Gå til innhold
Arkivverket

[#63340] Zetlou Møllerup


Gjest Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Myrheim

Eg arbeidar med bygdebok for Høland, og eg har da komi borti paret Kristian Nadden, korporal og madam Anne Zetlou Møllerup som vart trulova 30.11.1735 i Høland kyrkje. Dei budde frå 1737 på garden Holtet, gnr. 58.Spørsmålet mitt er om det er noen der ute som kjenner Anne sitt opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Takk for den linken Ketil, men Kaptein Ulrich Friederich Møllerop f.12.juli 1690 på Kongsvinger er for ung, og han er da heller ikkje nemnt som far åt Anne.Det er derimot fult mulig at Anne er ein etterkommar etter oberst og Kommandant ved Kongsvinger festning Johan Nicolai Møllerop f. 1636 i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om hun er trolovet 'Madame Anne Zetlou Møllerup' kan hun like gjerne være enke etter Møllerup - i det minste er det vanlig andre steder. (Mht. trolovelsen (om det da ikke er 'feilinnføring' for vielse med bevilling), hvorfra vet du at trolovelsen foregikk i kirken?).Sønnen Nicolai (født på Løchen) som endte i Christiania er bakgrunnen til min interesse til paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Frode :o)Min tanke gikk automatisk Anna Zeitlose (Zitlow) Schenck zu Schweinsberg, som var gift med Knud von Hadeln, da jeg så navnet.De hadde datteren Anna Catharina Von Hadelen f. 1661 Toten. Gift omkr. 1684 med Fenrik/Løytnant Hans Hansen Meyer.Disse igjen hadde bl.a datteren Anne Margrethe Hansdatter Meyer f. 1684 (Trondheim?) Anne Margrethe ble gift med Johan Peter Møllerup, men jeg har ikke notert noen datter Anne Zetlou av dette paret.Johan Peter Møllerup holdt til ved Oplandske nasjonale inf. regiment fram til 2.januar 1720, da han ble Vaktmester Int. og garnisjonskriver ved Kongsvinger festning.Barn som jeg har notert på Anne Margrethe Hansdatter Meyer og Johan Peter Møllerup er: Marthe Catharina Møllerup, Berthe Marlene Møllerup, Knud von Hadelen Møllerup, Johan Georg Møllerup og Antonette Møllerup.Som du ser her kalte de jo også et av barna Knud von Hadelen Møllerup, så det hadde jo ikke vært utenkelig om de også hadde en datter Anne Zeitlose. (Zitlow/Zetlou) Men så var det dette med Madam da :-))Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, ifølge boken 'Mølleropslekten i Norge' av Nils Møllerup er Anne Zitlow Møllerop født ca. 1714 (dåpen er ikke funnet) som datter av vaktmester-løitnant på Kongsvinger Johan Peter Møllerop (f. ca. 1681, d. 1757) og Anne Margrethe Meier (f. ca. 1684-90, d. 1764), datter av Ltnt. Hans Hansen Meier og h. Anne Catharine von Hadeln. Johan Peter Møllerops foreldre er ukjent.Videre står det at Anne Zitlow Møllerop er oppkalt etter mormoren(??) Anne Zitlow von Hadeln født von Schenchen 1630 i Hessen. Anne døde 1781 oppgitt å være 72 år gml. Trolovet 30.11.1735 Høland med Christian Hansen Nadden, korporal i 1735, sersjant 1737, '3. trin kapt. des Armes' 1743. Han var sønn av smeden Hans Jørgensen (Nadden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det var flott Bjørg :o)Da fikk Frode svar på sitt spørsmål, og jeg fikk en ny datter å føre opp på Johan Peter Møllerup og Anne Margrethe Meyer.Det ante meg at det kunne være en oppkalling etter Anna Zeitlose her, som jo var mormors mor.Kan jeg være så freidig å spørre om det er nevnt noen flere barn enn de som hittil er nevnt?Jeg prøver å få på plass etterkommerne etter knud von Hadeln og Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg, da disse er mine forfedre.