Gå til innhold
Arkivverket

[#63374] Hvor kom Peder Gjertsen, Bøe og Buksnes, Lofoten, fra?


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Hei. Er det noen som vet hvor Peder Gjertsen f 1794 Bøe prestegjel kom fra. Han giftet seg med Maren Andersdtr f 1813 i Buksnes. Tellingsår: 1865 Kommune: Buksnes Kommunenummer: 1860 Navn på bosted: Vold øvre Antall personer registrert på bostedet: 8--------------------------------------------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Peder Gjertsen hf g Gaardbruger Bygselmand Fisker 1794 Bøe Præstegjeld Maren Andersdatter Hans Kone g 1813 Buksnæs Præstegjeld Markus Pedersen Deres Søn ug Hjælper Faderen med Gaardsbruget og Fiskeriet 1840 Buksnæs Præstegjeld Christen Pedersen Deres Søn ug Hjælper Faderen med Gaardsbruget og Fiskeriet 1847 Buksnæs Præstegjeld Petter Pedersen Deres Søn Hjælper Faderen med Gaardsbruget og Fiskeriet 1849 Buksnæs Præstegjeld Johan Pedersen Logerende g Husmand uden Jord Fisker 1834 Buksnæs Præstegjæld Lena Ellingsdatter Hans Kone g 1845 Borge Præstegjeld Martin Johansen Deres Søn ug 1864 Buksnæs Præstegjeld -------------------------------------------------------------------------------- Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er og en Peder Gertsen i ft 1801 for Buksnes, men han er vel i yngste laget. Har gått igjennom 1793-1796 i kirkeboka fra Bø og finner han ikke. Nå er det jo Bø i Telemark, men det er vel lite trolig at han kom derfra.Legger ved ft 1865: LenkeLitt mer oversiktlig da.Skjønner ikke hvorfor innlegget over ikke viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Kjellaug. Tusen takk. Etter det familien(etterkommerne) til Peder Gjertsen sier, så skulle han komme sørfra. Man skal ikke se bort fra at det kan være Bø i Telemark, han ble født. Dette ser ut til å være en hard nøtt å knekke. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, ingen i Bø/Telemark heller. Jeg har prøv alle varianter i ft 1801 og kommer kun opp med de tre i Nordland. 2 er i yngste laget og den 3. som passer er han over i innlegg 2. Men hvor kom HAN fra? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=280&teljing=ft1801&filnamn=f11820.wc2&amt=18&funnenr=165>Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei,I Buksnes bygdebok, under Vold øvre,står det også at han er født 1793 i Bøe i Vesterålen (eget prestegjeld).I Annar Grans bøker, avskrifter fra kirkebøkene i Buksnes, er denne Peder oppført som Peder Graae Gjertsen, ved dåpen til alle barna. Så da er han som Kjellaug fant i lenke nr 2 i innlegget over, sikkert riktig kandidat.Du kan jo låne denne boka samt Hol bygdebok slik at du har litt bakgrunnsstoff når du skal lete i kirkebøkene etter denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Kjellaug og Gry. Tusen takk. Tror nok at kandidaten er funnet. Særlig den siste lenken fra Kjellaug ser ganske overbevisende ut. Jeg skal formidle dette til familien som har fundert over dette en tid. De bor jo i den kommunen som har de nevnte bygdebøkene. Igjen tusen takk for hjelpen. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Peder Gjertsen var nok født i Bø i 1798, men familien har nok flyttet til Buksnes hvor faren Gjert var fra. Foreldrene var Gjert Jørgen Pedersen Graa og Elen Margrethe Mikkelsdatter fra Været i Bø. De giftet seg 15/8-1791 i Bø. Jeg har notert barna: Birgitta Bye f. 1794 i Bø, Kirsten Marie f. 1796 i Bø, Peder f. 1798 i Bø og Maren Borkenhagen f. 1801 i Buksnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Erlend. Tusen takk. Dette var en gledelig overraskelse. Familien som jeg undersøker for ville ikke slå seg til ro med at Peder ikke var født i Bø. Nå er dette bekreftet. I morgen vil jeg gi de beskjeden og disse nye opplysningene som du sendte meg. Tusen takk. MVH. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Per-Olav. Tusen takk. Dette var meget bra. Noen av navnene kjenner jeg av de som er aktiv i min kommune. Igjen tusen takk. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.