Gå til innhold
Arkivverket

[#63343] Hvem var Alff på Wagøe og hvor lå Sandeboe


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Har forsøkt å finne ut hvem Alff på Wagøe var, og hvor gården Sandeboe som hans sønn Halvard Alffsøn skal ha bebodd lå.Mvh Jan Erling Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det er nok flere som kommer til å svare deg her. Jeg regnker med at det dreier seg om Vågå i Oppland, Gudbrandsdalen og gården Sandbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Meg bekjent så hadde ikke Hallvard Alvsson eller hans far, som jeg ikke har kjennskap til noe eierforhold til Sandbugodset. Hallvard Alvsson levde ifra ca. 1337-1429 og skal ha vært en stor eiendosmbesitter(Egendomsdrott?)Han ble gift med Gjertrud Pålsdatter i hennes andre ekteskap, som ble barnløst.Adelsætten på Sandbu(Sundbu) døde ut med henne Bare i Vågå var hun eier av 40 huder med jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sør-Sandbu (tidligere Sundbu) i Vågå var Hallvard Alvssons bosted, og på denne bakgrunn er navnet 'Herr Alv' skapt. Men Hallvard Alvssons far bodde neppe i Vågå selv, da heller trolig i Fron.'Alff på Wagøe' forekommer i Hirtzholms og Rostgaards norske våpenbøker fra slutten av 1600-tallet. Våpnet, dvs Hallvard Alvssons våpen, viser en avkappet elgfot med en pil igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Tore ! Du kan nok svare på dette. Mener å ha lest ett sted at Alff på Wagøe var gift med Karen Jonsdtr, dtr av Jon Hafthorsen. Stemmer det ?Mvh Jan Erling Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vi vet ikke hvem som var mor til Hallvard Alvsson. Men jeg utelukker ikke at akkurat dette problemet kan løses med tiden. men nei, Hallvard mor kan ikke være datter av Jon havtoresson, på grunn av den kjennskap vi har til arven og arvingene etter Hallvard Alvsson.En avkappet elgfot med pil igjennom symboliserer vel ingen ting - det er et talende våpen som viser tilbake til elgjakt med pil (og bue). Elgjakta var viktig i Gudbrandsdalen på Hallvard Alvssons tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nå viser vel også Månstadætten fra Jämtland sitt våpen en elgfot med pil igjennom (Skjeldulv Botolfsson og sønnen Torstein Skjelduvsson) (NST 38 s. 260 ff). Er det påvist noe slektskap mellom den ætten som er omtalt her og Månstadætten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette er noe jeg ikke har peiling eller forutsetninger for å begi meg ut på, men det var litt påfallende at det skulle være denne våpenlikheten, er det tilfeldig eller har de vært inspirert av hverandre på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Tore ref ditt innlegg nr 9. På dine egene sider, Adel i Norge: Heraldica, pkt 8, ref nr 90, R.N.V No 91 står da at Alffs hustru var dtr av Jon Hafthorsen. Denne våpenboken har altså feil i sin opplysning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Ja, det er nettopp denne jeg har sett hvor dette slektsforholdet står, men det er mulig at en senere har funnet ut at dette ikke stemmer.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Våpenboka (i dette tilfelle er avskrift fra ca 1770) har (sikkert) en feil, for opplysningen der stemmer ikke overens med Henning Sollieds oversikt over denne ætten (Sørum- eller Sudrheimsætten) i NST bind VII-VIII.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke om våpenlikheten er tilfeldig eller avspeiler et eldre slektsskapsforhold. Skjønt, våpenlighet kan først konstareres, når fargene også er like, noen jeg ikke vet om de var. Hallvards våpen hadde brun elgfot og gull pil (om jeg husker rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Siden vi ikke vet fargene på Månstad-ættens våpen, kan vi egentlig ikke fastslå helt våpenlikhet. Jeg vet heller ikke om elgfoten er lik, om den er vendt på samme måte, om pilen peker samme vei etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kan vel ikkje vera særleg tvil om at motivet i segla til dei to slektene var det same. Seglet til Torstein Skjeldulfsson (DN I, nr. 569) er attgjeve i NST 38 s. 260, men sidan det er eit avtrykk så manglar det sjølvsagt fargar. Kor mange ætter er kjend for å nytta dette motivet i seglet sitt eigentleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.