(e-post: rig(bindestrek) mor alfakrøll online (punktum) no)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bjørg, hvilke kildehenvisninger har 'Mølleropslekten i Norge' som belegg for at Anne Zitlow Møllerop er datter til Johan Peter Møllerup - jeg antar det er mer enn navnet som legges til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bjørg, hvilke kildehenvisninger har 'Mølleropslekten i Norge' som belegg for at Anne Zitlow Møllerop er datter til Johan Peter Møllerup - jeg antar det er mer enn navnet som legges til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Der er ikke mange henvisninger til kilder i denne boken. Det er nevnt et skifte etter en søster fra 1775. Utifta oversikten er vel dette Berhte Magdalene f. 1725 (i Vinger?) som ble begravet 27.04.1775 i Kongsvinger, skifte 25.04.1775. Når det gjelder Johan Peter så er det en henvisning til NST IB 319 uten at jeg vet hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er en artikkel i NST 1 'Familien von Hadekn i Norge' av kommandørkaptein Mørch. Det står 'Hun (Anna Catharina von Hadeln) blev antagelig gift med en officer Hans Hansen Meier'. Videre om da eventuelle barnebarn gjennom Anne Margrethe Meier gift med Johan Peter Møllerup nevnes 4, Marthe Catharina, Berthe Malene, Knud von Hadeln og Antonette.Altså i praksis svært lite eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Rigmor,Her er de oppsførte barna av Johan Peter Møllerop og Anna Margregte Meier:1. Anne Zitlow (se over)2. Hans Jacob f. 1716, dp. 19.9. Gausdal, begr. 15.6 1758 Kristiania Slottsmenighet. 3 barn u.e: a. Hans dp. 22.5.1745 Kongsvinger (mor: Ellen Jonsd. Leiret), b. NN (mor: Aas Gulbrandsd. Maare?), c. NN dp. 23.8.1746 Kongsvinger (mor: Else Johansd. Leiret)3. Marthe Cathrine f. ??. Barn u.e. med Ulrich Fredriksen: Knut dp. 18.11.1735, d. 1737. Marthe Cathrine g.1. 3.1.1737 Vinger m. soldat Peder Hansen. Martha Cathrine g.2. 1738, trol 15.8. Vinger m. Korporal Erik Larsen.Barn: Olia Cathrine dp. 26.7.1739 Kongsvinger4. Johan Nicolai f. 1720, dp.29.6. Vinger, begr. 7.7.17215. Antonette f. 1721, dp. 30.10. Vinger, g. 20.1.1744, trol. 30.12.1743 Toten, med Korporal Hans Eilert Kaas. 8 barn (etterslekt, men det blir for mye å skrive)6. Ulrich Friderich Meier f. 1722, dp. 6.3.Vinger, begr. 2.4.17227. Berte Magdalene f. 1723, dp. 13.6. Vinger, d. sped.8. Berte Magdalene f. 1725, dp. 15.7., død 27.4.1775, begr. 27.4.1775. Barn u.e. Fredrik dp. 3.6.1746, begr. 12.8.1746, oppgitt far Fredrik Meier, fetter av hennes mor. Han ble frikjent.9. Margrethe Sabine Elisabeth f. 1725, dp. 15.7. Vinger, begr. 14.3.1756, begr. 14.3.1756, ugift på barselseng. 3 barn: a. Johanne Fredrikke dp. 12.7.1746 Kongsvonger (far: Komsersjant Joh. Fredriksen), b. Gisken Marie dp. 3.4.1755, d. 29.4.1757 (far: Sersjant Jens Møller), c. NN f. 175610. Johan Nicolai f. 1726, dp. 8.12. Vinger, d. 1761 Korporal, avskj. som underoff. 28.10.1766, må være død straks etter da han ikke har hevet sin pensjon i 1767.11. Gisken Scheldrup f. 1728, dp. 11.10. Vinger, begr. 17.3.173112. Preben Christian f. 1730, dp. 1.10 Vinger, d. 1.12.1793 (63 år gml) Kvernes. Major. G. 28.7.1780 i Kr.sund m. presteenke Judite Korp f. Danielsen.13. Christian Friderich f. 1731, dp. 18.10. Vinger, d. 1775 Halden (44 år gml.). Sersjant. Ved søsterens skifte i 1775 oppgitt å være underoff. ved Søndenfj. geworb. inf. reg. i Halden.14. Adolf Carl f. 1734, dp. 31.3 Vinger, begr. 2.1.1811. Rådstueskriver og lensmann.Gift 3 ganger, 1. gang m. Anna Christine Levhus, 2. gang 20.12.1774 med Karen Jacobsen, 3. gang med Rønnaug ??. 4 barn (etterslekt, men for mye å skrive her).15. Lorentz Reichwein f. 1736, dp. 18.5 Vinger, begr. 16.11.173616. Knut von Hadeln f. 1737, dp. 6.10 Vinger, begr. 17.5.1741mvh. