Gå til innhold
Arkivverket

[#63340] Zetlou Møllerup


Gjest Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det var ingen Møllerup i det hele tatt som sto i disse skiftekortene for festningen, men jeg skal ta et 'dypdykk' neste gang jeg er på SAH.LO:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Magnhild (18): Jeg har tidligere notert at de opplysningene du kommer med stammer fra Oberstltn. Hirschs Officersmanuskript, Det kgl. Bibliotek, København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Anne Zitlow sies å være 72 år gammel når hun dør i 1781 (f. omkr. 1709?) Permanent sidelenke: LenkeInger (29) Jeg finner ingen Antonette f. 1721 Hole i Buskerud. Har du en link?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Her døper løytnant Christian Nadden og Anne Seitlo en sønn Johan Peter Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7574&idx_id=7574&uid=ny&idx_side=-121>Lenke18.februar 1738 døper de en sønn Hans Jørgen Permanent sidelenke: LenkeBlandt fadderne her finner vi Jomfru Sophia Fremmen, (Fremming) Eilert Fremmen og Woldemar Fremmen. Disse nevnte var barn av Catharina von Hadeln og Hans Olai Fremming (Fremmen)Catharina von Hadeln var datter av Eilert von Hadeln og Margrethe Brockenhuus, og Eilert von Hadeln var bror til Anne Cathrine von Hadeln, som var gift med Hans Meyer.Om Anne Seitlo, Zitlow, Zeitlose var en datter av Johan Peter Møllerup, (Mollerup - Møllerop) var disse fadderne hennes tremenninger.Christian Nadden og Anne Seitlo fikk også sønnen Jørgen Reinholt Permanent sidelenke: LenkeDe fikk også en sønn Hans 21.august 1751 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Et barn til av Christian Nadden og Anne Zitlow, dpt. 9.januar 1749, men jeg klarer ikke tyde navnet: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7574&idx_id=7574&uid=ny&idx_side=-84>LenkeSå er det en datter Maren i 1743, som datter av Capt. des Armes Nadden: Permanent sidelenke: LenkeI 1745 er det en til av Capt. des Armes Nadden, som jeg heller ikke klarer å tyde. (Johannes?) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Det ser ud, som om der står Christine ved dåben i 1749 og Johanne Christine i 1745.Til gengæld har jeg svært ved at se, at der skulle stå Nadden i 1749.Virker det ikke lidt forkert, at han skulle omtales som Capitain des Armes i 1745 og sergiant i 1749 ?Hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Berit :o)Jeg tror det står Christian Holtet og Anne Zitlow på dåpen i 1749 Permanent sidelenke: LenkeIfølge innlegg 1. så bodde de på Holtet.Det var fint med en tilbakemelding på hva en sitter og tenker på Berit:-)) Jeg reagerte også på dette med Capitain des Armes ved de to dåpene, så det er kan hende en helt annen Nadden?*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Takk for mange tilbakemeldinger alle saman.Dette er det eg har til nå om Kristian Hansen Nadden og familien hans:Kristian Hansen Nadden sønn av smeden Hans Jørnsen Nadden (Mølleropslekten i Norge), f. ca. 1705, d. Holtet 1773, gift 1735 med Anne Nilsdatter (Johannesdatter) Setlov Møllerup, f. ca. 1709, d. 1781. Ved vielsen kalles Anne for madam, så det er tydelig at hun er fra et høyere sosialt lag i samfunnet. Barn: 1. Anne Katrine, f. 1736. Hun hadde sønnen Børger i 1756 med Kristoffer Nilsen (se 8. ovenfor). Hun og sønnen Børger må være døde før skiftet etter faren, påbegynt i 1773. 2. Hans Jørgen, f. 1738, d. Naddum 1738. 3. Sibilla Maria (Sebine), f. 1739, d. Børgersrud 1772, gift 1. 1758 med Nils Persen Hogstad, gift 2. 1767 med Torsten Torstensen. I 1759 bodde de nok her, se Auten, gnr. 14 og Børgersrud, gnr. 30. 4. Jørgen Reinholdt, f. 1741. Han var heime på garden ved skiftet etter faren i 1773. Ved skiftet etter mora i 1782 heter det at han bor på garden og er gift. Det har derimot ikke lykkes å spore opp hvem han var gift med. Det kan være han som er far til det uekte barnet Kristine, f. 1779. Mora var Mari Kristensdatter Fosser. 5. Maren, f. 1743, d. 1789, gift 1766 med Pål Olsen fra Huseby i Blaker, f. 1738, d. 1808. Brukere av Store Huseby, gnr. 74, bnr. 9 i Blaker. 6. Johanne Kristine, f. 1745, d. Naddum 1747. 7. Hedvig, f. 1747, d. Holtehytta 1809, neste bruker. 8. Kristine, f. 1749, d. Holtet 1750. 9. Hans, f. 1751, heime på garden ved skiftet etter faren i 1773. Bosatt på Nadden ved skiftet etter mora i 1781. Han ser ikke ut til å bo i Høland i 1801. 10. Johan Peter, f. 1753, d. før skifte etter faren, påbegynt i 1773. Trulig død som spedbarn ettersom søstera Ingeborg Katrine er født året etter. 11. Ingeborg (Katrine), f. 1754, d. Enga 1802, fikk også barn med Ulrik Hansen fra Øsken, gnr. 7, f. 1748, d. Prestegarden 1794. Ingeborg fikk også barn med [mann], [barn]. Ved skiftet etter mora i 1781 var hun ugift og heimeværende. 12. Nikolai, f. 1755, d. 1808, gift med Gunnhild Maria Kristiansdatter. Han var hos snekker Pellin i Kristiania ved skiftet etter faren i 1773. Ved skiftet etter mora i 1781 heter det at han er utlært snekker i Kristiania. Ved folketellinga i 1801 var han pontoner sersjant ved artilleriet og bosatt i Vognmannsgata i Kristiania.Kristian er ved trolovelsen i 1735 og ved dåpen av det eldste barnet i 1736 nevnt som korporal. Etter dette er han nevnt som sersjant i perioden 1738 – 1741, som kaptein des armes i perioden 1743 – 1747 og så som sersjant igjen i perioden 1749 – 1755. I er han nevnt som avskjedia sersjant. I perioden 13. august 1773 og 6. juli 1776 blei det avholdt skifte etter Kristian, og den 20. november 1781 etter kona Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Annerose Dypedal

