Gå til innhold
Arkivverket

[#63370] Tyde kirkebok


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Du sier jo ikke hvem det gjelder mht teksttydingen, men den eneste som er nevnt både i dåpsinnførselen og begravelsesinnførselen er en ved navn Berte?Hvis det er henne det gjelder, så står det vedr. dåpen:'Søndag efter Nye Aar døbt Pigeb. Beerte. Foræld.: Erich Joensen vestre Schoug og Mari Gudmuns(?) Dr. Faddere er: Jngri Christens D. Schoug. Sara Jacobs D. vestre-Schoug. Lars Olsen ibid. Brynjul Pedersen Smestad. Anders Peders. Smestad. Dette Barn var føed d 2den januarij'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei takk for svaret. Jeg prøver å finne tilbake på disse Lenke som står nederst på høyre side. og Beerte er vel den samme person som Berthe f. 2.januar. Christopher, Berthes mann, døde 25.12.1859 i Skiptvet,80 år skulle finnes på Vestby rundt 1778-2784, men han fant jeg ikke. Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det er nok bare varianter av samme navn, ja.I FT 1801 for Skiptvet finnes en Kristopher Thorsen i 'passende' alder (oppgitt til 22 år). Jeg finner en Christopher Thorsen konfirmert i Skiptvet i 1790, 15 år gammel (Skiptvet kb. 3 side 252). Denne gutten finner vi igjen blant de døpte i Skiptvet her: Lenkenr. 16 på venstre side. Kan dette være 'din' Christopher?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Ja 80 år tilbake kan dette stemme, far heter jo Thorer. Å skanne opp og ned i kirkebøker, går det ganske rundt i hodet mitt. Det er dette med å lese teksten! Tusen takk for alle svar. Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

En sak til. Under listetype står Trolovede, men det som kommer frem her Lenke for Erich Joensen og Mari i margen, Cop, betyr ikke dette at det er giftemål!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.