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for oversikten Bjørg, da har jeg fått litt å pusle med :o)Jeg har ført opp alle de 8 barna av Antonette Møllerup og Hans Eilert Kaas.Det var disse andre barna til Johan Peter Møllerup og Anne Margrethe Meyer jeg ikke hadde.Kommandørkaptein Gustav Mørch skriver i sin artikkel 'Familien von Hadeln i Norge', at Anne Margrethe og Johan Peter Møllerup hadde flere barn, men han nevner kun 4 av de: Marthe Catharina, Berthe Malene, Knud von Hadeln og Antonette.Takknemlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den eneste jeg kjenner av disse barna er Carl Adolph, og er presisjosnivået på samme nivå forøvrig som opplysningene om ham, ville jeg tatt ikke satt to streker under noe 'svar' fra denne slektsboken før det var kontrollert. Beklager om jeg virker negativ, men de 'svar' som slektsboken og NST har gitt virker ikke tillitvekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnhild Bang

Skulle kanskje lagt dette som nytt tema, men prøver likevel: Er det noen som har prøvd å finne ut, eller vet hvordan vi skal finne ut, hvor Johan Nicolai Møllerop kom fra i Danmark? I Mølleropsboken fremkommer det at han var gift før han kom til Norge, og var militær. Hadde bl.a. 'stått i replublikken Genovas tjeneste, men kom tilbake til København med kone og barn i 1671'. Han har nevnt en halvsøster, Marie Nilsdatter, i notat i familiebibelen (fadder til et av barna). Har prøvd etterlysning gjennom DIS-Danmark uten resultat, men lurer på om han kan være i slekt med Peder Nielsen Møllerop, forstander på Vestervig kloster som døper to av sine barn h.h.v. Johan og Nicolai. Finnes det f.eks. militære ruller i København som kunne være til hjelp? Hører gjerne fra andre med samme interesse. Johan Nicolai Møllerop er min 6. tipoldefar. Jeg er døpt Møllerup Skaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Takk til alle for interesante opplysningar. Er vel samd i Geir med at opplysningane ikkje kan seias å vera prova. Ved skiftet etter Anne 20. november 1781 på Holtet i Høland er ho kalla Nilsdotter. Det er vel ikkje akkurat noko prov for at ho er dotter av Johan Peter Møllerop. Her skal det seias at eg sjølv ikkje har vori inne i dette skiftet å sett originalen. Eg legg til grunn O.C.Olbergs avskriftar frå 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det skal du få, enklest å send på e-post, jeg har ikke din adresse på denne pc'en, kan du sende den til gkb og c2i.net med krøllalfa imellom så får du hva jeg har imorgen (kanskje ikveld),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kunne ikke finne noe skifte på Møllerup i arkivet for Kongsvinger Festning på SAH, men nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så navnet var kanskje ikke Møllerup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Lars Ove :o)Det er vel Jomfru Barthe Malene Møllerup som begraves 27.april 1775, det spørres etter skifte etter.Her er hennes dødsfall Permanent sidelenke: LenkeHennes søster Margrethe Sabine Elisabeth ble bg. 14.mars 1756. (nevnt i innlegg 12)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ok, men skiftekortene for Vinger er som følger:De som hadde tilknytning på festningen har eget kartotek sortert på etternavn. Ingen Møllerup der, det har jeg sjekket.De som IKKE hadde tilknytning til festningen finnes i det 'generelle' kartoteket, og da er dette sortert på gårdsnavn, ikke etternavn.Lars Ove :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ok, men burde det ikke da være et skifte etter Johan Petter Møllerup, som ble bg. 5.mai 1757. Han var vel tilknyttet festningen, eller?Legger inn lenke til hans dødsfall: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9129&idx_id=9129&uid=ny&idx_side=-133>LenkeLegger også inn dødsfallet til datteren Margrethe Sabine Elisabeth: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.