Gå til innhold
Arkivverket

[#63344] Hedmarksregisteret. (Hedmarkens Diplomatarium) Lite kjent og undervurdert ?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk for oppmuntringen, selv om jeg selv egentlig ikke skjønner hvorfor jeg starter med dette prosjektet. Egeninteresse? Nei Økonomisk? Nei tvert i mot.Men noe skal man bruke fritiden på, og det er koselig på SAH :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er et annet tilfeldig valgt eksempel på hva som er å finne i registeret. Dette er et utdrag av en dom fra 1612 som Spangen har transkribert. Om man ikke har direkte tilknytning til partene så kan man lese litt om landskyld og bygsel, og i dette tilfelle konsekvesene ved å ikke betale landskyld, og kanskje lære litt?

bilete5808.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg var kanskje litt for bestemt i innlegg 24 der jeg skrev at jeg kom til å prioritere de eldste sakene først.Jeg har fått signaler om at diplomer fra ca 1580 til midten av 1600-tallet generelt er vanskelig tilgjengelige, så da er det kanskje mer hensiktsmessig at jeg prioriterer denne tidsperioden?Meninger mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

. . .vil minne om mitt innlegg 14 ovenfor, som forklarer at tekstene inntil 5/10 1588 allerede er publisert og derved burde være eller er lett tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Veit du korleis det står til med dei nemnde heftene frå Hedemark slektshistorielag då Tore. Så lenge desse ikkje er digitalt tigjengeleg, så vil eg tru at dei er vanskeleg tilgjengeleg til dømes for slike som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (31)Jeg er klar over disse prøveheftene, og de som ønsker de kan jo gjerne forsøke å bestille de fra Slektshistorielaget, men det forandrer ikke mine planer om å skanne allikevel.Min agenda er å gjøre vanskelig tilgjengelig materiale tilgjengelig for folk flest, så derfor blir hele registeret skannet etterhvert, spørsmålet er hva jeg skal prioritere.Det finnes 1235 kort som dekker tidsperioden 1580-1650. Sal jeg starte med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

de to prøveheftene på Spangens Hedemarksdiplomatarium fra Hedmark slektshistorielag burde absolutt digitaliseres - og f eks legges på en webside eller flere, dermed også på denne foreningens egen side (og gjerne andre sider); - det er ikke tilstrekkelig at prøveheftene skannes eller fotograferes, - tekstene bør OCR-leses eller skrives inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

en god løsning hadde vært hvis slektshistorielaget gjorde arbeidet med digitalisering og sendte tekstene til Digitalarkivet / Digitalpensjonatet, i tillegg ti publisering på egen webside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Forslaget / forespørselen (om slektshistorielaget kan digitalisere og republisere de to utgitte prøveheftene av hedemarksdiplomatariet) er nå sendt til epostadressen til Hedmark slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreTakk, men du kunne jo i samme slengen spurt om de kunne digitalisere hele registeret. Det hadde jo vært best om alt hadde vært på et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det spurte jeg ikke om; slektshistorielaget har jo ikke utgitt hele registeret, så derfor mener jeg det øvrige registeret er et dialogtema mellom statsarkivet og dets brukere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreJa jeg forstår, og nå har jeg den dialogen med SAH ved at jeg har fått tillatelse til å skanne hele registeret. Men det optimale ville alikevel være at slektshistorielaget hadde tatt på seg den oppgaven jeg er i ferd med å gjøre, nemlig å gjøre hele registeret tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

For de som ikke er bevandret i gammelt kildemateriale, skal jeg forsøke å forklare hva man kanskje kan finne i dette registeret. (hvis man er så heldig å ha aner på Hedmarken :-)DN ligger som kjent på nett, men det finnes få (eller kanskje ingen?) diplomer nyere enn fra ca 1580.Kirkebøkene, og andre primærkilder mellom 1580 og ca 1650 finnes nesten ikke. Derfor stopper gjerne forskningen opp for de fleste rundt denne tidsperioden. Det finnes ikke kilder.Spangen hadde gjennom mange år samlet materiale som i dag heter Hedmarksregisteret. I dette arkivet finnes flere uttrykte brev og diplomer, som for de fleste er ukjent stoff. Er man heldig kan man kanskje finne sine aner i dette registeret, og dermed 'tette et hull' eller komme videre i sin forskning.Dette er den eneste grunnen til at jeg legger ned et visst arbeid for å gjøre dette tilgjengelig. Jeg håper at i alle fall noen av dere kan dra nytte av dette registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har jeg lagt ut 127 brev/diplomer fom 1575 tom 1584 her http://www.wangensteen.netBruk gjerne registeret (linken ligger på hjemmesiden), men husk at det ikke er 100% fullstendig. Det finnes mange navn og gårder i disse brevene/diplomene enn det som står i registeret, så det beste er å lese det nøye selv.Håper noen av dere får glede av dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.