg hadde det samme problemet med Thomes Gabrielsen, født 1783, for det stod Lykkedrang ved siden av navnet til hans kone Cathrine Johan/Johnsdatter Lykkedrang. Jeg fant først ingen med det navnet før jeg skjønte at Lykkedrang også var en gård. Cathrine var forresten mor til Inger Thomesdatter, kone til Christen Jørgensen og mor til Georg Theodor Jørgensen.Jeg vil gjerne vite noe mer om denne slekten om du fant det i dine papirer. Jeg synes dette er spennende. Jeg lurte på en ting til. Du har skrevet Fadr: betyr det fedre? Og 'ibid, Ansten Syvertsen ibid- Christensdtr ibid, Anne Danielsdatter Timenes.' Er det søsken? Jeg er ganske ny i denne verdenen. Tusen takk for all hjelp:-)Mvh Therese Gabrielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Gi meg et døgn to til, så skal du få hele historien Therese, tror jeg har det meste her, må bare finne det først. Når det gjelder ordet ibid, vil jeg tro at alt dette hører hjemme på Hånes. Slagdalen var et bruk under Hånes tidligere.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Da blir det vel slik da Therese: I 1748 kjøper Jørgen Olsen Strømme Slagdalen på Hånes. Jørgen og hans kone Inger Hansdatter var barnløse. Og i 1763 ble det satt opp et testamente til fordel for hennes brorsønn Jon Gautson Sandrib(Øvrebø).1.) Jon Gautson -dsk. 1783 g. 1766 med Kristi Jonsdatter 1750-1826. Barn:Todne 1768 g.m. Mads Christensen Benestad. Ranni 1771 g.m.Jørgen Abrahamsen Krsand. Jørgen 1773. Inger 1776, g.m. Abraham Tønnessen Strømme. Ingeborg g.m. Elef Olsen FøreidKirsti var fra Engesland i Øvrebø, og nevnes som brordatter til de fire Kiledalsprestene fra Hægeland.2.) Jørgen Jonsen 1773-1831 g.m.1791 Inger Aanonsdatter Ve (Tveit) 1767-1841. Barn: Johannes 1794 Siri 1796 g.m. Johannes Govertsen Kvåse. Aanen 1798 Christen 1800 g.m. Inga Thomasdatter Lykkedrang BankbokholderGeorg Theodor Jørgensen, far til oberst Einar Jørgensen, orf i Kristiansand og stortingsmann(Den du søkte) Kristine, 1803 d.1873. Rachel 1806 g.m. Christoffer Ommundsen Kvåse. Anders 1808. Tatt fra bygdeboken fra Randesund, opplysningen er ikke sjekket, men er vell greie. Dette var vell noe Therese. Jeg tror jeg skal ha noe fra Øvrebø, Sandrib og Engesland, skal se litt. Tveit og Ve burde vell også finnes noe over.Mvh. TorleifBerte 1783-85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jon Gautson si slekt:(avskrift Øvrebø Bygdebok)Gaud Hansson f. 1706 g.m. Tone Jonsdatter( der står død 1775 73 år, det vil da ikke helt stemme)Hans Gunvaldsson g.m. Signe Gaudsdatter hun død i 1750 70 år, d.sk. etter Hans er 1730.Gunvald Tolleison g.m. Signe Kristensdatter, han er det d.sk. etter i 1699.Jon Gautson hustru KIRSTI JONSDATTER SLEKT.Jon Nilsson f. ca. 1716, g.m. Randi Kristensdatter Kildal( de 4 brødrene som alle ble prester i Nord Norge, var hennes onkler) Nils Anstensson g.m. Kirsti Jonsdatter Loland, d.sk. etter Nils i 1740. Ansten Nilsson Øvrebø, g.m. Tarjer Gullaugsdatter Eikeland d.sk. etter Ansten var i 1688. Nils Anstensson Øvrebø, d.sk. 1685.Inger Aaensdatter fra Ve i Tvedt må jeg kikke noe nærmere på i bygdeboken for Tveit.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Therese Gabrielsen

Hei, dette var jo veldig mye bra informasjon. Tusen takk Torleif. Jeg har vært i London noen dager så har ikke fått sjekket dette forumet på noen dager. Skal vi se: Dette er det jeg har funnet ut om:Karen Margrethe: Født i 1850. (Vet ikke når hun døde.) Hun er født i Lister prestegjeld. Konfirmert i Farsund oktober 1866, med 'Meget god kundskap og godt forhold.' Vaksinert 17 Oktober 1851. Hennes foreldre er Karen Mathea Dahl (f. Norbye i Merker utenfor Fredrikshald.) og Morten Hagrup Smith Dahl. Han var 46 da han giftet seg i 1840 så jeg antar han er født 1796. Fødestedet hans er oppgitt som Gunnarshaug, men jeg har ikke funnet ham i noen kirkebok. Han var fyrforvalter.Karen Margrethe giftet seg med kontorist Georg Theodor Jørgensen 5 oktober 1874, hun 24, han 29. De fikk Einar Jørgensen 12 juni 1875. Han giftet seg med Adamine Concordia Mønnich (født 1880 i Spangreid.)Det er det jeg har funnet ut av til nå.Mvh Therese Gabrielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Therese Gabrielsen