ad Anna Zeitlose von Schweinsberg, gift med Knud von Hadeln. Har lyst til å fortelle dere at Anna Zeitloses far, Reinhard den Yngre Schenk von Schweinsberg, er en av mine direkte forfedre. Har lenge tenkt å lete etter etterkommere etter ekteparet, og nå gleder jeg meg over å ha funnet noen. Ville være takknemlig om noen svarer meg. Ha det godt! Hilsen Annerose Dypedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er sikkert tungnem idag, men hvem var 'madam Anne Zetlou Møllerup' (som hun er skrevet i (1)) gift med første gang og hvor finnes dokumentasjon på dette? At hun hadde vært gift før, tar jeg for gitt - det skal ganske grundig dokumentasjon til for 'å slå til jorden' en så presis opplysning. (Unnskyld meg om dette er opplyst uten at mine øyne har klart å fange det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Annerose (38) :o)Mine forfedre var Knud von Hadeln og Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg. Jeg har et tema om dette paret her i debattnr. 16937: Lenke hadeln&nr=2&antinnlegg=346&startnr=&antall=&spraak=n#ankerJeg er veldig interessert i å høre fra hvem i slekten du stammer fra.Kunne du muligens sende meg en e-post? Min adresse da er: rig(bindestrek)mor(alfakrøll)online(punktum)noMvh og *Smil* fra Rigmor .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Magne Thorsen

Viser til Frode Myrheims innlegg (37) der han trekker den slutning av et skifte at sønnen til Anne Cathrine, Berger Kristoffersen skulle være død før 1773. Jeg tror det mest sannsynlig er feil. Flere indisier taler for at Berger Kristoffersen på Tajet (bygdebok for Setskog og Høland bind II s 137 ), er sønnen til Anne Cathrine og Kristoffer Nilsen - han trolig fra Klava S/A II s 267 h. Berger og kona Anniken bor på Tajet da Ole ble døpt i Løken kirke 14/4 1779. I tillegg til oppkallingen av første datteren etter farmora, Anne Cathrine, ved dåp i Aurskog 1780 (bor da på Holte u/Haneborg), stemmer alderen for Berger ved FT 1801 i Winger perfekt - 45 år og han er født i 1756. Viser ellers til tema 70447.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Magne Thorsen

