Gå til innhold
Arkivverket

[#63347] Ole Johannesen Mølnå i Skogn f ca. 1781 Hans kone ?


Gjest Kjell Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener det står at Ole Johannesen var husmann under gården Bye i Alstahaug sogn, og at han var gift med Anna Sophia Enersdatter(Einarsdatter), men her greier jeg ikke å tyde gårdsnavnet. Jeg har ikke de riktige bygdebøkene for Skogn for å lete videre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det står ikke alder på Ole, slik det gjør for de andre, bare 'Ungekarl'. Når det gjelder Anna Sophia, så tror jeg at hun er en 'Erichsdr'. Det kan jo også være greit å ta med at forloverne er fra gårdene Myhr og Finne.En aktuell kandidat er i tilfelle Anne Sophia Erichsdr 14 år i 1801 og på gården Waaden i Åsen, som er Vuddu. LenkeDet står ikke noe i bygdeboka for Markabygda om hvor det ble av Ole.Når jeg kikker nærmere etter på dette giftemålet (lenke innlegg 3), så ser jeg nå at det står 'Wudu' etter Anna Sophia Erichdr og videre 'i Frostens Præstegield - Gaardmandsdatter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Under Vudu i Åsen(bygdeboka bind 5 side 449) finner jeg Anna Sofie Eriksdatter født 1787, og gift i 1816 med Ole Johannesen Myhrsveet. De bodde i 1823 på Myhrsveet i Skogn. Hennes foreldre var Erik Eriksen Vudu(1745-1823), og Marit Johnsdatter Fætten. Dette var Eriks 2. ekteskap. Siden Ole Johannesen ifølge overskriften bodde i Mølnå så ser det ikke ut som om disse er de riktige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ibind 8 av Skogn Historie på side 123 under Mølå i Markabyga er Ole Johannesen ført som født i 1781, og som sønn av bygselmann Johannes Johnsen som var 41 år i 1801 og død i 1820. Johannes var gift med Anna Olsdatter som var 40 år i 1801. Det står ikke hvem sønnen Ole var gift med. De hadde flere barn som er nevnt i bygdeboka, men disse har du kanskje Kjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg kom i skade for å si at Stavern ligger i Markabygda. Det var vel ikke riktig. Den ser ut til å ligge i Finneområdet, mellom Skogn og Markabygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Riseth

Takk for alle innlegg.Men jeg tror hun heter Berith Marta Pedersdatter Mølnåsvaldet.Jeg fant henne som fadder i barnedåpen til sitt barnebarn Ingeborg Marta som ble døpt 30 okt. 1842.nr. 45.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2467&idx_id=2467&uid=ny&idx_side=-74>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne Berithe Martha Mølnaavaldet af Skogn som nevnes i lenka som du legger inn, er kjent i bygdeboka, men det står ikke noe om hvem hun evt var gift med. Du skriver at det er hennes barnebarn som døpes - hvor har du det fra?Fortell heller hva du vet som ganske sikkert - hvor langt bakover du er kommet - så kan vi kanskje sammen klare å finne ut hvem som er foreldre til de sist kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Riseth

I Åsenboka (husker ikke hvilken) Gård nr.209 bnr. 6 7 Vassmarka er nevnt på side 527 Albert Jonsen Husbyplass ( min kones oldefar)Hans mor er Ingeborg Marta Andersdatter. Hennes foreldre var Anders Olsen Sveplass og Ragnhild SakariasdatterLenke en av Bygdebøkene for Åsen under gården Bakken 189-4 eller Alstad 197-1 ( jeg trot det er nr. 2) er nevnt Anders Olsen Sveplass fra Mølnåsvaldet, født 1812 i Levanger og at hans far var Ole Johannesen Mølnå.Når det står Berithe MARTHA Pedersdatter fra Mølnåsvaldet ved dåpen til Ingeborg MARTA Andersdatter ( lenke i mitt forrige innlegg ) fant jeg det naturlig at det var henne og at de begge har MARTA som mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har kikka (raskt) gjennom kirkebøkene for Alstadhaug og Levanger etter dåp for Anders 1811-12-13, men uten å finne ham.Berit Marta Pedersdatter på Mølnås var iflg bygdeboka f 1826 og datter av Peder Eriksen på Mølnås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Riseth

Det er vel ikke helt riktig.Ole Joannesen var født 1781 så dette er nok en annen. Jeg har heller ikke funnet noen Anders Olsen i nevnte kirkebøker.Jeg har funnet to som kanskje kan stemme.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f11719&gardpostnr=84&personpostnr=1402&merk=1402#ovre>Lenke eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Berit Marta Pedersdatter på Mølnå var iflg bygdeboka født 1826. Det er henne jeg mener å ha funnet i 1865, ikke Ole Johannesen f 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Riseth

Jeg tror desverre vi har misforstått hverandre litt. Det er Ole Johannesens kone jeg etterlyser. Se overskriften.Jeg er takknemlig for din hjelp og interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo-da, jeg forstår det - jeg forsøkte bare å antyde at denne Berit Marta Pedersdatter fra Mølnå som du mener var gift med Ole Johannesen kanskje er et blindspor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

I skifte etter Johannes Jonsen Mølnå i 1821 er arvingene:enke Anne Olsdtr.Barn: 1. Ole Johannessen Mølnå 40 år gift og bor på gd. Fåren i Åsen. 2. Jon Johannessen Mølnå 38 år gift og bor på gd.Tromsdal i Verdal. 3. Iver , myndig. 4. Peder,myndig. 5. Johannes, myndig. 6.Ole, myndig. 7. Ingeranna 18 år gl. Alle hjemme untatt nr. 1 og 2. 'Intet at arve'I Åsenboka IV s.234-235 er Ole nevnt. Gift 1.gang 1810 med enke Marit Gabrielsdtr. Fåren (f.Leangen)(1758-1829) Ingen barn.Gift 2. gang 1829 på Frosta med Olava Johannesdtr. Vinge (1805-1867) Ei datter i 2. ekt. Ingeborg Marta (1836-1921)Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Riseth

Jeg tror jeg må spesifisere litt det begynner å bli mye. I Bygdebok for Åsen nr 1 side 435 Nordåssvet står : Andreas Olsen Mølnåsvaldet f 1813 i Levanger d 1900 gift i 1838 med Ragnhild Sakariasdatter Berget f. 1808 i Hegra d. 1888 Er det denne Ole Johannesen som er hans far?Lenke Hvis ikke så kan noen hjelpe meg å finne hvem som er Andreas Olsen Mølnåsvaldets foreldre? Kanskje jeg var kommet inn på et blindspor som Arnsteins innlegg nr. 20 antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.