Angående Karen Margrethe. Jeg ser at jeg har glemt å legge ved disse lenkene. (Har ikke funnet dåpen hennes. Det står hun er født på samme sted som sin far Morten Hagerup Smith Dahl. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9561&idx_id=9561&uid=ny&idx_side=-147>LenkeKaren Margrethes konfirmasjon: LenkeKaren Margrethe og Georg Theodors vielse: Lenke Vielsen igjen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Den Inger Aanensdatter fra Ve, ser ut til å bli en liten nøtt Therese.Bygdeboken for Tveit gir ikke noen opplysninger om denne kvinnen. Navnet Aanen, eller Aanon finnes der flere utav. Jeg har en mistanke, at hun kommer fra Aanensbruket på Ve i Tveit, om dette skulle medføre riktighet, så går denne slekten da tilbake til Christen Hiort på Ve, nevnt i 1624, en rik herremann på Agder i den tiden. Jeg satser på at du er interesert i denne anen bakover, og skal prøve å snuse i bl.a skiftekartoteket på Statsarkivet. Det kan være en fin slektsgren bakover her.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Therese Gabrielsen

Hei! Dette var virkelig spennende. Var det slik at man ofte fikk etternavn etter stedet man bodde på den tiden? Jeg vet for eksempel at min fars familie kom fra et sted som het Fagerli i Tromsø. De het også Fagerli helt til min tipptipp oldefar tok navnet Gabrielsen, tror jeg det var. I så tilfelle så kan hun jo godt komme fra Ve. Jeg håper det:-) Hva skal til for at man kan ta seg en tur til statsarkivet? Tusen takk for all hjelp Torleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

For meg er ikke arkivet mere en knappe 10 min. borte med bil. Problemet med bygdebøkene for Tveit, som Ve hører til under, er at de stort sett nevner gårdene eiere, alså far til sønn. En finner ikke noen direkte navneliste over en aanen Ve sine barn f.eks.Men jeg anntar at hun kommer fra en Aanen på Ve, og da drar hun aner nokså langt bakover. Men dette er bare et skifte som kan fortelle meg. Tror nok det skal kunne løses.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Så var det anene til Ve i Tveit:Inger Aanensdatter er datter av Aanen Anstensen Ve 1720- 1781.Ved skiftet etter faren i 1781 er hun 13 år, hun har en søster Gunhild som er gift med David Andersen Timenes, deres datter var fadder(Anne Danielsd. Timenes.)ved Christen Jørgensen sin dåp. Resten av dette samendraget er tatt direkte fra bygeboken:Ånen Ansteinsen Ve 1720-1781, 2.g. hustru Siri Elefsdatter(mor til Inger.) Ansten Olsen Ryen 1661-1731 g. 1698 med Gonhild GJERULDSDATTER tJORE D.SK. 1737. Ole Nielsen Ryen 1628- 1669, d.sk. g.m. Inger Anstensdatter d.sk. 1701. Niels Christensen Ve d.sk. 1642 g.m. Aase Gullovsdatter Hamre d.sk. 3.1.1672.CHRISTEN EILEVSEN HJORT ca. 1570-1642, gift med ei Eline eller Elin Olufsdatter d.sk. 1656. Dette er den store godseier på Sørlandet. Eilev Arnufsen Udjus Ryen ca. 1540- 1617, g.m. ? Christoffersdatter Jomfruland.Da fekk du et lite strå inne i den mektige Hjortslekten Therese.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Therese Gabrielsen

Hei, det var utrolig det du har funnet ut synes jeg. Tenk at man kan komme så langt tilbake i tid. Jeg lurer på hvordan de så ut, hva de gjorde og hvordan de bodde og levde. Jeg søkte litt rundt på nettet etter navnet Christen Eilevsen Hjort. Jeg kom over denne anetavlen:http://tore.vamraak.no/slekt/slekt.asp?indnr=2712Her stod Eilev Arnufsen Udjus Ryen oppgit som Christens far. Videre stod det at hans far var:Arnul (Arne) Eilevsen Nersten (1520)Ellef Eivindsen NerstenEivind Utyrmsen i/på Bø Sokndal?Kan disse opplysningene stemme? Det hadde i så fall gitt oss enda noen steg tilbake i tid. Jeg kan sende en mail til ham som har opprettet siden for å høre hvor han fant opplysningene sine.Mange tusen takk for din innsats Torleif, dette blir jo bedre og bedre.Mvh. Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja, den slektstavlen du referer til er nok OK. Jeg har aldri sjekket den, siden det i min kone sine slekter fra Sørlandet ikke har hatt den samme flaxen som deg og å finne en liten sti inn i Hjortslekten.Som jeg skrev tidligere eiet denne herremannen store, nei enorme jordegods i Agder, og andre steder i Sør-Norge. Derfor var det litt morro, at dine aner tilbake, traff inn i denne slekten. Det er muligt at jeg har noe stoff et eller annet sted om denne herremannen. Finner jeg noe, skal jeg oversende det til deg. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.