Gå til innhold
Arkivverket

[#63365] Lesehjelp til kirkebok for Lødingen


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

Den 4. mai 1826 ble Anders døpt i Tysjord kapell i Lødingen. Jeg greier å tyde morens navn til Elen Andersdatter og farens navn til Peder Thomasen. Men det er mere tekst her, som jeg ikke greier å tyde. Kan noen være så snill å hjelpe meg med å tyde det som står her?Permanent bildelenke: LenkeMvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Her er mitt forsøk. Stedsnavn var vanskelig, jeg er ikke kjent i området.'et uægte barn hvis moder var svensk lap pige Elen Andersdat. ??? og faderen angaves at være svensk lappedreng Peder Thomasen, nå ??? i Eidfjord. Barnet var født 18.Marts døpt av lap ungkarl Anders Banichsen ??fjord og kaldet Anders. Fadder lap Michel Povelsen ??fjord og hustru Karen Thomasdat., lap Lars Pedersen, lap ungkarl Anders Banichsen, lap quinde Marit Poulsdat.'Det står noen forkortelser mellom fadderne, muligens betyr det at de bor på samme sted. Jeg fant ikke noe gårdsnavn i 1801 som lignet på ???fjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var ikke lett! 'et uegte barn hvis moder var samisk Lappige (?) Elen Andersdtr 2. gang ... og faderen angives at være samisk (?) tjenestedreng Peder Thomasen, nå ... ... i Eidefjord - barnet var født 18 mars, døpt af Anders ..nicksen Fla...fjord og kaldt Anders. Fadder .. Michel Povelsen Fla...fjord og hustruen Karen Thomasdat.'Så står det noen flere navn som jeg har problemer med. Nederst står det noe om moderen og en Niels ChristoffersenAndre greier sikkert dette bedre.Legger ved Permanent sidelenke: LenkeDa kan det forstørres til 150 og folk kan se hvor det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Gjør et forsøk:5) et uægte Barn, hvis Moder var svensk Lappige Elen Andersdat, 3die gang besvangret; og Faderen angaves at være svensk Lappedreng Anders Thomassen, nu opholdende sig i Eidsfjord(?). Barnet var født 18: Marts, døbt af Lap-ungkarl Anders Danielssen(?) Fl....fjord og kaldet Anders. Faddere: Lap Michel Povelsen H.....fjord og hustrue Karen Thomasdat; Lap [....] Pedersen s.st; Lap-ungkarl Anders Danielsen(?) s.st; Lapqvinde Marit Povelsdat s.st;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Til (3) angående nederste linje like over streken. Den gjelder ny handling: Indledet ekte barns moder og Niels Christophersens hustru.Det fantes personer med navn Bannichsen/-datter i Tysfjord i 1801, alle av lappefolk (betegnelsen same var ikke i bruk på den tiden). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.