Siden det i innlegg (9) etterspørres dokumentasjon av at Anne Zitlow er datter av Johan Peter Møllerup, har jeg sendt dette svar til Frode; 'Som kjent har vi begge etterlyst opplysninger om Anne Zitlow i digitalarkivets brukerforum. I tema 63340 innlegg (19) uttrykker du tvil om hun kan være datter av vaktmester - løytnant Johan Peter Møllerup på Kongsvinger festning og hustru Anne Margrethe Meier. I boken Mølleropslekten i Norge av Nils Møllerup, Bergen 1989 er hun oppført som deres eldste datter. Her står det riktignok at fødsel- og dåpsdato til henne og søsteren Marthe Cathrine ikke er funnet, men om Anne står det.: ' I henhold til skifteforretning etter søsteren 1775, bor hun da paa Holtet i Høland og er enke'. Den søsteren dette gjelder, er Barte Magdalene f 1723 døpt 13/6 i Vinger, Far Wagt-mesterlieut Johan Peter Møllerup Mor Anna Margreta Mejer. Barte dør 1775 jordpåkastelse 27/4. Det står i boken at det er oppbevart skifte etter henne av 25/4 1775. Den opplysningen vi får om dette skiftet, bekrefter søskenforholdet og fjerner tvilen om opphavet til Anne Zitlow'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Før noen andre enn slektsbokforfatteren har lest skiftet og kan gi litt mer kjøtt og blod til dette 'beviset', er det for mange spørsmål som forblir usvarte ((se f.eks. (4) - en Madame er tidligere gift, høyst sannsynlig gift Møllerup!)). Jeg har tidligere vist til at presisjonsnivået i slektsboken ikke akkurat utmerket seg mht. det jeg kontrollerte.Om andre synes dette er godt nok kildebelegg får så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Ja, er vel samd med det Geir seier her.Kor er skiftet etter Berte Magdalene heldt? Dette skulle jo vera ein smal sak å sjekke i originalskiftet om det her står at ho bur på Holtet i Høland.Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Magne Thorsen

Selvsagt er det ønskelig å sjekke opplysningene som det referereres til fra det angivelige skiftet etter søsteren Berte /Barte Møllerup i 1775 i Vinger med originalskiftet.Det har så langt ikke lykkes å finne dette skiftet selv av en så dreven 'detektiv' i Statsarkivet på Hamar som Lars Ove Wangensteen (26). Forfatteren av Møllerupboken refererer til dette skiftet også når det gjelder opplysninger om søsteren Marthe Catrine som heller ikke er funnet født og døpt. Hennes opphav blir indirekte stadfestet da hun hadde sin uekte sønn, Knud til dåpen 18/11 1735 Lenke 'Moderen M C leut. wact mester Møllerups datter..' Hun ble i 1738 trolovet 15/8 med korporal Erik Larsen. Med henvisning til skiftet etter hennes søster Barthe skulle han senere være bestyrer av et kalkværk paa Langøen ved Holmestrand. Om brøren sersjant Christian Fredrik Møllerup f 1731 i Vinger er han i skiftet 'opgit at være underoff.ved Sødenfj. geworb.inf.reg.i Halden' At forfatteren har hatt tilgang dokumentet med disse opplysningene, vil jeg oppfatte som troverdig. At Anne Zitlow var enke da skiftet ble holdt i 1775 er også korrekt da hennes mann Christian Nadden døde i 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Magne Thorsen

Skiftet har jeg fått tilsendt på E-post og takker Lars Ove så meget for det. Jeg trenger derfor ikke å få det gjengitt her. Så langt jeg kan se, blir alle opplysningene i Mølleropboken bekreftet i originalskiftet, og det gjelder også søsteren Anne Zitlow, enke boende på Holtet i Høland prestegjeld. Jeg har forståelse for at noen har festet seg ved madambetegnelsen som presten i Høland har tillagt henne ved trolovelsen. Men presten har her benyttet en annenhånds kilde siden hun ikke hører hjemme i Høland fra før. Han har fått sin informasjonen utenfra. Alle variasjonene av navneformene vitner ikke om høyt presisjonsnivå og svekker også den normale slutning en ellers vil trekke av betegnelsen madam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Ja det er jo ikkje noko tvil lenger nå. Kan eg få referansen på dette skiftet Lars Ove? Kva slags skifteprotokoll og side?mvh. Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fikk også skiftet av Lars Ove igår, men har ikke hatt tid til å lese det ennå. Men Magne refererer det viktigste og her hadde altså slektsboken rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.