Gå til innhold
Arkivverket

[#63348] Ættebok for Kyrkjebø


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Bakketun

Du meiner Kyrkjebø i Sogn og Fjordane? Ser ut som denne boka har kome på nytt i 1995, trykt i Stavanger av Verbum. Ta kontakt med Høyanger kommune eller Verbum grafiske i Stavanger.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Der er en bygdeboknemnd som står for salget:Bygdeboknemnda For KyrkjebøTelefonnummer: 90 04 22 25Besøksadresse: Fjellvegen 2 D 6993, HøyangerKontaktperson: Torstein Bjordal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Benn.Ellers så er det jeg som sitter på datainnsamlingen til både Ætteboken og Bygdeboken for Kyrkjebø. Er det noe spesielt kan jeg kanskje hjelpe deg.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg takker for din interesse, Arnfrid.For tida er jeg i kontakt med en amerikaner som har aner tilbake i Sogn. Han er etterkommer av Ola Andersen Dale f.1827 som emigrerte til USA i 1856. ('Ættebok for Kyrkjebø', side 418. ) Sjøl har jeg fått fjernlånt 'Ættebok for Kyrkjebø' på biblioteket, og jeg har sendt noen data fra Sæbø, Hjetland og Nordeide over til USA. Imidlertid inneholder denne bygdeboka et vell av familieopplysninger som sikkert kunne være av stor interesse for amerikaneren. Vedkommende har søkt etter 'Ættebok for Kyrkjebø' i USA, men han har ikke klart å få tak i den. Dette var bakgrunnen for mitt innlegg.Mvh Benn'Anders DANIELSON, Dale son of Daniel TORSTEINSON and Anna Sofie OVEDATR, was born in 1799 at Dale, Sogn, Norway. He was a bachelor and soldier, who was 1st married 8 June 1822/3 at Lavik, Sogn, Norway to Aase OLSDTR, Hjetland. Aase was born in 1801 at Hjetland, Sogn, Norway, the daughter of Ole SJURSEN, Jetland. She died in 1831. They had five children: 1-Daniel, 2-Sophie, 3-Ole, 4-Lasse and 5-Gjert (George'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Anders Danielsons halvbror, den eldre Anders Andersen Dale, lensmann og bosatt på Nordeide, var min 2 tipp. Kikket litt i bygdeboken og i kapittelet om utvandring. Der er jo litt mer enn det som står i Ætteboken. Jeg kan skanne noe og sende til deg (har eposten din) om du er interessert. Vet jo ikke helt hva amerikaneren er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Det var jo artig at du har felles aner med amerikaneren. Så vidt jeg forstår har han noen få opplysninger om slekta fra Sogn. Men han ønsker ytterligere informasjon. Jeg vet også at han har utgitt ei ættebok i USA. Derfor tror jeg han er mer en gjennomsnittelig interessert i slekt. Det ville være kjempefint om du kunne skanne og sende meg det du mener kan være passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og vår slekt vil jo selvsagt være svært interessert i opplysningener om den delen av slekten som dro til Amerika. Denne ætteboken som er skrevet i USA, vet du om den fortsatt finnes?Her er forresten en debatt om tolkning av tekster i en bok jeg har arvet etter A. A. Dale. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.