Gå til innhold
Arkivverket

[#63371] Haaver Grøtteland fra Gyland i Bakke, Vest-Agder


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Leter etter opphavet til Haaver (Asbiørnsen) Grøtteland fra Gyland i Bakke, Vest-Agder. Grøtteland er en gård som lå i Gyland i Bakke. På 1700 tallet hadde det visst gått inflasjon i navnet Haaver/Haavar/Haavard og Asbiørn. Det må ha vært et moteord i Bakke for det er mange som heter dette. Siden fars etternavn er gårdsnavnet og jeg ”tror” at de byttet etternavn etter hvert som de flyttet til en ny gård, er det vanskelig å følge dem.Helga Haaversdatter ble døpt i Bakke kirke den 9. mars 1766. Se (høyre side, nedre del) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9407&idx_id=9407&uid=ny&idx_side=-165>LenkeHvorfor står ”Introduc” i forbindelse med dåpen? En introduksjon var når kvinnen hadde blitt ”ren” noen uker etter fødselen. Her er det to mannsnavn og ingen kvinnenavn. Kan dere tolke dette for meg. Har man benyttet farens navn da han ”introduserte” sin kone for menigheten på samme tidspunkt som dåpen. Far er Haaver Grøtteland, da han på det tidspunktet bodde på Grøtteland gård.Jeg sjekket i FT1801 for Grøtteland gård. Se Lenke Der fant jeg Asbiørn Haaversen som ble født ca. 1854 og Asbiørns mor, Ingeborg Didriksdatter som ble født ca. 1721.Ingeborg Didriksdatter ble gift med Haaver Asbiørnsen 12. juli 1748 i Bakke kirke. Se (høyre side, øverst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ny og omarbeid bok for Gyland er like om hjørnet,kommer trolig før jul. Bok for Bakke har jeg/ Flekkefjord Historielag på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

I lenken du har til kirkeboka fra Bakke for 9. mars 1766, står det vel at Haaver Grøttelands kone ble introdusert denne dagen. Videre står det, hvis jeg forstår det rett: 'Denne Mands Barn var døpt Dominica Quinquagesima (= 9. februar) i Fedde (... - jeg er ikke helt sikker på om det er Kirche det står) og kaldet Helga'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Jeg ble litt forundret over datoen. I FamilySearch står det 9. februar, men over 'Introduksjonen' og 'Dåpen' står det 'Dominica Laetare'. I 1766 var det søndag den 9. mars.Det virker litt merkelig at dåpen blir ført inn en måned etter at dåpen er 'utført'. Det er mulig at det var 'hjemmedåp', men da burde vel preste ha ført dette i kirkeboken (før den 9. mars).Jan Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Litt oppdatering.Haaver Asbiørnsen (Grøtteland) ble født på Lian gård, Gyland i Bakke, Vest-Agder. Jeg har ikke funnet ut når han ble født eller begravet. Haaver bodde på Grøtteland i hvert fall fra 1762 til 1769.Faren til Haaver var Asbjørn Kjetilsen, som ble født på Vestre Fosdal. Han fikk Haaver i sitt første ekteskap med Anna Olsdatter. Han bodde på Lian gård fra ca. 1720 og han kjøpte gården i 1728.Haaver ble gift med Ingeborg Didriksdatter 12. juli 1748 i Bakke kirke. Jeg har ikke funnet ut når hun ble født (ihht FT1801 ble hun født ca. 1721) eller begravet (må være etter 1801).Faren til Ingeborg var Didrik Gunnarsen. Han drev deler av Grøtteland. Jeg har ikke klart å finne hvem som er moren til Ingeborg.Jan Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.